Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Nyt jaetaan tietoo joka kolkkaan.

#30717 lakialoitteen vaikutukset suomessa.

07.03.2014 13:25



Millaisia haitallisia ja kaikkia kansalaisia koskettavia seurauksia avioliittoinstituution juridisella uudelleenmäärittelemisellä väistämättä on?

Kuten selostan Avioliitto ja perhe -kirjani sivuilla 143–161, seuraavankaltaisia seurauksia on jo eri asteisesti havaittavissa kaikkialla siellä, missä – esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Espanjassa, Kanadassa ja USA:n osavaltioissa kuten Massachusettsissa – sukupuolineutraali ”tasa-arvoinen” avioliittolaki on astunut voimaan ja homoseksuaaleilla on ollut mahdollisuus solmia keskenään ”avioliitto”:

1. Muutos koskee kaikkia: kaikkien avioliitot muuttuvat juridisessa mielessä uuden lainsäädännön määritelmän mukaisiksi. Väite siitä, että ”tasa-arvoisen” lainsäädännön hyväksyminen vaikuttaa vain pienen vähemmistön laillisiin suhdejärjestelyihin, on täysin kestämätön ja harhaanjohtava.

2. Homoseksuaalit eivät juurikaan käytä hyväkseen uutta laillista mahdollisuutta ”avioliiton” solmimiseen ja homoliittojen purkautumisprosentti on poikkeuksellisen korkea. Avioliittolainsäädännön ”tasa-arvoistuminen” johtaa sen sijaan siihen, että heteroliittojenkin solmimisprosentti laskee entisestään ja avioliiton asema ylipäätään heikkenee.

3. Homoseksuaalisesta kokemuksesta muodostuu normatiivinen perusta ja yleispätevästi kaikkia avioliittoja muodollisesti ehdollistava malli sille, miten avioliiton julkista statusta ja tarkoitusperiä tulkitaan.

4. Luonnollisen vanhemman käsite poistuu lainsäädännöstä kokonaan ja sen korvaa juridisen vanhemman käsite. Biologia häviää vanhemmuuden käsitteestä kokonaan, josta seuraa se, että valtiosta muodostuu yhä laajemmin se taho, joka määrittää vanhemmuuden ylipäätään.

5. Avioliittolaki – jolla kaiken valtiollisen lainsäädännön tapaan on moraalis-pedagoginen julkinen vaikutus kansalaisiin – opettaa vastedes, että avioliitto on mikä hyvänsä sellainen tunnesuhde, jonka valtio – poliitikot, juristit – avioliitoksi määrittelee. Avioliitto olisi tällöin vain tunnepohjainen kumppanuus- ja ystävyysliitto, jollaisilla ei tarvitse olla minkäänlaisia pysyvyys- eikä lukumäärärajoitteita.

6. Avioliiton uudelleenmäärittely heikentäisi tämän erityisinstituution (a) yksiavioisuuden, (b) toiset pois sulkevuuden ja (c) elinikäisyyden ominaisuuksia eli juuri niitä avaintekijöitä, joiden myötä avioliitto on perinteisesti koko julkista yhteiskuntaa hyödyttänyt. Mielenkiintoista on se, kuten avioliittotutkija David Blankenhorn osoittaa kirjansa The Future of Marriage (Encounter Books 2009) sivuilla 127–169, että juuri näitä perinteisen avioliiton ominaispiirteitä ovat menneinä vuosikymmeninä vastustaneet ne akateemiset ja muut vaikuttajat, jotka ovat arvostelleet koko avioliittoinstituutiota ja jotka nyt esiintyvät ”tasa-arvoisen” avioliittoinstituution vankkoina puolestapuhujina argumenttinaan se, että homoliittojen hyväksyminen vahvistaa avioliittokulttuuria kokonaisuudessaan. Todellisuudessa käy – kuten Avioliitto ja perhe -kirjani sivuilla 111–141 avioliiton ja perheen rapautumista Pohjoismaissa käsitellessäni selostan – niin, että koko avioliiton käsite menettää lopullisesti merkityksensä yhteiskunnallisena instituutiona.

