Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto.
Vieras |
#30151 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:10#30148: Paul knew Jesus personally - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Jeesus/Messias, josta Paavali puhuu, on aiemmista ennustuskirjoituksista hänelle tuttu, olihan hän fariseuksena niihin tutustunut: Polveutuu Daavidin suvusta, kuolee kärsimyskuoleman ja kuittaa sillä ihmisten synnit jne. Sen sijaan hänellä ei ole ainuttakaan mainintaa Jeesuksen kotikaupungista ja Jeesuksen henkilökohtaisesta opetuksesta. Siitä opetuksestakin on toki sitten eroavaisuuksia näiden evankelistoiksi kutsuttujen kronikoitsijoidenkin versioissa. Syynä lienee se, että jonkin messias-asian todella oletettiin tapahtuneen ennen Paavalin uskoon tuloa ja koko Jeesus Nasaretilainen hahmona ja Jeesus opetuksineen syntyi vasta tämän jälkeen. Itse asiassa Jeesus käykin opetuksissaan teoreettista kiistelyä fariseusten kanssa teemoista, jotka olivat kiistan aiheena todellisuudessa joitakin kymmeniä vuosia Jeesuksen oletetun kuoleman jälkeen, siis juuri evankeliumien kirjoittamisen aikaan. |
Jeesus tekee eläväksi, ei teologia |
#30152 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:19#30151: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Olet ilmeisesti teologiaa opiskellut (todennäköisesti yliopistossa) mutta sinulta puuttuu Jeesuksen sisäinen tuntemus. Näin sanoi aikanaan seppä Högman nuorelle Paavo Ruotsalaiselle. En sano tätä millään pahalla, totean vain tosiasian.
|
Vieras |
#30153 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:25#30150: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Ahas, siis se tuomitsemislause on sulle niin rakas, että asiaan ei vaikuta mitään se fakta, että koko lausetta ei löydy varhaisimmista tekstiversioista ja joku on sen sinne ilmiselvästi myöhemmin laittanut, ilmeisesti oppia tiukentaakseen. No, usko näyttää siis olevan paljon totuutta vahvempaa, kun se oikein jollekin kolahtaa. |
Vieras |
#30154 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:28#30152: Jeesus tekee eläväksi, ei teologia - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Ei tarvitse opiskella teologiaa ottaakseen asioista selvää. Eikä se oppineisuus ihmisestä hyvää tee, mutta piintynyt olemassa olevasta tiedosta kieltäytyminen tekee hänestä typerän ja usein ympäristölleen vaarallisen. Jeesuksen sisäistä tuntemusta ei ole se, että uskoo Jeesuksen sanomaksi sellaista, joka on osoitettu olevan muiden sepitelmää. |
Täsmälleen näin |
#30155 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:29#30150: Signal - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Amen. On erittäin tärkeätä Raamatun lukemisessa että luetaan asiayhteydet eikä vain lauseita sieltä täältä. Nimittäin Raamatun tekstin lukeminen ilman asiayhteyttä on samaa mitä paholainen yritti Jeesusta vastaan. Paholainen siteerasi Psalmia 91 yrittäessään saada Jeesusta hyppäämään temppelin harjalta alas. Paholainen siteerasi epärehellisesti: "Hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn." Mutta olisi pitänyt lukea koko jae: "Hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi." Tässä nähdään että Raamatun vääristely on valehtelua.
|
ruisleipää |
#30156 Re: Re: Eduskunta01.03.2014 13:38setan propagandaa . Kirkon tulee tarkkaan harkita mitä viestiä levittää kuvillaan. |
Vieras |
#30157 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:38#30155: Täsmälleen näin - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus "Tässä nähdään että Raamatun vääristely on valehtelua." Niin varmaan, kaikin tavoin. Myös se, että väittää siellä olevan olemattomia, kuuluu samaan valehtelutraditioon. Siinä uskikset ovat kunnostautuneet eritoten. |
Signal |
#30158 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 13:43#30153: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Oletpahan aika manipuloija, kenetkähän sinäkin olet puheillasi huumannut. Valitettavasti tuo sinun kehittämäsi/löytämäsi eksytetiikan luentosi, sinun "faktasi" ei ole uskottava. Valheen kaikella voimalla... |
Vieras |
#30159 Re: Re: Eduskunta01.03.2014 13:45 |
Vieras |
#30160 Re: Re: Re: Eduskunta01.03.2014 13:49Oikein Paavin propagandaa tarjolla.... Tästä Soini tykkää, Signalilla taas on varmaan jotain narisemista...
