Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!

Me vaadimme, että Porvoon palveluverkkoselvitys toteutetaan laadukkaasti, nimensä mukaisesti, ja että siinä otetaan huomioon kaikki yhteiskunnan elintärkeät osa-alueet: palvelut, kaavoitus, liikenne, päiväkodit ja koulutoimi. Tämä selvitys on tehtävä avoimesti ja läpinäkyvästi, oikeiden lukujen ja asiantuntevien ammattilaisten avulla. Meidän on rohkeasti seurattava Porvoon strategiaa, jotta voimme turvata kaupunkimme
tulevaisuuden. Porvoon ainutlaatuinen luonne – monimuotoisuus, yksilöllisyys ja
yhteisöllisyys – on arvokas perintö, jota meidän on vaalittava. Emme
voi antaa sen hävitä!

Porvoossa käynnistyi keväällä 2024 palveluverkkoselvitys, jonka eri skenaarioiden pääasillisena tavoitteena on palveluverkon (koulujen, päiväkotien yms.) supistaminen ja näin ollen lasten keskittäminen suurempiin yksiköihin. Samaan aikaan Porvoo tavoittelee strategiansa mukaisesti asukasmääränsä kasvattamista yli 70 000 asukkaaseen vuoteen 2050 mennessä. Tavoitteen toteutuminen yhdessä yksikköjen lakkauttamisen
kanssa kasvattaisi palveluyksiköiden kokoa entisestään. Nykyisen kouluverkon supistaminen tekee koulumatkoista kohtuuttoman pitkiä, heikentää lasten
oppimistuloksia ja romuttaa asuinalueiden ja kylien yhteisöllisyyden. Säästöjäkään ei nykyselvitysten mukaan saada keskittämisellä aikaiseksi.

Cambridgen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan jo hieman yli puolen tunnin koulumatka laski oppilaiden osaamistasoa 14 prosentilla. Pitkien välimatkojen Porvoossa koulujen lakkautusten synnyttämä koulumatkojen pituus korostuu entisestään moniin muihin kuntiin verrattuna. Koulutuksen arviointikeskuksen vuonna 2022 julkaisema selvitys osoittaa, ettei koululakkautuksista ole syntynyt säästöjä. Päinvastoin koulutusmenot kasvoivat vähiten kunnissa, joissa muutokset kouluverkkoihin
olivat maltillisempia. Sen sijaan suuria tai erittäin suuria muutoksia tehneiden kuntien menot kasvoivat huomattavasti voimakkaammin.

Kylien palveluiden kehittäminen vahvistaa yhteisöjen toimintaa ja luo lisää harrastusmahdollisuuksia, tehden Porvoon monista kylistä ja asuinalueista entistä houkuttelevampia niin nykyisille asukkaille kuin uusille tulijoille ja lapsiperheille. Lähikoulut ovat usein tärkeä osa asuinalueiden elinvoimaa ja toimivat harrastus- ja yhteisöllisten toimintojen keskuksina. Koulut ja muut paikalliset palvelut säilyttämällä ja
kehittämällä voidaan turvata alueiden elinvoimaisuus ja vetovoima pitkälle tulevaisuuteen. Porvoon tulee säilyttää jatkossakin asemansa kaupunkina, jossa kaikilla asukkailla on yhtäläiset mahdollisuudet riippumatta siitä, missä he asuvat. Palveluverkon kehittämisessä on huomioitava etäisyyksien tuomat haasteet sekä Porvoon kylien ja asuinalueiden elinvoimaisuuden turvaaminen. Kylien potentiaali on merkittävä, kun se tunnistetaan ja otetaan käyttöön.

Porvoon Kylät (Jan Strandberg)    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Porvoon Kylät (Jan Strandberg) näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…