7. Paine sekä polygamian että polyamorian yhteiskunnalliselle hyväksymiselle kasvaa ratkaisevasti. Suomessa jo nyt Vihreiden nuorisojärjestö on usean vuoden ajan virallisessa ohjelmassaan vaatinut avioliittolain muuttamista sekä sukupuoli- että lukumääräneutraaliksi. Tämä luo pohjaa myös islamin taholta tulevalle lisäpaineelle moniavioisuuden yhteiskunnalliselle hyväksymiselle sharia-lain vaatimusten mukaisesti.

8. Hyväksyttäessä LGBT-liikkeen edustamat käsitykset seksuaalisen orientaation käsitteestä avioliiton rakennetta ja olemusta sääteleviksi julkis-juridisiksi periaatteiksi hyväksytään samalla se, että homoseksuaalinen orientaatio ylläpitää sukupuolineutraaliuden elementin oleellisuutta lainsäädännössä ja johdonmukaisesti myös se, että biseksuaalisen orientaation tunnustaminen tulee puolestaan väistämättä painostamaan lainsäädäntöä kohti ryhmäavioliittojen hyväksymistä.

9. Homokulttuurin normien hyväksyminen avioliittoinstituution julkisen yleiseksi perustaksi ja biseksuaalisen orientaation mukaisuuteen taipuminen polyamorian ja polygamian hyväksymisineen tulevat heikentämään aviollisen uskollisuuden käsitettä ratkaisevasti avioliiton elementtinä. Homoavioliittojen hyväksyminen ei mitenkään palvele ajatusta avioliittoinstituution yleisestä vahvistumisesta yhteiskunnassa. Ei siitäkään huolimatta, että jotkut konservatiivipoliitikot kuten Britannian David Cameron ovat vahvan vasemmistoliberaalin paineen alla taipuneet ”tasa-arvoisen” avioliittolain aktiivisiksi edistäjiksi, kuten käy ilmi MailOnline -lehden artikkelista ”The Evidence that blows apart MR Cameron’s claim that gay marriage will strenghthen families” 22.5.2013

10. Avioliittolain muuttaminen sukupuolineutraalin ”tasa-arvoiseksi” tarkoittaa käytännössä homoseksuaalisen käyttäytymisen julkista hyväksymistä ja sitoutumista myönteisyyteen tällaista kohtaan, ”Suomen on tultava ulos kaapista muiden Pohjoismaiden tapaan” -tyylisin eduskuntapuheenvuoroissakin nyt esiintynein iskulausein. Tämän seurauksena homoseksuaalista käyttäytymistä – jonka useimmat homotutkijat tulkitsevat konstruktivistisista ja omaa valintaa ja tietoista suuntautumista painottavista lähtökohdista – alkaisi ilmetä enemmän ja tällöin myös homoseksin harjoittamisen heteroseksistä poikkeavat haitalliset lääketieteelliset seuraukset alkaisivat ilmetä entistä laajamittaisemmin rasittaen entistä enemmän julkista terveydenhuoltoa ”ilmaispalveluineen”. Yhteiskunnan julkisen edun mukaista ei ole tukea terveydelle haitallista riskikäyttäytymistä.

11. Avioliiton käsite ja lasten tarpeet etääntyisivät toisistaan ja biologisten isien ja äitien merkitys lasten kannalta tulisi julistetuksi täysin merkityksettömäksi seikaksi. Kuitenkin 60-luvulta alkaen tehdyt laajat perhesosiologiset tutkimukset osoittavat, että biologisen isän ja äidin muodostama ehyt perhe on paras kasvuympäristö lapsille. Tämän ideaalin virallis-julkisen juridisen romuttamisen ja jopa epäsuotavaksi leimaamisen seuraukset koituvat koko yhteiskunnan haitaksi ja maksettaviksi: perheen tehtävät siirtyisivät entistäkin kattavammin julkiselle vallalle eli valtiolle ja lisääntyvään asosiaalisuuteen, kouluhäiriöihin, huumeongelmiin ja rikollisuuteen jouduttaisiin panostamaan entistäkin enemmän, kaikkia veronmaksajia yhä raskaammin rasittaen.

12. Avioliiton julkinen merkitys muuttuu oleellisesti sosiaalisesta instituutiosta yksityiseksi aikuisten väliseksi tunnejärjestelyksi. Tämä merkitsisi julkista poliittista tukea yhteiskuntatieteellisesti virheelliselle väitteelle, jonka mukaan lapsi ei mitenkään erityisesti tarvitse isää eikä äitiä.