Järjellään ajattelevat ihmiset taas näkevät moisen salaliittoteoretiSoinin läpi. |
Vieras |
#30161 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 14:15#30153: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus "joku on sen sinne ilmiselvästi myöhemmin laittanut, ilmeisesti oppia tiukentaakseen." |
rehti peli. |
#30162 Re: Re: Re: Eduskunta01.03.2014 14:19vai eteenpäin. Taitaa tuolla porukalla mennä taaksepäin, koska porukka on sisäpiiriä ja kriittinen tarkastelu jää pois kokonaan. |
Vieras |
#30163 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 14:49#30151: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Sivustasta päin: Kiinnostaa muuten vaan, että onko jokin nimitys tälle tavalle, jossa lähestytään asioita näin. Outo lähestymistapa ja ihmettelen suunnattomasti. Itse uskon siihen Jumalaan, josta Raamattu kertoo. Siitä syystä oudoksun.
|
Vieras |
#30164 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 14:59#30163: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Tutkailin juuri samaa asiaa. Wikipedia kertoo "lemmasta". Lemma eli apulause kuuluu osana loogiseen päättelyyn. Sitä käytetään matemaattisen todistuksen välivaihelauseena ja askeleena kohti varsinaisen väittämän todistusta. Tätä käytetään yleensä silloin, kun varsinaisen väittämän todistamisessa on selvä osa, jonka todistaminen on itsessäänkin merkittävä. Tällaista välivaiheena todistettua lausetta, lemmaa, voidaan mahdollisesti (tai oletetaan voitavan) käyttää myös muiden väitteiden todistamisessa. |
Vieras |
#30165 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 15:01#30161: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus "Laajennukset http://www.helsinki.fi/teol/pro/emo/tarkastelutapoja/metodit4.html |
Vieras |
#30166 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 15:31#30163: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Lähestymistapa on vertaileva ja kriittinen tekstin tutkimus. Se osoittaa loogiset aukot ja eroavuudet tekstien välillä ja pyrkii hakemaan myös niiden syntyajankohtia. Tieteenhaarana lähinnä eksegetiikka sitä harrastaa. Se myös auttaa näkemään tekstin historiallisen ja kulttuurillisen kontekstiin ja syventää sen tulkintaa. Siitä suunnasta Uusi testamentti näyttäytyy hajanaiselta kokoelmalta, jossa on toki tiettyjä yhteisiä asioita. Yhdistävin tekijä on oletus siitä, että juutalaisten Messias-ennustus oli toteutunut ja että Messiaan uusi tuleminen oli taas lähellä (siis kymmenien, ei tuhansien vuosien kuluessa). Eroja onkin sitten mm. siinä, onko helvettiä olemassa ja siinä, voivatko muut kuin juutalaiset olla osallisena tähän pelastukseen. Viime mainitusta asiasta käytiin kovaakin kärhämää mm. Pietarin ja Paavalin välillä - ei kai Jumala voinut supattaa äijille eri asioita korvaan näin tärkeässä linjauksessa. Ja todella, Paavalilla ei ollut mitään tietoa Jeesus Nasaretilaisesta, vaikka hän liikkui paljon ja oli yleensä hyvin informoitu ympärillä tapahtuvista asioista. Se, joka voi tämän toisin todistaa, tuokoon kirjalliset todisteet tänne. Evankeliumien tapahtumakertomukset poikkeavat toisistaan, mikä on tietysti luonnollista, koska ne elivät jokin aikaa suusanallisina ja näin ollen muuntuivat tuossa prosessissa. Toisaalta siellä on ollut myös opillista eroavuutta, jota on osin poistettu "toimituksellisesti" ensimmäisistä kopioijista lähtien. On oletettu, että usean evankeliumin taustalla on sama ns. Q-lähde, jota ei olla löydetty, mutta joka on reksonstruoitu evankeliumien yhteneväisyyksien perusteella. On myös muistettava, että tekstejä oli paljon muitakin ja vain nämä muutamat lopulta kanonisoitiin satoja vuosia myöhemmin. Oman mielenkiintoisen aspektin tuo asiaan se, että teille himouskiksille niin rakas Ilmestyskirja puuttuu joidenkin isojen kristinuskon suuntausten Raamatusta - ja todella syystä!! Kristinusko oli siis paljon monisyisempi, kuin mitä tuntemamme Raamattu antaa ymmärtää. Tekstikriittinen lähestyminen onnistuu myös paikoin paljastamaan, että uskisten uskon keisarilla ei ole vaatteita. |
Vieras |
#30167 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 16:06#30166: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Joku epäuskoinen Tuomas se on kai sitten mennyt tämän lähestymistavan, vertaileva ja kriittinen tekstin tutkimus, keksimään. Anteeks, tuntuu aivan älyttömältä lähestymistavalta asiaan. Järkeni kertoisi vain sen, että täytyy olla ateistista tutkimusta tai jotain sen suuntaista. En pysty ymmärtämään tuollaista. Kait täytyy olla Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen hakusessa... Ymmärtääkö joku muu uskis paremmin. Vaan ei millään pahallla.
