naimalakko
Kommentoitu viesti
v ronski |
#297 Ärhäkkäästi, sannavain,05.05.2011 16:44#293: sannavain - Re: sannavain, biologinen peruste on todellinen, Penäät tarkemmin kohdistettuja vastineita kommentteihisi ja kysymyksiisi. Olen todellakin jättänyt spesifimmin kommentoimatta monta yksityiskohtaa, koska olen ymmärtänyt kommenttisarjojen juontuvan tahattomista tai tahallisista väärinymmärryksistä yleisemmällä tasolla. Vastaan nyt esimerkinomaisesti joihinkin tuollaisiin erityiskohtiin (oleellisempien asioiden lomassa), ja jälki on sen mukaista.
|
Vastaukset
sannavain |
#300 Re: Ärhäkkäästi, sannavain,2011-05-08 21:02:51#297: v ronski - Ärhäkkäästi, sannavain, ”Varsinkin kun kyse on rahasta, on reaalipolitiikassa joskus vaiheistettava. Tässä on kuitenkin tärkeä huomata, että johdonmukainen ja toivottu lopputulos olisi ottanut mukaan opintotuen - aivan kuten addressin taustalla vaikuttavan idean johdonmukainen ja toivottu lopputulos laajentaisi avioliiton myös sisaruspareille. Ken kannattaa optinotuen mukaan ottamista, sen ääneen sanokoon, vaikka tarvittaessa kompromissiin taipuisikin.” Varsinkin kun kyse on moraalikytkennäisistä perheoikeudellisista normeista, on reaalipolitiikassa usein vaiheistettava. Oikeuskirjallisuus kuvaa perheoikeuden historiaa yleisesti jäykkäliikkeisen, kulloiseenkiin (seksuaali)moraaliin sidoksissa olevan oikeudenalan historiaksi, jossa saavutetut lainsäädäntöuudistukset nähdään usein kilpailevien arvokäsitysten kompromisseina. Esimerkiksi avioliittolainsäädännön stagnaattisuus aiheutuu suurelta osin siitä, että siihen tehdyt muutokset sementoivat kunkin ajan viralliseksi nähdyn perhemoraalin, jonka uudistaminen puolestaan johtaa uusiin arvoristiriitoihin ja kompromisseihin. Tämä näin säädöshistoriallisena alustuksena. Sinällään kirjoituksesi antaa aiheen toistaa edellisen viestini alussa esittämäni päätelmä, jonka mukaan hyväksyt oikeustilan muutokset vain, jos muutokset ulotetaan yhtäaikaisesti koskemaan mahdollisimman suurta joukkoa; vaihtoehtoina ovat siten status quon pysyttäminen tai kokonaisvaltaisen reformin läpiajaminen. Ajattelutapaa Naimalakko-adressiin soveltaen näet, että nais- ja miesparien avioitumisoikeuden taustalla vaikuttavana ideana on jokin sellainen premissi, johon tukeutuen voidaan ja johdonmukaisuuden vuoksi myös tulee vaatia lähisukulaisten avioliittoa. Oletan, että päädyt tähän lopputulokseen tulkitsemalla seuraavia vetoomuksen lauseita: ”Jokaisella pitää olla oikeus mennä naimisiin rakastamansa ihmisen kanssa. Kaikilla aviopareilla pitää olla samat oikeudet lain edessä.” Sana ’jokainen’ sisältää sinulle siten kaikki kuviteltavissa olevat parisuhdekombinaatiot. Kommentoin tällaista lähestymistapaa jo kerran nimimerkille Jami muun muassa huomauttamalla, että tällöin minkäänlaisia laajoja ihmisjoukkoja koskevia lauseita ei voida koskaan pitää mielekkäinä. Jos avioitumisoikeutta nais- ja miespareille ajavassa homoadressissa käytetään sanaa 'jokainen', koko asian aiheellisuus/järkevyys katoaa, koska 'jokainen' tarkoittaa automaattisesti ihan jokaista ihmistä heteroista homoihin, insestinharjoittajista pedofiileihin ja aseksuaaleista polygamisteihin. Tämänkaltainen semanttisen puhtauden säntillinen vaaliminen johtaakin siihen, että esimerkiksi kokoomuksen vaaliohjelman lauseella "On tärkeää, että jokainen kokee työnsä ymmärrettäväksi, hallittavaksi ja mielekkääksi" tullaan vaatineeksi muun muassa lapsisotilaiden, joukkotuhontaan osallistuvien, eläinpornoa välittävien ja muiden eri lailla elantonsa ansaitsevien ihmisten työelämän parantamista. Ajattelutapa on looginen, muttei järin käyttökelpoinen. Kun huomioidaan yllä sanottu ja se kiistämätön fakta, että jokainen-sana esiintyy taajaan yhteiskunnallisessa kielenkäytössämme, voidaan esittää väite, jonka mukaan sanan ’jokainen’ kulloinenkin merkityssisältö on pääteltävä ja pääteltävissä kontekstista. Tarkastelkaamme sanan esiintymisympäristöä Naimalakko-adressissa. Vetoomuksessa puhutaan naimisiinmenosta ja parisuhteen rekisteröinnistä, homoista ja heteroista, parisuhdelain ongelmakohdista ja siitä, miten parisuhteensa rekisteröimään oikeutettujen ihmisten parisuhteet eivät ole tasa-arvoisia avioliiton solmimiseen oikeutettujen ihmisten parisuhteiden kanssa. Lisäksi viitataan valtioihin, joissa on saatettu voimaan lainsäädäntöä, joka ei erottele parisuhdekumppaneita sukupuolen mukaan. Kontekstin tulkinnasta käsin on siten selvästi nähtävissä, että lauseella ”Jokaisella pitää olla oikeus mennä naimisiin rakastamansa ihmisen kanssa” tarkoitetaan tässä adressissa, että jokaisella – seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta – on oltava tuo sama oikeus. Muunlainen tulkinta edellyttää sitä, että lukija ummistaa silmänsä muulta vetoomustekstiltä ja käsittää ’jokaisen’ omista lähtökohdistaan. Tällainen tilanne on käsillä esimerkiksi tässä kirjoittelussa, jossa eri nimimerkit eivät ole kyenneet hahmottamaan vetoomuksen kontekstia.
|
sannavain |
#301 Re: Ärhäkkäästi, sannavain,2011-05-08 21:05:25#297: v ronski - Ärhäkkäästi, sannavain, Adressiteksti voitaneen tältä osin sivuuttaa ja tutkia sen sijaan niitä yleisiä perusteita, joita olet esittänyt toisaalta sukulaisliitoille ja toisaalta sille, että avioitumiseen oikeutetun henkilöpiirin tulisi säilyä ennallaan. Jälkimmäisen kohdalla katsot, että nykyinen parirajaus on seurausta avioliiton seksuaalisbiologisesta perustasta ja perusteesta. Tiivistettynä kantasi on siten se, että avioliitto on tarkoitettu lisääntymisyksikköjen suojaksi ja että nais- ja miesparit eivät keskinäisen lisääntymättömyytensä vuoksi tarvitse avioliiton antamaa suojaa. Kutsut tätä biologiseksi perusteeksi ja katsot, että sukupuolineutraalisuus romuttaisi lain fundamentaalin perusteen tavalla, joka vaatisi uuden perusteen konstruoimisen. Tämä peruste on jäsentymättömämpi ja rakentuu minun nimiini laitettuna usein olkinukkemaisesti vastaamaan niitä teemoja, joita kulloinkin haluat vastustaa. Joka tapauksessa on selvää, että muiden kuin toisilleen sukua olemattomien yhden naisen ja yhden miehen välisen avioliiton sääntelystä myös nais- ja miesparin avioliiton sääntelyyn laajeneva avioliittolaki hylkää mielestäsi lain nykymuodon ja sitä myöten ns. traditionaalisen avioliiton sekä perustaa tilalle uuden laajennetun avioliiton muodon. Käsittelen ensin biologista perustettasi eli väitettäsi siitä, että avioliitto kohdennetaan nykyisin niille pareille, ”joiden voidaan olettaa tuottavan yhteisiä biologisia, yhteisön toivomia jälkeläisiä” sekä kommenttiasi, jonka mukaan jätän ”huomiotta sen, että biologinen peruste ’generoi’ trad. perhekäsityksen”. Jälkimmäisestä lauseesta aloittaen: Hyväksyt näkemykseni siitä, että traditionaalinen perhekäsitys generoi avioliittolain nykyisen parirajauksen, mutta katsot, ettei avioitumista voi sallia muille ryhmille biologian vuoksi. Voidaanko siis kaikenlaisia lainsäädäntöuudistuksia – myös muita kuin seksuaalivähemmistöjä koskevia – vastustaa vetoamalla pelkästään siihen, että traditionaalinen perhekäsitys generoituu biologisesta perusteesta? Samainen biologia, joka suo miehelle prosentuaalisesti suuremman lihasmassan, generoi traditionaaliseen perhekäsitykseen aviomiehelle kuuluvan perheenpään hiljaisen oikeuden hakata ja raiskata vaimoaan ja piestä lapsiaan. Nämä aviomiehen oikeudet ovat osa nykysääntelyä eri puolilla maailmaa tänäkin päivänä. Biologia on luonteeltaan niin deterministinen voima, ettei sen vastaisia muutoksia voida ilmeisesti hyväksyä. Tähän liittyen: ”isyysolettaman olemassaolo muistuttaa meille niistä lähtökohdista ja faktoista, jotka ovat olleet tuhansia vuosia samat joka puolella palloa; se kertoo meille siitä, miksi miehen ja naisen välinen liitto on koettu niin erityiseksi, että sitä pidetään tärkeänä käsitteenä, jolle on annettu oma nimi, 'avioliitto'.” Avioliitolla on tuhansia vuosia joka puolella palloa ollut perusteenaan samat lähtökohdat ja faktat, nimittäin naisen sitominen aviomiehen ja tämän suvun vaikutuksen alaiseksi. Tämä historiallis-biologinen peruste näkyy nykyäänkin avioliittolaimme pykälästä, johon on erikseen pitänyt kirjata seuraavat lauseet: ”Puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Heidän tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta sekä yhteisesti toimia perheen hyväksi. Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella”. Näitä itsestäänselvyyksiä ei ole kirjattu aviomiehen suojelemiseksi vaan siksi, että avioliitto on kautta aikain merkinnyt aviovaimon oikeusaseman heikentymistä: onhan nainen ollut lähinnä sukujen välistä kauppatavaraa. Tällaista käsittämätöntä blaastia ei tietenkään ole otettu moderniin parisuhdelakiin. Palauttakaamme mieliimme kommenttisi näkemyksestäni biologisen perusteen poissaolosta. Kirjoitat seuraavasti: ”Prinsessa-vasta-argumenttisi on, että ei se biologia, vaan ne moraalikannat, ihan kuin perinteiset moraalikäsitykset eivät muka juontuisi juurikin niistä jo paljon puhutuista biologisista reunaehdoista ja dynamiikoista”. Jos täten noudatamme johdonmukaisesti traditionaalisen perhekäsityksen taustalla vaikuttavan biologisen perusteen sanelemia reunaehtoja, on sääntelyn johtologiikan ja lain perusteiden ja jopa perusteen vastaista säätää nykyisenkaltaisista aviovaimollekin kuuluvista perusoikeuksista etenkin mitä tulee muun muassa (seksuaaliseen) itsemääräämisoikeuteen ja perustuslaissa turvattuun omaisuuden suojaan. Naisten siviili- ja rikosoikeudellisen suojan takautuvaa huonontumista lienee mahdollista perustella menestyksekkäästi ”yhteydellä perinteisiin” ja paluulla tilanteeseen, joka oli voimassa joitakin vuosikymmeniä sitten – eli sanojasi lainaten – ”aivan hetki sitten, kun suhteutamme kulttuurimme monituhatvuotiseen historiaan”. Avioliiton solmimisen edellytys ei tänä päivänä ole se biologisesti perusteltu mahdollisuus, että puolisoiden välisestä seksistä syntyy yhteisöömme uusi jäsen. Sallimalla esimerkiksi yli viisikymmentävuotiaiden naisten avioitumisen yhteiskunta hyväksyy avioliiton myös tahoille, joiden liitosta ei voi olla seurauksena biologista jälkeläistä. Avioitumista ei ole kielletty myöskään steriileiltä, hedelmättömiltä, sukupuolensa korjanneilta ja henkilöiltä, jotka ovat julkisesti ilmaisseet sitoutumisensa lapsettomaan elämäntapaan, jolloin on selvää, että yhteiskunta hyväksyy avioliiton ja siinä todennäköisesti harjoitettavan seksin siitä huolimatta, että näiden parisuhteiden virallistamiselle ei voida osoittaa biologista perustetta. Viimeistään vieraslapsiadoptiosta säätämällä avioliittolaki on sallinut avioitumisen myös jälkeläistuotantoon kykenemättömille pareille ja irtaantunut siten oletetusta lisääntymisperusteestaan. Kun avioliittoa ei lähtökohtaisesti ole kielletty lisääntymään kykenemättömiltä, on lain nais- ja miespareja syrjivä nykymuoto heikosti perusteltu. Samaa sukupuolta olevat eivät keskenään tuota jälkeläisiä, mutteivät niitä tuota monet muutkaan parit, joille lainsäädäntö kuitenkin antaa avioitumisoikeudet. Menopaussin ylittänyt nainen ja vaikkapa vasektomian läpikäynyt mies eivät ole suojan tarpeessa oleva lisääntymisyksikkö. Johdonmukaisuus vaatii, että sääntelyä sovelletaan yhdenvertaisesti. Muunlainen sääntely ei ole ”linjakasta”, vaikka haluaisitkin sen sellaisena nähdä. Edellä luetelluilla pareilla ei ole sellaisia erityispiirteitä, joista mielestäsi seuraisi eroja oikeuksissa ja velvollisuuksissa, ja jotka perustelisivat avioitumisoikeuden – eli lisääntymisyksiköille tarkoitetun erityssuojan – antamisen. Peräänkuuluttaessasi lisääntymisperustetta painottavan ajattelutavan ”käytännöllistä” implementointia et huomaa, että esittämäsi käytännölliset avioitumisoikeuksien myöntämiset tosiasiassa tekevät perustavanlaatuista väkivaltaa säädöksen perustetta vastaan ja suorastaan vesittävät sen. Käytännöllisistä menettelytavoista puhuttaessa viittaat siihen, miten äänioikeus ”annetaan kaikille tietyn ikärajan ylittäneille, eikä esimerkiksi henkisen kypsyyden tai eliniänodotteen perusteella”, mutta sivuutat ne sujuvasti implementoitavissa olevat käytännölliset keinot, joita esitin muun muassa terveydenhuoltorekistereiden laajemman hyödyntämisen tiimoilta. Tällaisia avioitumisoikeuden poisrajaavia menettelyitä on käytössä maailmalla ja niitä hyödynnettiin ilmeisesti myös Suomessa aikana, jolloin avioliittolain mukaisena avioesteenä nähtiin muun muassa tarttuvalla asteella oleva sukupuolitauti. Äänioikeusrekisterin antaman mallin mukaisesti väestötietokirjanpitoon voidaan oikeustoimikelpoisuuden perustavan iän saavuttamisen lisäksi kirjata tieto siitä, kun (naispuolinen) henkilö saavuttaa menopaussi-iän. Minulla olisi kaikenlaisia uusiakin käytännöllisiä keinoja varmistaa avioliiton suoja pelkästään lisääntymisyksiköille, jos vain haluat pohtia niitä tarkemmin: tahdon asiahan sekin on, että minkäsuuruisiin uudistuksiin biologisen perusteen omaksumisella halutaan päätyä. Jos perusteen soveltamisella kuitenkin tosiasiallisesti syrjitään epäjohdonmukaisesti tiettyjä ihmisryhmiä, sen soveltamisperiaatteet on otettava erityisen tarkkailun alle. Tutkikaamme vielä tarkemmin niitä erityisiä oikeuksia perustavia erityispiirteitä, joita katsantosi mukaan kaikilla heteropareilla on: ”koska käsitteissä ja tarpeissa on eroja, on luonnollista odottaa, että kaikilta osiltaan oikeuden ja velvollisuudet eivät ole yhteneviä.” ”Milloin erityispiirteistä kuitenkin seuraa eroja oikeuksissa ja velvollisuuksia, on kysymys lähinnä tekninen - pikemminkin muoto- ja nimentäkysymys kuin sisältökysymys. Yhteiset tekijät eteen niistävä säännöshierarkia voi olla paras. Nyt yläotsikkona on Suomen laki. Sen alla olevan avioliittolain voisi korvata lailla ihmisryhmien liitoista, jonka alakohtina voisivat olla esim. (1) trad. avioliitto (’heteroparit’), (2) kumppanuusliitto (’homoparit’ ja ’sukulaisparit’) ja (3) moniliitot sekä (4) rekisteröimättömät ryhmittymät (’avoparit’, ’avokolmikot’ jne.).” Sovelletaan logiikkaasi ensin muuhun lainsäädäntöön. Homo- ja heteroseksuaalilla miehellä on kummallakin omat erityispiirteensä ja näiden biologisten erityispiirteiden vuoksi heille tulisi voida laintasoisesti antaa erilaisia oikeuksia ja toisaalta heille pitäisi voida asettaa toisistaan poikkeavia velvollisuuksia. Terveydenhuoltolain tarkoituksena on edistää ja ylläpitää väestön terveyttä, hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta. Homomiehet tulisi erotella heteromiehistä, sillä jälkimmäisellä ryhmällä biologisesta perusteesta mahdollisesti seuraavat vahinkoraskaudet, aviorikoksen myötä hajoavat heteroperheet ja sukupuolitaudeista aiheutuvat hedelmättömyysriskit eivät kosketa ensimmäiseen ryhmään kuuluvia henkilöitä. Ratkaisu: säädetään