13. Sosiobiologinen tosiasia, jonka mukaan vanhempien sukupuolella – sex ja gender liittyvät ratkaisevasti toisiinsa eivätkä ole käsitteellisesti täysin eriytettävissä – on väliä lapsen ja hänen kehityksensä kannalta, joutuisi julistetuksi poliittisesti epäkorrektiksi. Darvinistisesti ilmaisten tällainen poliittinen korrektius pakottaa uskomaan varsin fantastisesti, että satojen vuosimiljoonien biologisen evoluution muokkaama geneettinen perimämme vaikuttaa meihin vähemmän kuin 20000 vuoden kulttuurievoluutio ja sen viimeisten vuosikymmenien aikana tapahtunut konstruktivistinen vasemmistoliberaali poliittinen manipulaatio.

14. Paine valtiorahoitteisten keinotekoisten lisääntymisteknologioiden kehittämiselle ja niiden julkiselle ”ilmaiselle” saatavuudelle ”hyvinvointipalveluina” kasvaa: jos biologinen isyys ja äitiys eivät ole oleellisia ja jos jokaisella aikuisella on ”oikeus” lapsiin, tulee tällainen teknomekaaninen ja futuristis-tieteisuskoinen utopiapyrkimys ylittää ihmisen biologia kokonaan jopa lastenhankinnassa vahvistumaan ratkaisevasti entisestään. Tällaisia poliittisia pyrkimyksiä edistävät jo nyt Vasemmistonuoret virallisissa feministisissä ohjelmissaan, joissa suhtaudutaan myönteisesti esimerkiksi kyborgifeminismiin.

15. Avioliiton valtiollis-laillinen uudelleenmäärittely uhkaa uskonnonvapautta, sananvapautta ja mielipiteenvapautta. Julkinen perinteisen avioliiton puolesta puhuminen ja pitäminen normatiivisena tulee olemaan määritelmällisesti ”syrjivää”, ”julmaa” ja ”rasistista” eikä tällaista ”viharikollisuutta” tulla sallimaan kirkoille eikä uskonnollisille yhteisöillekään. Avioliittolakia ja homoseksuaalisuutta koskevien eriävien mielipiteiden julkista esittämistä ja perustelemista tullaan pitämään määritelmällisesti ”loukkaavana” ja tullaan edellyttämään, että on pakko ei vain hyväksyä uusi valtiollinen normi vaan myös sitoutua sen aktiiviseen positiiviseen edistämiseen. Tällainen kehitys vaikuttaisi etenkin julkisin verovaroin ylläpidetyissä kouluissa ja päiväkodeissa tapahtuvan opetuksen ja kasvatuksen sisältöön ja kotikoulujen olemassaolon mahdollisuuksiin.

16. Heteronormatiivisen avioliittokulttuurin edistäminen muuttuisi laittomaksi ja syrjiväksi. Avioliiton uudelleenmäärittely asettaisi universaalin enemmistön syrjityksi vähemmistöksi, jolla kuitenkaan ei olisi ”positiivisen syrjinnän” tuomaa valtiollista turvaa takanaan.

17. Kansallisen suomalaisen ja eurooppalaisen tulevaisuuden kannalta tuhoisa lisääntymättömyyskulttuuri vahvistuisi entisestään: avioliitossa tapahtuva lasten hankkiminen ja näiden hoivaaminen kestävissä perhekunnissa häviäisi ideaalina kokonaan ja ajatus valtiosta vanhemmuuden säätelijänä sekä vanhempien ja perheen tehtävistä ensisijaisesti vastaavana tahona vahvistuisi entisestään: jo nyt kriisitilassa olevan hyvinvointivaltion taloudelliset menot paisuisivat entisestään, valtion velkataakka räjähtäisi lopullisesti käsiin ja samalla tällaisen kriisin sosiaaliset oireet saisivat aikaan varsin radikaaleja yhteiskunnallisia ongelmia.

Ylläesitetyt 17 konkreettista ja jo osiltaan muualla realisoitunutta seurausta osoittavat, että on täysin harhaanjohtavan valheellista ja absurdia väittää, että sukupuolineutraalilla tavalla ”tasa-arvoisen” avioliittolainsäädännön hyväksyminen ”ei ole keneltäkään pois” eikä ”vaikuta mitenkään” heteroseksuaaliseen suureen enemmistöön.