|
Vieras |
#30168 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 16:13#30167: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Se on se epäuskoinen Tuomas, joka ei osta käytettyä autoakaan sen varassa, että myyjä vakuuttaa kärryn olevan loistokunnossa. Sokea usko ei ole kaiken kaikkiaan tällä pallolla kovin paljon hyvää saanut aikaan. Sellaista on ollut muuhunkin ideologiaan kuin teitin Jumalaan ja lahkonne setämiesten virittämään Raamatun tulkintaanne ja melkein aina on pahaa jälkeä syntynyt. |
Vieras |
#30169 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 16:14 |
Vieras |
#30170 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 16:17#30169: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus "Historiallis-kriittinen eksegetiikka oli muutaman vuosisadan kuluessa riisunut kirkon perinteisen sanoman viattomasta itsestäänselvyydestään ja autoritäärisestä totuudestaan. Tilalle oli tullut koko joukko Raamatun teksteihin liittyviä kirjallisia ja historiallisia ongelmia, joihin oli vastattava tietoisena siitä etäisyydestä, joka vallitsee ensimmäisten kristittyjen ja nykyajan kristityn välillä. Samalla kuitenkin eksegetiikka oli osallistunut etsimään tapoja, jolla mennyt ja nykyinen kohtaisivat toisensa. Näiden kohtaamistapojen historia on osoittanut, että jokainen aika tulkitsee Raamatun sanoman uudestaan itseään varten, vaikka tulkinnat ovatkin tavallisesti sidoksissa kristillisen perinteen vahvimpiin tunnuksiin (risti, ylösnousemus, Jumalan valtakunta)" |
Vieras |
#30171 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 16:43#30168: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Olisihan tämä pitänyt jo arvatakin. Jokainenhan saa olla tietysti myös uskomatta tai uskoa mihin haluaa. Ei tämän suhteen ole mitään epäselvää. Kiitos, "teitin Jumalaan", oli hyvin ilmaistu, koska tosiaan kirjoitan J niinkuin Jumala (Ei J niinkuin Joukkue) Sori vaan sikäli jos tuli jotenkin loukattua tuota ateismia vastaan. |
Vieras |
#30172 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 16:59#30166: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Jätänkin tämän muuten aivan omaan arvoonsa. ..."himouskiksille"... Ei muuta kommentoitavaa tästä. |
Vieras |
#30173 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 17:21#30169: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Jään aina pöllämystyneeksi Helsingin yliopistoon täällä törmätessäni. Ei voi mitään. |
Vieras |
#30174 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 17:27#30165: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus Kiitos vastauksesta. Mielenkiintoista luettavaa. |
Vieras |
#30175 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus01.03.2014 17:52#30174: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus "Tekstin puuttuminen käsikirjoituksista ei kuitenkaan tarkoita välttämättä, etteikö kertomus olisi edelleen aito." Kansanperinnettä kerättäessä tuo tarina on toki arvokas lisä. Sen sijaan dokumentaationa sen ilmaantuminen kokonaisuuteen jälkijättöisesti tekee siitä lähtökohtaisesti epäilyttävän. Jos oletetaan, että alkuperäiset tarinat on kertonut joku Jeesuksen läheinen, hän ei varmasti olisi ollut tietämätön siitä tai jättänyt kertomatta opillisesti noin olennaista tarinaa. Jos taas kaikki muutkin kronikan osat on koottu keneltä tahansa sivusta seuranneelta tai serkun kummin kaimalta kuultuna, niiden kaikkien luotettavuus laskee kuin lehmän häntä. |
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
60233 Luotu: 27.09.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
2216 Luotu: 21.11.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
5566 Luotu: 02.11.2024
Jyväskylän kaupunki ei saa luopua Nuorten taidetyöpajan tiloista
952 Luotu: 21.11.2024
Vetoomus Siuntion vuodeosaston ja Villa Charlottan toiminnan säilyttämisen puolesta Vädjan för bevarande av Sjundeå bäddavdelning och Villa Charlotta
694 Luotu: 17.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
1148 Luotu: 13.11.2024
Vanhusten virikeohjaajan työtä ei saa lopettaa Ruovedellä
306 Luotu: 23.11.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
1068 Luotu: 05.11.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
418 Luotu: 01.11.2024
Adressi Porlammin päiväkodin säilyttämisen puolesta
145 Luotu: 18.11.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
135 Luotu: 19.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2917 Luotu: 07.10.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
406 Luotu: 07.11.2024
VAATIMUS POIKKEUSLUPIEN POISTAMISESTA KOKOMUUNNOSRISTEYTYSTEN OSALTA KARVANLAATUJEN SISÄLLÄ SML:n LIITTOKOKOUKSEEN
75 Luotu: 20.11.2024
Opiskelijoiden tukien korotus/ Höja studerandes stöd
74 Luotu: 20.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28492 Luotu: 08.10.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15026 Luotu: 15.07.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
656 Luotu: 15.10.2024
Vastustamme tuulivoimaloiden rakentamista Hillonevalle Saarijärven Pylkönmäelle vakituisen- ja loma-asutuksen läheisyyteen
353 Luotu: 18.03.2021
Länsi-Herttoniemen kaavaehdotus HEL 2022-012662 muokattava
732 Luotu: 14.08.2024