erilliset terveydenhuoltolait homoille ja heteroille. Sisällöltään lait ovat identtiset, mutta kyse onkin lain muodosta ja nimeämisestä. Ymmärtääkseni haluat pitää avioliiton ja rekisteröidyn parisuhteen käsitteet erillään siksi, että niihin sisältyvät ja niihin liitettävät oikeudet ja velvollisuudet eroavat toisistaan. Erittelisitkö nyt ne oikeudet ja velvollisuudet, joiden osalta esimerkiksi heterovanhuspari ja naispari eroavat toisistaan siinä määrin, että vain toinen voi virallistaa parisuhteensa avioliittolaissa säädetyin keinoin? Pelkkää vastakkaisten sukupuolten lisääntymisfysiologisiin eroihin palautuvaa erottelua ei voida soveltaa, paitsi jos haluat jälleen hahmotella lisäedellytyksiä. Miksi lisääntymispotentiaalia vaaditaan ainoastaan samaa sukupuolta olevilta pareilta? Entä voidaanko kaikkia avioliittolain säännöksiä pitää sellaisina, joiden tarkoitus on turvata lisääntymisyksikköjä? Avioliittolain ja parisuhdelain eroavaisuuksia tarkastellessa voidaan havaita eroja esimerkiksi toimituksen muodossa. Lisääntyykö heteroparien jälkeläistuotanto määrämuotoisen suullisen menettelyn myötä, vai riittäisikö se, että menettely olisi korostetusti kirjallista asiakirjaprosessia, kuten parisuhteen rekisteröinnin kohdalla. Olisiko ajateltavissa, että joitakin avioliittolain säännöksiä voitaisiin lisääntymissuojan heikkenemättä soveltaa myös muihin kuin nykyisin hyväksyttäviin lisääntymiskyvyttömiin pareihin, kuten nais- ja miespareihin? Mitä itse parisuhdejaotteluusi tulee, niin kyseenalaistan tietyt ratkaisusi. En hahmota, minkälaisiin edellytyksiin nojautuen ryhmittely on tehty. Millä perusteella muodostat esimerkiksi ykkösryhmän? Jos promotoimasi traditionaalisen avioliiton muoto näkyy avioliittolaissa, niin perinteisiä mahdollisia aviopuolisoita ovat muun muassa serkut, pikkuserkut, ottovanhemmat ja ottolapset sekä sisaruksen lapset ja lapsenlapset. Parisuhdelain mukaan rekisteröityyn parisuhteeseen sovelletaan avioliittolaissa säädettyjä avioestesäännöksiä. Tällöin ykkösryhmäsi olisi johdonmukaisuuden vuoksi oltava toisiinsa AL 8-9 §:n mukaisessa sukulaisuussuhteessa olevien tai olemattomien vastakkaisten sukupuolten muodostamat parit. Kakkosryhmäsi käsittäisi toisiinsa AL 8-9 §:n mukaisessa sukulaisuussuhteessa olevien tai olemattomien samaa sukupuolta olevien muodostamat parit. Sääntelylogiikkaa seuraten kolmosryhmä kattaisisi parit, joiden osapuolet ovat AL 7 §:n mukaisessa sukulaisuussuhteessa toisiinsa. Kaikkia ryhmiä koskisivat samat oikeudet ja velvollisuudet, mutta niillä olisi eri nimet (avioliitto, rekisteröity parisuhde, kumppanuusliitto) ja kolmosryhmän momenttiin olisi sisällytetty huomautus siitä, että sukupuoliyhteys aviopuolisoiden kesken on tässä avioliitossa kielletty RL 17:22 §:ssä säädetyn mukaisesti. Pohdin jälkimmäisen tilanteen mielekkyyttä jäljempänä. Ylläkuvattu jaottelu on viimeistä ryhmää lukuun ottamatta identtinen nykysääntelyn kanssa ja sen tarkoitus on tuoda näkyville toistuva perusvirheesi sukulaispareihin liittyen. Asiaa voidaan lähestyä eri kanteilta. Jos avioliittoon oikeutettuja tahoja halutaan sinun tapaasi rajata biologisesta perusteesta käsin, traditionaaliseen avioliittoryhmään luetaan silloin toisilleen sukua olemattomat heteroparit, toisilleen sukua olevat (ehkä steriloidut?) heteroparit ja heteromoniliitot. Jos taas tarkastellaan nykymuotoista avioliittoa, kakkosryhmään perusteetta sysäämäsi sukulaisparit kuuluvat osittain jo nyt traditionaalisen avioliiton ryhmään ja tietyt heteroparit kakkosryhmään. Keskustelun kuluessa selväksi käynyt piintynyt tarpeesi niputtaa samaa sukupuolta olevien ihmisten parisuhteet yhteen insestisten lähisukulaisliittojen kesken selittää tietenkin muun muassa suorittamasi jaottelun heteropareihin ja toisaalta homo- ja sukulaispareihin. Kykysi olla sinnikkäästi erottamatta esimerkiksi isän ja tyttären välistä suhdetta kahden naisen rekisteröidystä parisuhteesta kertoo toki kaiken oleellisen suhtautumisestasi seksuaalivähemmistöihin, mutta jättää oman logiikkasi vaillinaiseksi. Koska kieltäydyt luonnostelemasta lähisukulaisia koskevien avioesteiden taustalla vaikuttavaa oikeushyvää, voidaan päätellä, että pidät lakiin sisältyvää lähisukulaisestettä epäloogisena ja tuomittavana, ja että ainakin vastakkaisia sukupuolia edustavien avioliitto tulee voida sallia vaikka jo tänään. Avioesteen aiheuttavien asiantilojen luetteloon on toisaalta sisällytettävä todennettu sterilisaatio, hedelmättömyys ja menopaussi ja siirrettävä estekohdat täyttävien heteroiden parisuhteiden sääntely parisuhdelain alle tai uuteen ”kumppanuusliittoja” koskevaan säädökseen. Olisihan tällainen ratkaisu linjassa myös oman näkemyksesi kanssa, jonka mukaan ”muille lain suojaa halajaville ihmisryhmille [kuin lisääntymisyksiköille] laaditaan oma tarkoituksenmukainen lakinsa”.
|
sannavain |
#302 Re: Ärhäkkäästi, sannavain,2011-05-08 21:07:08#297: v ronski - Ärhäkkäästi, sannavain, Harha biologisesta perusteesta syntyy, kun avioliiton historiallinen peruste samastetaan nykyisen modernin avioliittolain johtoajatukseksi. Lienee kiistaton tosiseikka, että parisuhteiden sääntely ankkuroituu maanomistuksen keskittämisen, sukujen välisten valtapelien ja yhteiskunnan vakaana pitämisen lisäksi legitiimien jälkeläisten ja sitä kautta perillisten asemaan. Nämä parisuhteisiin liitettyjen yleisten intressien vaikutukset näkyvät kauttaaltaan avioliitto- ja perheoikeudellisen lainsäädännön historiassa. Myös niiden muuttuminen historiaan painuviksi reliikeiksi on osoitettavissa usein yksittäisen pykälämuutoksen tarkkuudella. Esimerkiksi avioliiton näkeminen lisääntymissopimuksena puolustaa paikkaansa lähinnä kruununperillisen asemassa olevien monarkkien liittojen kohdalla. Myös uskonnollisissa piireissä parisuhteen tarkoitus nähdään usein korostuneen lisääntymishakuisesti. Isyysolettama on harvoja historian varrella muotoutuneita järjestelmiä, jotka ovat jääneet nykymuotoisenkin avioliiton tuottamiksi itsenäisiksi oikeusvaikutuksiksi. Isyysolettama ei kuitenkaan ole ”fakta/evidenssi”, joka puoltaisi biologisen perusteen olemassaoloa ja käsitystä siitä, että tällainen lisääntymisperuste generoisi avioliittolain nykymuodon, vaan se on yksinkertaisesti evidenssi avioliittoinstituution historiallisesta taustasta ja ajasta, jolloin tehtiin valinnat sen puolesta, että avioliittoon perustuvat sukulaisuussuhteet määriteltiin patrilineaarisesti. Nykyisen suomalaisen avioliittolain (234/1929) mukaan solmittu avioliitto on määrämuotoinen yksityisoikeudellinen sopimus, jonka luonne on muodoltaan taloudellinen ja juridinen, jonka yhteiskunta tunnustaa viranomaisen myötävaikutuksen tuloksena ja joka oikeustieteen näkökulmasta tarkastellen on mallisopimuspumaska, jolla sovitaan kerralla nippu omaisuus- ja muita järjestelyitä. Avioliittoon kulttuurissa liitetyt odotukset, arvostukset ja sisällölliset ominaisuudet ovat erillisiä avioliiton juridisesta luonteesta. Laissa ei esimerkiksi säädetä, että vaimon on aviomiehensä tahdosta alistuttava vastentahtoiseenkin seksuaaliseen kanssakäymiseen osana aviollisten velvollisuuksien täyttämistä (kuten aiemmasta sääntelystä oli pääteltävissä) tai että kotitaloustyö on ensisijaisesti vaimon vastuulla (kuten aiemmista pykälämuotoiluista saattoi otaksua). Laissa ei myöskään ole asetettu puolisoille minkäänlaista