Vastaukset


Vieras

#30718 Re: lakialoitteen vaikutukset suomessa.

2014-03-07 13:32:29


Vieras

#30719 Re: lakialoitteen vaikutukset suomessa.

2014-03-07 13:39:28

Tärkeää tietoa kaikille

#30726 Re: lakialoitteen vaikutukset suomessa.

2014-03-07 15:29:18

#30717: Nyt jaetaan tietoo joka kolkkaan. - lakialoitteen vaikutukset suomessa. 

Olipa erittäin valaisevaa tietoa!

Useimmiten homoavioliittoja puolustelevien argumenttina on ollut väittää että sukupuolineutraalilla tavalla ”tasa-arvoisen” avioliittolainsäädännön hyväksyminen ”ei ole keneltäkään pois” eikä ”vaikuta mitenkään” heteroseksuaaliseen suureen enemmistöön.

Tuossa on lueteltu 17 konkreettista seurausta, jotka osoittavat jotain ihan muuta!

Erittäin tärkeitä faktoja ja perusteltua asiaa, jotka toivottavasti myös tulevat päättäjien tietoon.

Oikein sanoit

#30778 Re: lakialoitteen vaikutukset suomessa.

2014-03-08 07:04:04

#30717: Nyt jaetaan tietoo joka kolkkaan. - lakialoitteen vaikutukset suomessa.

Tämä oli aivan erinomainen ja tyhjentävä selonteko "tasa-arvoisen" lakialoitteen todellisista vaikutuksista. Valheen kaikella voimalla yritetään Suomessa(kin) ajaa läpi "tasa-arvoista" avioliittolakia. Koko tämä lakialoite on taitavasti suunniteltu valherakennelma, joka on lähtöisin valheen isästä eli Lusiferista. Kaikki psykologisen vaikuttamisen keinot ovat käytössä lakialoitteen ajamisessa.

Keinot lakialoitteen ajamiseen on jo nähty mediassa ja tällä palstalla. Lakialoitteen vastustajat ovat "homokammoisia,1800-luvulle jämähtäneitä,rasisteja,julmia,suvaitsemattomia,tasa-arvon vastustajia,huijareita,yms". Kuvaan kuuluu myös uhkailut "vihapuheesta" jolla halutaan vaientaa kaikki asiallinenkin kritiikki homoliittojen luonnottomuutta kohtaan. Päättäjille valehdellaan että "tasa-arvoisen" avioliittolain hyväksyminen olisi muka kansan tahto (harhaanjohtavat ja maksetut gallupit). Äskettäin eduskunnassa nähty naisen itkeminen kuolleen veljensä (homon) takia oli tunteisiin vetoava mediatemppu. Sillä haluttiin kerätä säälipisteitä; että voi voi kun homoja aina sorretaan !

Homopropagandassa (ainakin englanninkielisessä) homot esitetään fiksuina,siisteinä,onnellisina ja rakastavina henkilöinä.Halutaan välittää viesti että kuinka näin rakastavilta henkilöiltä voitaisiin kieltää onni avioliitossa? Tällä tavalla homous halutaan valkopestä (whitewash englanniksi) normaaliksi sukupuolisuhteeksi.

Järkeä uskisten väittämiinkin!

#30789 Re: lakialoitteen vaikutukset suomessa.

2014-03-08 10:25:23

#30717: Nyt jaetaan tietoo joka kolkkaan. - lakialoitteen vaikutukset suomessa.

Kävin läpi nuo ”Painavat argumentit” ja ne köykäisiksi totesin. Massiivisen tekstimäärän vuoksi en kopioinut enää alkuperäisiä väittämiä.

1. Heteroavioliiton juridinen asema ei muutu mitenkään. Sitä, että avioliitto koskee nyt vain osaa väestöä, ei voida pitää sen juridisena muutoksena muuten kuin sen diskriminoiva statuksen katoamisen suhteen.

2.  Jos homot eroaisivatkin ainakin alkuun heteroita enemmän, ei ole mitään syytä olettaa, että se vaikuttaisi heteroiden eroamiseen tai avioitumiseen. Uskoisin sen väestönosan määrän olevan kovin pieni, joka menee naimisiin sen takia, että homot eivät saa niin tehdä tai että homot pysyvät kauemmin liitoissaan. Ajatus on siis täysin absurdi.