lisääntymisvelvoitetta. Tie kohti puhtaan taloudellista ja toisaalta sukupuolineutraalia avioliittolakia otti suuren harppauksen eteenpäin, kun aviopuolisoilta tiettyjä sukupuolia edellyttänyt edusmiehisyys lakkautettiin. Tällainen satojen vuosien ajan noudatettu sääntely oli yhtenä tekijänä rajaamassa avioitumisen vain miehen ja naisen välille ja olisi sitä toki vielä tänäkin päivänä, jollei järjestelyä olisi 1920-luvun lopulla lopetettu. ”Ei minulle eikä varmaan muillekaan ole missään vaiheessa ollut epäselvää, etteikö avioliiton nykymuoto edeltäjineen perustuisi ajatukseen (jopa kehotukseen tai toiveeseen) miehen ja naisen seksuaalisesta lisääntymisestä” Jos palavasti haluat nähdä avioliittolain lisääntymiseen kehottavana tai sitä toivovana yhteiskunnallisena säädösohjailukeinona, olet siihen toki oikeutettu. Useammat ihmiset, kuten yli viisikymmentävuotiaat tai sterilisaation läpikäyneet avioparit eivät mitä ilmeisemmin jaa näkemystäsi, kuten eivät jaa myöskään perheoikeuden tutkijat tai muut oikeustieteilijät, mutta kansalaisena saat luonnollisesti projisoida sääntelyyn minkälaisia toiveita ja kehotuksia tahansa. Tarkastelemalla avioliittolakia – jossa ei siis mainita lisääntymiskehotusta saati -toivetta sanallakaan – tältä pohjalta voidaan helposti tulla esimerkiksi siihen tulokseen, että avioliiton nykymuoto perustuu ajatukseen miehen ja naisen kertakaikkisesta yhteensopimattomuudesta ja että lakiin sisältyy toive tai jopa suoranainen kehotus pyrkiä päättämään puolisoiden kesken solmittu liitto mahdollisimman pian; siksi massiivinen määrä palstatilaa uhrataan säännöksille yhteiselämän lopettamisesta, avioerosta, omaisuuden osituksesta, omaisuus-, elatus- ja eroriitoja koskevista oikeudenkäynneistä ja kansainvälisten avioliittojen purkamisesta. Avioliittolaki ei generoidu biologisesta perusteesta, eikä siitä myöskään ole luettavissa kehotusta tai toivetta lisääntymiseen. Tähän liittyen kommentoin vielä seuraavaa hedelmöityshoitoja koskevaa kommenttiasi: ”Sinkkunaisten ’kannustamisesta’ lapsentekoon ei kuitenkaan suoraan seuraa mitään avioliiton kannalta; edelleen miehen ja naisen muodostamalla lisääntymisyksiköllä on erityispiirteitä joita sinkkunaisella ei ole.” Johdonmukaisuuden vuoksi sillä pitäisi mitä ilmeisimmin olla se vaikutus, ettei parisuhteita koskevassa lainsäädännössä nähtäviä ”toiveita” tai suoranaisia ”kehotuksia” lisääntymiseen voida sittenkään käyttää perustellessa naisen ja miehen erityislaatuisuutta ja hegemonista asemaa avioliittosääntelyn ainoana mahdollisena sääntelyobjektina, jolloin ainoaksi perusteeksi jäävät väitetyt muut erityispiirteet. Nykymuodossaan suomalainen avioliittolaki on kuin legorakennusalusta, jolle voi periaatteessa asettaa minkälaisia palikoita tahansa. Lainsäätäjä on rajoittanut tietynlaisten palikoiden kiinnittämistä tähän alustaan, ja voidaan luonnollisesti kysyä, minkälaisilla perusteilla avioliitto on nykyisellään kielletty esimerkiksi äidiltä ja tyttäreltä, 15-vuotiaalta, jo naimisissa olevalta ja samaa sukupuolta olevilta pareilta. Tarkastelen näitä perusteita myöhemmin.
|
sannavain |
#304 Re: Ärhäkkäästi, sannavain,2011-05-08 21:11:22#297: v ronski - Ärhäkkäästi, sannavain, Tarkastelen seuraavaksi lähisukulaisten avioliittoja koskevia kommenttejasi, joita laajentamalla voidaan pohtia, miksi lähisukulaisten legopalikoita ei lainsäätäjän mukaan saa kiinnittää sinänsä neutraaliin alustaan. Alustavasti voidaan todeta, että jos avioliiton kautta tuleva parisuhteiden virallinen suoja halutaan ulottaa esimerkiksi äidin ja tyttären tai veljen ja sisaren välisiin parisuhteisiin, puolison käsitteen ja sen takana vaikuttavan perhekäsityksen on muututtava yhteiskunnassa sellaiseksi, että perheen sisällä voidaan harjoittaa seksuaalista kanssakäymistä: insestikieltojen kumoamisen ja avioliittolain muutoksen myötä jälkeläisten saaminen tuottaa siten myös uudenlaisen seksuaalisen ulottuvuuden, joka ei rajoitu vain aviopuolisoiden välille, vaan voi suuntautua lapsiin, lapsenlapsiin, sisareen, vanhempaan tai isovanhempaan. Perhelainsäädännön ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten Suomelle asettamat velvollisuudet lapsen tasapainoisen kehityksen ja perheen turvaamiseksi on tällöin todennäköisesti arvioitava uudelleen, sillä nykytila lähtee muun muassa lapsen seksuaalisesta koskemattomuudesta ja perheen suojaamiselta kuvatunlaiselta toiminnalta. Uudistuksen tueksi on oletettavasti kerättävä tutkimusaineistoa insestisten suhteiden ei-vahingollisuudesta. Siteeraan johdannoksi näkemystäsi lainsäädännön taustalla vaikuttavista arvoarvostelmista. Kirjoitat, että ”liberaalin moraalin mukaan ei pidä muilta kieltää sellaista, mistä ei ole ulkopuolisille haittaa; ymmärtääkseni edustat tätä moraalia. Tässä moraalissa ei liene perusteltua kieltää aikuisten veljesten tai siskosten sukupuoliyhdyntää ja veli-sisko-parinkin tapausta on harkittava tarkasti”. Kysymys koskee niitä perusteita ja erityisiä syitä, joihin nojautuen lähisukulaisten väliset parisuhteet/avioliitot katsotaan kielletyiksi liberaaliakin moraalia edustavan henkilön ajatusmaailmassa. Olen jo aiemmin käsitellyt niitä perusteita, joiden vuoksi lähisukulaisten parisuhteet nähdään vahingollisina ja epätoivottavina ja siten virallisen hyväksynnän sateenvarjon alle kelpaamattomina. Et kuitenkaan hyväksynyt näitä lähtökohtia, koska kieltäydyt pitämästä ”näytettynä faktana sitä, että nykymuotoinen avioliittolaki kieltäisi lähisukulaisten liitot tarkoituksenaan estää insesti” ja lisäät vielä, että ”se fakta, että rikoslaki asiasta jo erikseen säätää, puoltaa kantaa, jonka mukaan avioliittolain tarkoitus ei ole säätää sukupuoliyhdyntöjen tuomittavuudesta”. Siteeraan aluksi voimassaolevaa avioliittoasetusta, jonka mukaan ”silloin, kun oikeusministeriöltä haetaan lupaa avioliitolle, jonka toisena osapuolena on toisen sisaruksen jälkeläinen, ministeriön on tarvittaessa annettava hakijoille tieto käytettävissä olevasta perinnöllisyysneuvonnasta sekä sen toimipaikoista”. Tällaista sääntelyä tuskin annettaisiin, jos sukulaisten avioliittojen sisällä vakiintuneesti nähtävien sukupuoliyhdyntöjen luonnetta ei arvotettaisi ainakin jossain määrin epätoivottavaksi. Avioliittolain osauudistuksen esitöissä todetaan avioesteistä seuraavaa: Avioestesäännöksillä yhteiskunta pyrkii toteuttamaan tärkeiksi katsomiaan perhe-, sosiaali- ja terveyspoliittisia tavoitteita sekä tukemaan sukupuolista käyttäytymistä ja perhesuhteita koskevia moraalikäsityksiä. Suurin osa avioesteistä liittyy avioliittoon aikovien sukulaisuussuhteisiin, ja näitä esteitä on tarkasteltava ensisijaisesti eettisenä kysymyksenä. Erittäin voimakkaat eettiset perusteet puoltavat sitä, että avioliitto sisarusten tai puolisisarusten kesken sekä suoraan etenevässä että takenevassa polvessa olevien sukulaisten kesken ehdottomasti ja ilman poikkeusta kielletään. Eettiseltä kannalta avioliittoja myös kaukaisempaa biologista sukulaisuutta edustavien henkilöiden välillä voidaan pitää sopimattomina, sillä avioesteet kuvastavat yleistä suhtautumista siihen, millaisia avioliittoja pidetään yhteiskunnan kannalta epätoivottavina. Perustelut lähenevät siten suurelta osin niitä insestikriminalisointien perusteluita, joihin rikoslain uudistukset ovat nojautuneet: sekä 1970- että 1990-luvuilla toteutettujen rikoslakiuudistusten jälkeenkin laissa kriminalisoidut tekotyypit vastaavat lähes identtisesti avioliitolain avioesteluettelon sukulaisuussuhteita. Seksuaalisuus ja siihen liittyen myös parisuhteen vahvistaminen lähisukulaisten ja ennestään jonkinlaisessa läheisessä perhesuhteessa eläneiden välillä katsotaan siten kielletyksi ja rangaistavaksi (perhe)moraalisista syistä. Kuten edellä huomautin, avioliittolaki sääntelee parisuhteita, joihin vakiintuneesti liitetään seksuaalinen ulottuvuus. Rikoslaki puolestaan sääntelee sallittujen seksuaalitekojen piiriä. Myös parisuhteen ulkopuolella harjoitettava lähisukulaisten välinen sukupuoliyhteys nähdään haitallisena. Insesti on sukulaisavioliiton looginen edellytys. Näistä syistä säännöksien perusteita ja lainsäätäjän tarkoitusta voidaan tulkita lukemalla säädöksiä ja niihin liittyvää lainvalmistelumateriaalia rinnakkain. Lähisukulaisten välisten yhdyntöjen kielto rikos- ja avioliittolaissa on nähtävä luonteeltaan tehokkaana tapana estää sanottu käyttäytyminen. Ihmettelyäsi siitä, miksi lähisukulaisten parisuhteista säädetään kahdessa eri laissa, voidaan ehkä hälventää huomauttamalla, että useasta muustakin asiasta (esimerkiksi lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä) säädetään osin päällekkäin eri säädöksissä. Ennenkuulumatonta ei myöskään ole rikoslaissa olevien pykälöiden siirtyminen siviililakiin, kuten on ollut laita kaksinnaimista koskevilla säännöksillä. Sen sijaan avioliittoa ei ilmeisesti ikinä ole sallittu sellaisille parisuhteille, jotka olisi rikoslaissa katsottu haitallisiksi. Tällaiseen ratkaisuun ei luonnollisesti ole päädytty yhdessäkään maassa, jossa on voimassa sukupuolineutraali avioliitto, sillä avioitumiseen oikeutettujen parisuhteiden kriminalisointi olisi loogisesti riistiriitaista. ”Arveletko, että perusteet tälle [lähisukulaisten välisille seurustelusuhteille] ovat parempia kuin sille, jos samaa sukupuolta olevien seurustelusuhteet nähtäisiin (edelleen) rikoksena yleistä järjestystä vastaan?” Homoseksuaaliset teot olivat 1970-luvulle saakka kiellettyjä siveellisyysrikoksina, minkä jälkeen ne dekriminalisoitiin. Sen sijaan insestikriminalisoinnit systematisoitiin samaiselle vuosikymmenelle ajoittuvan osauudistuksen myötä yleistä järjestystä vastaan olevien rikosten ryhmään. Homosuhteiden moitittavuus perustui 1800-luvun lopun varsin raamatullisiin näkökohtiin ja siihen, että homoseksuaalinen käyttäytyminen nähtiin sosiaalisesti tarttuvana ”tautina”. Alkuperäisen kommentin tarkoituksena oli ennemminkin korostaa säännösten poikkeavuutta niistä pykälistä, joissa suojeluobjektiksi on otettu seksuaalinen itsemääräämisoikeus, jonka itse näet oikeuttavan lähisukulaisten avioliitot, ja toisaalta niistä avioitumisen kieltävistä säännöksistä, joissa rajausperusteet tukeutuvat perhesuojelullisiin ja yleistä järjestystä tukeviin perusteisiin. Kun kysyt, onko kriminalisoinnin perusteeksi ajateltu se, että ”perheen muut osapuolet eivät tykkää parin seurustelusta tai yhdynnästä ja siksi perheenjäsenet usein riitautuvat”, voidaan johtoa tällaiseenkin kysymykseen hakea rikoslain esitöistä. Lähisukulaisten välisten sukupuolisuhteiden kiellon luokittelu yleistä järjestystä vaarantavaksi rikokseksi on valmisteluasiakirjojen mukaan tällaisten suhteiden yleistä ärtymystä herättävä ja mielipahaa aiheuttava luonne, mutta tämän lisäksi kunkin kriminalisoinnin kohdalla on vielä erikseen perusteltu tarvetta suojata muun muassa perheen sisäisten suhteiden kiinteyttä. Yhtenä yleisperusteluna mainitaan esimerkiksi se, että ”ihmiselle on tärkeää tuntea kuuluvansa johonkin ja varsinkin nuorille on hyötyä siitä, että he voivat kokea pysyvän ihmissuhteiden verkoston ympärillään”. Erityissuojelua halutaan kohdistaa ennen kaikkea lapsiin ja nuoriin, jotka asuvat yhdessä vanhempiensa kanssa. Tähän nähden on erikoista, että teksteissäsi vilahtelevat muun muassa ehdotelmat, joissa avioliitto sallittaisiin äidin ja tyttären välille. Lähisukulaisten väliset parisuhteet nähdään vahingollisina eri syistä, joista osaa olen käsitellyt jo edellisissä viesteissäni. Muita ajateltavissa olevia perusteita suhtautua kielteisesti esimerkiksi sisarusten väliseen sukupuoliyhteyteen voidaan hakea esimerkiksi sukulaisuuden perusteella yksilölle määrittyvistä sosiaalisista paineista ja odotuksista siitä, minkälaisia velvollisuuksia sukulaisilla on toisiaan kohtaan. Jos sukulaisten väliset suhteet katsottaisiin sallituiksi, sallittu ja toisaalta odotettu käyttäytyminen saattaisivat jossain määrin sulautua. Tähän liittyen: Lisääntymisbiologiselta kannalta lähisukulaisten välisiä suhteita on historiallisesti pidetty epätoivottavina ja vahingollisina insestistä syntyneiden lasten kohonneella kehitysvammaisuusriskillä, mutta nykyään tällä ei enää perustella ainakaan lainsäädännöllisiä kieltoja. Biologia on linkittynyt avioesteiden sääntelyyn kuitenkin polveutumisen kautta. Biologista ryhmää eli sukua tai yleisemmin laajempaa yhteisöä ei ole haluttu sotkea ei-sallituilla parisuhteilla, sillä polveutuminen määrittää sukulaisia ja niitä oikeuksia, velvollisuuksia ja yleistä asemaa, joita sukulaisilla on suhteessa toisiinsa. Toisaalta myöskään ei-biologisesti syntyneitä sukulaisuussuhteita (esim. lankoussuhde) ei ole hyväksytty juuri yhteisön suojaamisen nimissä. Kuten huomaat, esimerkiksi veljesten välisen sukupuoliyhdynnän kieltäminen ei siten ole pelkästään ”moraalinen kanta”, vaikka toki eettisestikin perusteltuja kommentteja voidaan esittää. Voidaan myös kysyä, onko sisarusten välinen suhde vapaa tietynlaisesta valtasuhteesta ja toisen sisaruksen valta-asemasta suhteessa nuorempaan. Vääristyneen vallankäytön mahdollisuuden huomioonottaminen näkyy rikoslain pykälässä, jonka mukaan teosta rangaistaan ainoastaan suhteen vanhempaa osapuolta. Näin on silloinkin, kun esimerkiksi aikuinen lapsi on sukupuoliyhteydessä vanhempansa kanssa. Jos sisarukset ovat kaksosia tai muuten osuvat suppeaan ikähaarukkaan, ajatusta toisen käskyvallasta, valvonnasta ja hallitsevasta asemasta ei välttämättä ole pidettävä perusteltuna: toisin on tilanteissa, joissa sukupuoliyhteyttä harjoitetaan juuri täysi-ikäiseksi tulleen ja tätä huomattavasti vanhemman ja kypsemmän sisaruksen välillä. Lainsäädäntö lähtee siitä, että kahdeksaatoista vuotta nuorempaa henkilöä suojataan seksuaaliselta hyväksikäytöltä. On katsottu, että tällaisen henkilön kyky päättää itsenäisesti seksuaalisesta käyttäytymisestään on hänen kypsymättömyytensä sekä osapuolten ikäeron vuoksi olennaisesti heikompi kuin tekijällä, minkä vuoksi tällaista kypsymättömyyttä hyväksikäyttävän osapuolen toiminta nähdään tuomittavana. Ylläkäsitellyt perusteet soveltuvat sekä samaa että eri sukupuolta olevien lähisukulaisten parisuhteisiin. Rinnastus perustuu paitsi kuvattuihin seikkoihin myös lainsäätäjän tahtoon, jonka mukaan avioliiton esteiden on oltava samat sukupuolesta ja seksuaalisesta suuntautumisesta riippumatta. Lainvalmistelijat eivät siten jättäneet linkkiä avioliittolaissa esiintyviin esteellisyyskohtiin ”tietämättömyydestä, epäjohdonmukaisuudesta tai piittaamattomuudesta", kuten esität, vaan muun muassa siksi, että järjestelyllä haluttiin turvata sallittujen parisuhteiden yhtäläistä kohtelua. Katson, että avioliiton suojaa ei tule ainakaan nykyisellään laajentaa lähisukulaisten välille. Perusteet