3.  Nyt puheena oleva avioliitto solmitaan aikuisten ihmisten pariliiton juridisen aseman vahvistamiseksi. Miehen ja naisen välinen solmima tasa-arvoinen avioliitto muuttuu homoliitoksi vain kaikkein homokammoisimman ihmisen korvien välissä. Se ei myöskään ehdollista ketään homoseksuaaliksi, ajatus on jälleen käsittämättömän typerä. Ja jos avioliiton tarkoitusperäksi ajatellaan sen poissulkeminen homojen välillä, tuo tarkoitusperä on perustuslain vastainen ja joutaakin romukoppaan.

4. Lakialoite ei mainitse muutosesityksissään suoranaisesti vanhemmuutta. Se, että vanhempina todellisuudessa toimivat ihmiset saavat myös vanhemmuuden juridisen statuksen, vahvistaa heidän sitoutumistaan lapsen kasvatukseen ja hänestä huolenpitämiseen, mikä on luonnollisesti lapsen etu. Laki ei myöskään suoranaisesti estä molempia biologisia vanhempia osallistumasta lapsen kasvatukseen ja tämä onkin varsin yleinen käytäntö sateenkaariperheissä.

5. Tasa-arvoinen avioliitto ei millään tavoin muuta juridisesti vahvistetun parisuhteen eettistä ja tunnetason statusta. Väite, että homojen parisuhde olisi näissä suhteissa jollain tavoin poikkeava tai vähäisempi näissä suhteissa, on loukkaava ja diskriminoiva, eikä kelpaa perusteluksi lainsäädännössä.

6. Avioliittoinstituutio on rapautumassa täysin siitä riippumatta, onko homoilla siihen oikeus vai ei. Asioiden yhteys toisiinsa on täysin spekulatiivinen ja tahallisesti harhaanjohtava. Niin heteroissa kuin homoissakin on ihmisiä, jotka ovat koko avioliittoinstituution kaatamisen kannalla. Toisaalta juuri avioliittoa arvostavat ja sitä itselleen vaativat homot ovat tasa-arvoisen avioliittolainkin kannattajia.

7. Polygamia on kokonaan eri asia eikä tasa-arvoisen avioliiton hyväksyminen tuo sen juridiselle vahvistamiselle lisävoimaa. Toki voidaan todeta, että polygamia on Raamatussa varsin yleinen ilmiö, eikä sitä tuomita siellä näiden tapausten kohdalla.

Sharia-lailla pelottelu tässä kohdassa on äärimmäisen huonoa huumoria.

8. Biseksuaalisuudesta ei johdu se, että sama ihminen on samaan aikaan välttämättä rakastunut molempien sukupuolten edustajiin. Väite kuuluu todella epäonnistuneisiin pelotteluyrityksiin. Lisäksi monet biseksuaalit ovat jo tälläkin hetkellä naimisissa vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa.

9. Uskollisuuteen perustuvan suhteen uhkakuva ja polygamiamaalailu ovat täysin diskriminaatioon perustuvia ja valheellisia väittämiä. Biseksuaalisuus, katso ed. kohta.

10. Väite, että useimmat homotutkijat olettaisivat homouden olevan omaa valintaa on mitä paksuin ja tarkoituksellisin valhe. Homoseksuaalisen käyttäytymisen julkista hyväksymistä vastustava ihminen taas syyllistyy diskriminaatioon, jos hän tällä tavoin vaikeuttaa homojen elämää. Näin ei lainsäädännössä voida toimia. Homoseksin harjoittamisen lääketieteelliset kustannukset ovat suuremmat irtosuhteissa kuin vakiintuneissa suhteissa, mikä ilman muuta puoltaa toimia, jotka tukevat vakiintuneita parisuhteita. Ajatus, että HIV lisääntyisi tasa-arvoisen avioliiton myötä on absurdi ja täysin harkittu valhe.

11. Ei ole mitään yksiselitteistä näyttöä siitä, että juuri isän ja äidin muodostama kasvatustiimi olisi parempi kuin kahden samaa sukupuolta olevien vanhempien. Sen sijaan on selvitetty, että vanhempien sitoutuminen ja rakkaus lapsia kohtaan ovat avaintekijöitä. ”60-luvulta alkaen” tarkoittaa käytännössä tutkimuksia, joita tänä päivänä pidetään metodisesti kelvottomina. Kukaan ei ole romuttamassa ja vaaralliseksi julistamassa heteroperheen normaalia kasvatusperinnettä, väite on taas tarkoituksellinen valhe. Loppuosa teesistä onkin sitten täysin perustelematonta uhkakuvien maalailua. Sateenkaarilasten kehityksen pahin este on suvaitsemattoman ympäristön tuottamat paineet, joista tämän väitelistan laatija ei tunnu olevan pätkääkään kiinnostunut.

12. Avioliitto on sosiaalinen instituutio kahden aikuisen välillä, jossa samalla huolehditaan heidän huollettavana olevasta jälkikasvusta/seuraavasta sukupolvesta - avioliittohan ei ole kielletty lapsettomiltakaan. Lapsen oikeuksia vanhempiin ei olla viemässä mitenkään, toki mahdollisen ei-biologisen vanhemman status tulee vahvistumaan. Väittämä on taas tahallista valhepropagandaa.

13. Sosiobiologia on jo kokonaisuudessaan kiistanalainen tiede, sen nimiin ei kannattaisi vannoa. Erityisesti sen pohjalta on tehty paljon vääriä johtopäätöksiä, kuten tässäkin. Väittämän komeasti kalskahtavat kvasitieteelliset koukerolauseet kumahtavat tyhjyyttään ja päätyvät jällen tarkoituksellisesti valheellisiin johtopäätöksiin. Jos vaikka sex ja gender olisivatkin toisiinsa liittyviä asioita, sillä ei ole mitään tekemistä vanhempien sukupuolen vaikutukseen lapsen seksuaaliseen orientaatioon – sellaisesta ei ole mitään tieteellistä näyttöä.

14. Homoväestön määrä on sen verran pieni, että sen tuottama rasitus hedelmöityshoitoihin on marginaalinen. Tämäkin osuus pienenee edelleen, jos adoptio toteutuu. Sopimukseen perustuva  ja siis ilmainen hedelmöitys on tämän lisäksi jo nyt yleinen menettely.

Vasemmistonuorten vaatimusten liittäminen tähän on ns. kaltevan pinnan argumentointia, jossa siis maalaillaan perusteettomia uhkakuvia.

15. Jos naapurin homopari menee naimisiin, se ei estä ketään uskomasta omiin pyhiin ajatuksiinsa. Homojen oikeuksien toteutumisen estäminen ja homojen haukkuminen ja pahoinpitely on jo nyt valtaosin rangaistavaa. Ja on tosiaan tärkeää, että kouluissa ei edistetä tällaisen syrjivän asenneilmapiirin ylläpitoa. Jos uskonnon pääprinsiippeihin kuuluu homojen vainoaminen, on sellaiseen totta vieköön puututtava. Uskonkunnille on kuitenkin varattu oikeus edelleen olla vihkimättä homopareja – asia, joka tahallisesti on tässäkin kohdassa vaiettu.

16. Täydellistä potaskaa: Uskonnollinen ryhmä voi edelleen olla vihkimättä ja hyväksymättä homopareja keskuudessaan. Tämä ”universaalin enemmistön syrjitty vähemmistö” muodostuu heteroväestön ahdasmielisestä marginaalista, jotka eivät siis edusta heteroväestön enemmistöä. Positiivisen syrjinnän suoja ilmenee uskonnonvapauden alueella. Positiivinen syrjintä ei koskaan tarkoita sitä, että enemmistölle taattaisiin oikeudet vähemmistön syrjintään.


17. Taloudellista ja moralistista pelottelua täysin vailla pohjaa. Parisuhteen ja vanhemmuuden välinen yhteys ei tässä millään tavoin heikkenisi niin heteroilla kuin homoillakaan. Taloudellisista vaikutuksista voidaan olettaa syntyvän hieman lisäkustannuksia, jos hedelmöityshoidot lisääntyvät (kohta 14).  Toisaalta pysyvien suhteiden juridinen tukeminen voi säästää yhteiskunnassa huomattavasti enemmän kustannuksia.