on esitetty edellä. Sisarusliittoja vaativan on puolestaan esitettävä kelpoisat edellytykset. Olisinkin edelleen kiinnostunut kuulemaan, minkä spesifin oikeushyvän suojelun sinä näet insestikriminalisointien ja avioliittolaissa säädettyjen avioesteiden taustalla. Huomautan vielä, että jaan suurimmilta osin perhe- ja rikoslainsäädäntöuudistuksissamme omaksutun johtoajatuksen, jonka mukaan yksilöllä on oikeus päättää omasta parisuhteestaan niin kauan, kun se ei loukkaa toisten ihmisten oikeuksia tai ”yleistä järjestystä”. Kirjoitat muun muassa seuraavasti: ”veli-sisko-parinkin tapausta on harkittava tarkasti: sukupuoliyhdyntää sinänsä ei ehkä pitäisi kieltää – vain jos se on tuottamuksellista”. Kommentoin tätä hyväksyvästi jo aiemmin (esittämilläni reunaehdoilla). Avioliittolain mukaan sisarukset tai puolisisarukset eivät saa mennä keskenään avioliittoon. Olen esittänyt, että jos geenialtaan huonontuminen pudotetaan laskuista, en näe perusteita kriminalisoida eri perheyhteisössä kasvaneiden sisarusten parisuhdetta, mutta että avioitumisoikeuden osalta lakiteknisesti mielekkään osarajauksen muotoilu voi olla vaikeaa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että se olisi mahdotonta. Erilaisia sukulaisuuteen perustuvia avioesteitä ja insestikriminalisointeja on ajan mittaan kumottu. Muiden maiden avioliittosääntely voi olla myös edistyksellisempää kuin omamme. Esimerkiksi Ruotsin lain mukaan avioliitto puolisisarusten kesken on luvanvaraisesti sallittu edellytyksin, että osapuolet eivät ole lapsina asuneet samassa taloudessa sisarusten tavoin. On huomattava, että myös tässä pykälässä tulee esille lailla suojattavaksi katsottu oikeushyvä, eli perheenjäsenten psykososiaalisen kehityksen ja perheen suojeleminen. Yksityishenkilönä olen sitä mieltä, että muiden ihmisten seksuaalielämä ei ole minun asiani ja että yhteisöllisen kontrollin poissaollessa esimerkiksi täysi-ikäiset ja vapaaehtoisesti toimivat veljekset voivat käytännössä (salassa) tehdä keskenään mitä haluavat, ja näin varmasti tapahtuukin, ja samoin on laita polygamisten suhteiden kohdalla. Parisuhdesääntelyn ja perhettä suojaavien normien välinen tasapainottelu luo kuitenkin ongelmallisia tilanteita esimerkiksi sopivien rajausten osalta. |
sannavain |
#305 Re: Ärhäkkäästi, sannavain,2011-05-08 21:16:41#297: v ronski - Ärhäkkäästi, sannavain, Miksi nais- ja miesparien legopalikoita ei sitten voida kiinnittää avioliittolain alustaan? Homoseksuaalien parisuhteiden suojan tarve tunnistettiin 2000-luvun alussa, jolloin säädettiin laki rekisteröidystä parisuhteesta. Syyt siihen, miksi asian ratkaisemiseksi haluttiin säätää avioliittolaista erillinen – vaikkakin keskeisiltä kohdiltaan avioliittolakiin rinnastuva – laki, löytyvät muun muassa lainvalmistelussa, jossa lakivaliokunnan asiantuntijoina kuultiin piispaa, teologian tohtoreita, eheytysterapiaa tarjoavia aslanilaisia ja erilaisia kirkonmiehiä yhteensä kahdentoista henkilön verran. Seksuaalivähemmistön etujärjestön edustajista valiokunta suostui kuulemaan kahta henkilöä. Taustalla olivat siten kristilliset perhekäsitykset ja osin puhtaasti raamatulla perustellut kannat, joihin perustuvia heteroitakin koskettavia pykäliä on aikojen saatossa jouduttu raakkaamaan pois kovallakin kädellä. En suuremmin kannata uskonnon ja poliittisen prosessin sotkemista keskenään varsinkin, kun jälkimmäinen tuottaa yhteiskunnan jäseniä yleisesti sitovaa laintasoista sääntelyä. Sinänsä parisuhdelaki ei ole kamalan huono laki, vaikka omalta osaltani se onkin periaatteellisiin syihin perustuen estänyt parisuhteen virallistamisen. Lain vajavaisuudet käyvät ilmi, kun kysytään, miksi nainen ja mies eivät voi rekisteröidä parisuhdettaan. Vastaus on tietenkin se, että rekisteröity parisuhde on vain avioliiton korvike. Suurimmat erot liittyvät parisuhteen nimeen, vieraslapsiadoptioon, yhteiseen sukunimeen ja isyysolettamaan ja ne voidaan toki korjata yksitellenkin: en tosin näe syytä, miksi jokainen ongelmakohta olisi korjattava erikseen, kun perusteet sallia avioituminen myös nais- ja miespareille ovat olemassa. Korjausta vaille olevien asioiden osalta puutun tässä vain parisuhdeinstituutioiden nimiin. Katsot, että ”miehen ja naisen muodostamalla parilla on jokin yhteisön kannalta merkittävä piirre, jota muilla pareilla ei ole” ja että ”Tällaisen piirteen olemassaolo antaa ehdottaa, että nuo parit muodostavat hyödyllisen käsitteen, jolle on hyvä antaa oma nimi”. Suppea avioliiton käsite on mielestäsi siinä määrin hyödyllinen, että sen perusteella avioliiton ulottamista nais- ja miespareille ei voida sallia. Kuten edellä on osoitettu, kaikilla miehen ja naisen muodostamilla pareilla ei todistettavasti ole peräänkuuluttamaasi merkittävää piirrettä. Argumentiksi typistyy siten se, että koska avioliitolla viitataan miehen ja naisen liittoon, sukupuolineutraali avioliitto on jo käsitteellisesti ristiriitainen ja lisäksi virheellisesti vie ajatukset siihen, että samaa sukupuolta olevilla pareillakin olisi tällainen (tässä: lisääntymiseen liittyvä) yhteisön kannalta merkittävä piirre. Ratkaisuna on siten pelkistetyimmillään pelkän eri nimen antaminen samaa sukupuolta olevien liitolle. Edellyttäen, että edeltävillä vaalikausilla alkanut parisuhdelain täydentäminen ja paikkaaminen jatkuu samanlaisena, on odotettavissa, että muutaman vuoden tai vuosikymmenen päästä Suomessa on voimassa kaksi muodollisesti erillistä mutta sisällöllisesti identtistä parisuhdesäädöstä, joita erottavana tunnusmerkkinä on ainoastaan virallistetun parisuhteen nimi. En menisi takuuseen sellaisen järjestelyn mielekkyydestä. Jos sukupuolineutraalia avioliittolakia ei kuitenkaaan säädetä vielä vuosiin, olisi hyvänä minimivastaantulona pidettävä ainakin sitä, että rekisteröinnistä siirryttäisiin virallistamiseen, kuten termi kuului alkuperäisessä hallituksen esityksessä. Muuten olen sitä mieltä, että jos järjestely näyttää, haisee ja maistuu avioliitolta, se on faktisesti avioliitto, eikä muuta väitettäessä voida välttyä ajatukselta, että kyse ei olekaan ainoastaan terminologiasta: ratkaisu vaikuttaa siltä, että moraaliin tukeutuen heteroenemmistön ja seksuaalivähemmistöjen liitot pyritään väkisin erottelemaan toisistaan ja näin kyseenalaistamaan jälkimmäisten parisuhteiden suojan oikeutus, tarve ja legitiimi perusta. Erilaiset suppeat käsitteet ovat hyödyllisiä, mutta onko niiden säilyttäminen pakollista? Voiko käsitteiden merkityssisällön lukitsemisella myös vaikeuttaa uudistuksia tai yhteiskunnassa vallitsevia ajattelutapoja? Pitäisikö meilläkin ottaa käyttöön venäläinen sukunimisysteemi, jossa ulkopuolinen tunnistaisi yhdellä silmäyksellä, onko jokin tietty nainen ns. vapaata riistaa vai jo naimisissa. Mitä pelkästään naisen sukunimen muuttava järjestelmä kertoisi sukupuolten tasa-arvosta, kun naisen nimi (ja asema?) määrittyisivät miehen mukaan? Suomessa on perinteisesti ollut käytössä erilaisia ammattiryhmiä koskevia, juuri toimijan sukupuolen mukaan määrittyneitä suppeita nimityksiä, kuten tarjoilijatar, lakimies, lentoemo, lehtimies ja terveyssisar. On esitetty, että sukupuolisidonnaisten ammattinimikkeiden käyttö on osaltaan jarruttanut työmarkkinoiden tasa-arvoistumista normittamalla työtehtäviä erityisesti naisille tai miehille sopivina. Nyt tällaisena yhdenvertaisuuden esteenä on avioliitto-sana, joka on haluttu nähdä sukupuolisesti värittyneenä. Jos kaikenlaiset käsitteet jäädytettäisiin vastaamaan vallitsevia näkemyksiä, mitään yhteiskunnallisia uudistuksia ei voitaisi tehdä. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että arkielämässä virallistettujen parisuhteiden tunnistaminen pomminvarmasti homo- tai heteroseksuaalisiksi on kovin tarpeellista. Tuo parisuhteita jakava tunnusmerkki (puolisoiden seksuaalinen suuntautuminen) onkin ainoa, joka ainakin minulle tulee mieleen, kun näen noihin instituutioihin viittaavat sanat esimerkiksi sanomalehdessä. Jos yhteiskunnassa sen sijaan löisi läpi sinun promotoimasi argumentointi, mielleyhtymien tulisi kulkea joltiseenkin seuraavasti: ”Avioliitto? Ahaa. Tämä liitto on solmittu sen vuoksi, että nainen voi potentiaalisesti käyttää aviomiestä taloudellisesti hyväkseen ja jotta nainen pääsee halutessaan toteuttamaan tarvettaan geneettisen vaihtelun tai hyvyyden hakemiseen turvatusti vähentäen näin tarvetta syrjähyppyihin, ja jotta aviomies saisi varmistettua biologisen tai edes ei-biologisen juridisen jälkeläisen.” ”Rekisteröity parisuhde? Ahaa. Tämä liitto on solmittu kahden toisistaan välittävän ihmisen turvaksi tavalla, joka sitoo heidät yhteen taloudellisesti ja juridisesti.” ”puheesi pyrkimyksestä ’tasa-arvoiseen avioliittolakiin’ on harhaanjohtajaa, sukupuolineutraali on korrektimpi termi.” Mitä tulee Naimalakko-adressissa vaaditun avioliiton nimeen, katson, että tasa-arvoinen avioliittolaki on nimityksenä ihan ok. Sukupuolineutraali on toki täsmällisempi termi, mutta se vaikuttaa vetävän keskustelun yleensä sivuraiteille. Tähän mennessä olen kuullut kaltevan pinnan kauhistelua muun muassa lukumäärä-, ikä-, laji- ja elollisuusneutraaleista liitoista. Asioiden ja instituutioiden nimien pohdinnan perään voidaan tarkastella lähemmin sitä yhteiskunnallista kehitystä, johon ovat vaikuttaneet muun muassa aviovaimon, naisen oikeuksien ja muiden vastaavien käsitteiden muutos. Siteeraan tässä sinua: ”Parempi nähdä koko kuva: viime vuosikymmenten ’kehitys’, erityisesti ns. naisten emansipaatio ja ns. feministisen tasa-arvokäsityksen valta-asema sekä tuoreehkot lakikokeilut, ovat todellakin rapauttaneet avioliittojen asemaa, s.o. niiden suosiota, kestoa ja ehkä jopa onnea. Olisikohan aika kääntää suuntaa?” ”Porvarillisten naisten emansipatsioniharrastukselle” naureskeltiin ja sen oikeutus kyseenalaistettiin jo 1920-luvulla, jolloin päätettiin dumpata kaksisataa vuotta vanha naimakaari ja säätää uusi avioliittolaki. Siihen nähden huolesi perheiden rapautumisesta naisten aseman parantumisen myötä ei ole uusi. Kieltämättä naisten yhteiskunnallisen aseman parantuminen on ollut sietämätöntä. Aivan erityisen sietämätöntä on ollut naisten emansipoituminen eli asteittainen vapautuminen juridisista, kulttuurisista ja sosiaalisista alistusrakenteista. Avioliittojen asemaa, so. niiden suosiota, kestoa ja jopa onnea on nakerrettu määrätietoisella valtiofeministisellä salaliitolla. Avio-onnen takeena on kautta aikain ollut vaimon pitäminen nyrkin ja hellan välissä, ja tätä avioliiton pyhää perustaa on tietoisesti heikennetty muun muassa seuraavasti: avioero on sallittu, naisen edusmiehisyys on lakkautettu, perintöosien määräytymisestä on tehty sukupuolineutraalia, perheille on annettu subjektiivinen oikeus päivähoitoon, vaimoa ei saa enää pahoinpidellä tai raiskata avioliitossa, nainen saa äänestää ja asettua ehdolle vaaleissa, ehkäisy ja oikeus aborttiin ovat antaneet naiselle oikeuden päättää lisääntymisestään, naisen ei enää tarvitse kysyä aviomiehensä lupaa perheen ulkopuoliseen työssäkäyntiin, nainen voi itsenäisesti hankkia omaisuutta ja vallita sitä ilman aviomiehen puuttumista asiaan ja niin edelleen. Kaikkien näiden asioiden voidaan tilastollisen analyysin perusteella todistaa johtaneen perheiden hajoamiseen esimerkiksi verrattuna siihen historian vaiheeseen, jossa avioero ei ollut sallittu ja vaimo oli miehensä kontrollin alla. Epäilemättä aviomiehen laintasoiset mahdollisuudet vaikuttaa suoraan aviopuolisonsa elämään, valintoihin ja omaisuusjärjestelyihin ovat rapauttaneet avioliiton suosiota miesten keskuudessa. Myös aviomiesten kokema onni on saattanut vähentyä, kun vaimolle on lainsäädännön tuella suotu oikeus omaehtoiseen elämään. Miksi uusien meemien konstruoijat eivät tunnu ymmärtävän, että 99 prosenttia uusista ehdotuksista ei ole elinkelpoisia ja vanhassa vara parempi? Olisikohan aika kääntää suuntaa? Huomionarvoista on myös avioliiton ulkopuolisten tekijöiden negatiivinen vaikutus. Hentoja heteroperheen taimia on pidettävä erityissuojeluksessa muun muassa siten, että samoja oikeuksia ja velvollisuuksia ei anneta esimerkiksi nais- ja miesparien perheille ja parisuhteille. Parempi nähdä koko kuva: on tunnettu tosiseikka, että tuntemattomien, samaa sukupuolta olevien ihmisten oikeussuhteiden järjestäminen yhteiskunnallisella mallisopimuksella vaikuttaa suoraan heteroperheiden avio-onneen ja liiton kestoon. Jokainen norjalainen homoavioliitto päättää vähintään yhden norjalaisen heteroavioliiton. |
sannavain |
#306 Re: Ärhäkkäästi, sannavain,2011-05-08 21:18:53#297: v ronski - Ärhäkkäästi, sannavain, Kirjoittelen lopuksi hajanaisia silppukommentteja – minä niin pidän tällaisesta tavasta käydä keskustelua. ”Eri asia on, että biologisesta perusteesta ja parien rajauksesta voidaan luopua, jos niin halutaan, jolloin isyysolettamaakin voidaan soveltaa, mitä ilmeisemmin ilman teknisiä ongelmia, myös samaa sukupuolta tai sukua oleviin kumppaneihin, jopa kahta useamman kumppanin muodostamiin liittoihin.” Isyysolettamaa voitaisiin soveltaa esimerkiksi rekisteröityihin naispareihin ilman teknisiä ongelmia jo nykyisellään, jos parisuhdelakiin tehty sulku kumottaisiin. Muiden mainitsemiesi parien kohdalla vaadittaisiin kuitenkin lisäsääntelyä, joka tunnustaisi näiden ihmisten parisuhteet, kuten nais- ja miesparien sekä heteroparien parisuhteet nykyisellään tunnustetaan. ”Toiseksi on pakko huomauttaa, että isyysolettama on erikoisen merkityksellinen myös silloin, kun avioseksiä ei nimenomaan harrasteta ja ulkopuolelta siitetty lapsi halutaan oman ja yleisen hyvän vuoksi "adoptoida" avioperheeseen.” ... ”Tai sisarusparille? Tai äiti-tytär-parille? Ilmeisesti vanhemmuutta/isyyttä halutaan jaella vain rajoitetusti ja vain erityisen hyvin perustein, siitäkin huolimatta, että joidenkin mielestä on sitä parempi, mitä usemapia vanhempia lapsella on. - - Ajatellaan vaikkapa tilannetta, jossa äitinsä kanssa asuva 18-vuotias tytär saa "isättömän" poikalapsen. Eikö olisi hyvä, että tyttären äiti olisi automaattisesti pikkupojan toinen vanhempi?” En ole huomannut lainsäädännössämme pykälää, jonka nojalla sisaruspari tai äiti-tytär-pari voisi solmia sellaisen virallisen parisuhteen, jonka perusteella ja johon vanhemmuutta automaattisesti tuottavan mekanismin (=isyysolettaman) soveltamista voitaisiin vaatia. En ole myöskään havainnut liputtaneeni mahdollisimman monen vanhemman puolesta, mutta voin ottaa kantaa esimerkkitilanteeseesi. Tuomioistuin voi jo nykyisellään uskoa lapsen huollon tyttären ohella tämän äidille, jos äiti suostuu järjestelyyn. Lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta säätelevä laki mahdollistaa huollon uskomisen paitsi yhdelle myös useammalle henkilölle, minkä voinee tulkita siten, että ”isättömällä” poikalapsellasi voi olla huoltajanaan useampia henkilöitä. ”Meidän on jälleen kerran kasattava ne vaihtoehtoiset perusteet, joista lähtien generoimme vaihtoehtoiset, johdonmukaiset kannat vanhemmuuden automaattiseen jakamiseen.” ”Onko niin, että minkä tahansa ihmisryhmän koossa pysyminen on (yhtä) tärkeää? Jos ei, mikä olisi ’hyväksyttävä’ erotteleva tekijä?” Kun hedelmöityshoitolainsäädäntö mahdollistaa kahden erilaisen perheen – heteroperheen ja naisparin sateenkaariperheen – muodostamisen ja suojaamisen, mutta vain ensin mainitun perheen sosiaaliselle vanhemmalle annetaan automaattisesti jokin tietty oikeus, on varsin validia kysyä, millä perusteella oikeudet määräytyvät eri tavalla. Jos menettelyn perusteena on pyrkimys pitää perheet koossa, voidaan kysyä, miksi sateenkaariperhe joutuu erikseen hakemaan juridista vanhemmuutta, eli välinettä, jolla perheiden koossapysymistä edistetään. Tasa-arvoisen avioliittolain säätäneessä Ruotsissa tilanne on käsittääkseni se, että hoitoihin suostumuksensa antaneet parisuhdekumppanit sukupuolesta riippumatta voidaan vahvistaa lapsen vanhemmiksi. Syy on luonnollisesti parisuhdelain pykälässä, joka rajaa rekisteröityyn parisuhteeseen syntyvän lapsen isyysolettaman ulkopuolelle. Edelleen voidaan kysyä, miksi lakiin on jätetty tällainen pykälä, kun osapuolet voivat kuitenkin erilaisin juridisin manööverein saavuttaa saman oikeustilan kuin minkä ”vanhemmuutta automaattisesti jakava” isyysolettama suo heteropareille. Tämä on tietenkin vain yksi niistä parisuhdesääntelyn epäjohdonmukaisuuksista ja inhimillistä kärsimystä aiheuttavista valuvioista, joiden poistamiseksi voidaan joko säätää avioliittolaki sukupuolineutraaliksi tai sitten antaa lukuisa joukko parisuhdelakia paikkaavia lakiesityksiä ja toivoa, että ne kaikki menevät läpi. ”Näen ainoastaan sen epäloogisuuden, että nainen joka ei elä avioliitonomaisissa olosuhteissa (siis miehen kanssa) ylipäätään saa hedelmöityshoitoja.” ”Hedelmöityshoitolaissa kylläkin parilla tarkoitetaan miestä tai naista. Hoitoa saava voi olla tällainen pari tai sitten nainen, joka ei elä avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa. Jälkimmäisestä seurannee se, että "naispari" voi saada hoitoa, koska sen toinen osapuoli ei elä avioliitonomaisissa olosuhteissa.” Kyllä, tilanne on kuvaamasi kaltainen. Naisparien hedelmöityshoidot olivat eduskuntakäsittelyn aikana vaarassa rajautua pois, mutta lopullisessa laissa hoidon antamiselle ei asetettu vaatimusta tietyntyyppisestä parisuhdevaatimuksesta. Jos avioliittolakia muutetaan sukupuolineutraaliksi, hoitojen kohteeksi katsotaan myös hedelmöitettävän naisen naispuolinen puoliso. Ilman aviomiestä eläville naisille sallittiin hoitojen jatkuminen ennallaan – se oli vuosien varrella muotoutunut toimiva käytäntö, jota ei haluttu lopettaa. Perusteena lienee ollut jotain oman kommenttisi suuntaista: ”Tyypillisen lisääntymishaluisen naisen halu on yksi ikiaikaisimmista ja väkevimmistä avaintekijöistä.” ”Miksi sinkkunaisille annetaan hedelmöityshoitoja, jos sinkkumiehet eivät saa hankkia lapsia kohdunvuokrauksella vastaavin periaattein (vai saavatko)?” Sijaissynnyttäjäjärjestelyt on kielletty laissa. Minunkin mielestäni se on epäkohta, jonka paikkaamiseksi voisi ensi hätään ajatella edes jonkinlaista kaksiapila-järjestelyä, jossa kohdunvuokraajan äitiys kyllä säilyisi ennallaan, mutta sukusolut luovuttanut itsenäinen mies vahvistettaisiin lapsen isäksi. Toisaalta mikään ei ilmeisesti estä kohdunvuokraajan ja miehen esiintymistä avopuolisoina, jolloin lapsen isyys vahvistettaisiin lastenvalvojan luona. Tällainen järjestely on kuitenkin nähtävissä lain säännösten kiertämisenä, ja siltikin ongelmaksi jäisi lapsen yksin haluavan isän näkökulmasta se, että isä ei olisi lapsen ainoa juridinen vanhempi. Toinen keino olisi itsellisille miehille annettu adoptio-oikeus, joka katkaisisi synnyttäneen naisen juridiset siteet lapseen. Syyt sinkkumiesten syrjimiseen on luettavissa hedelmöityshoitolain esitöistä, joissa perustavana syynä poiketa tasavertaisuudesta on naisten ja miesten poikkeaminen toisistaan biologisesti lapsen saamisen osalta: ”Siittiöiden luovuttaminen on yleensä verrattain yksinkertainen toimi, johon ei liity lääketieteellisiä riskejä, kun taas sijaissynnyttäjänä toimiva nainen saa hormonihoitoa, kantaa ja synnyttää lapsen, mihin aina liittyy terveydellisiä riskejä.” ”Jos sijaissynnyttäjänä taas käytettäisin muuta kuin parille läheistä naista, järjestelyn salliminen saattaisi luoda merkittävän kaupallisuuden ja taloudellisen hyväksikäytön riskin.” ”Miehillä kollektiivisesti ei ole varaa sallia sitä, että nainen ei voisi heitä silloin tällöin "huijata", koska silloin suurin osa miehistä kävisi kauttaaltaan tarpeettomiksi naisille, eritoten aikoina jolloin hedelmöittämisen hoitaa yhteiskunnan ylläpitämä pankki tai avioton satunnainen seksisuhde ja elatuksen hoitaa viimekädessä kaikki veronmaksajat yhdessä.” Hälyttävää, jos maamme heteromiesväestömme on näin epävarmaa. Hedelmöityshoitojen osalta voidaan todeta, että kenenkään sukusoluja ei voi käyttää hedelmöityshoidossa ilman nimenomaista suostumustaan, jolloin on selvää, että on olemassa miehiä, jotka eivät näe kuvaamaasi tarpeettomaksi jäämisen uhkaa kovin todennäköisenä. ”Miten etäistä sukua olevien miesparien erottelu lähisukua olevista miespareista muka selventäisi lainsäädäntöä?” Laki erottelee jo nyt etäistä sukua olevat parit lähisukulaisten muodostamista pareista niin hetero- kuin homoparien kohdalla. Sen sijaan parisuhdelain kumoaminen ja avioliitton avaaminen myös nais- ja miespareille selventäisi oikeustilaa. Vaikka soveltuvat säännökset ovat jo nykyisellään hyvin pitkälle identtiset, joudutaan eroavaisuuksien vuoksi esimerkiksi tietyt kansainvälisen yksityisoikeuden alaan kuuluvat säännökset sopimaan erikseen kansainvälisillä foorumeilla, koska rekisteröityjä parisuhteita ei tunnisteta/tunnusteta kaikissa valtioissa. ”Minkä perusoikeuden rajoittamiseen viittaat?” Kyse oli biologisen perusteen läpirunttaamisesta aiheutuvien vaikutusten arvioinnista. Kuten toteat, perusteen toteuttaminen vaatii teoriassa muutoksia. Johdonmukaisuuteen vedoten kirjoitin, että jos kyseinen peruste halutaan ottaa käyttöön (eikä vain pitää sitä jonkinlaisena vain tiettyihin asioihin vaikuttavana teoreettisena viitekehyksenä), avioituminen on kiellettävä muun muassa menopaussin ylittäneiltä naisilta, steriileiltä ja todisteellisesti hedelmättömiltä. Kun avioliitto on lisääntymisyksiköille tarkoitettu järjestelty, tuomioistuimen tulisi tuomita pari avioeroon heti kun kävisi selväksi, ettei pari enää kykene lisääntymään. Tällainen menettely sotii useita perustuslaissa turvattuja oikeuksia vastaan. Samat oikeudet perustelevat myös seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten suojan. Kansalaisilla on ensinnäkin lakien perusteella oikeutettuja odotuksia oikeussuhteiden pysyvyydestä. Toiseksi perustuslain 10 §:n mukaan jokaisen yksityiselämä on turvattu. Yksityiselämän piiriin katsotaan kuuluvaksi paitsi perhe-elämä myös muun muassa yksilön oikeus vapaasti solmia ja ylläpitää suhteita muihin ihmisiin sekä oikeus päättää sukupuolisesta käyttäytymisestään. Perustuslain 22 § asettaa yleisen julkiseen valtaan kohdistuvan velvoitteen turvata perus- ja ihmisoikeudet. Avioitumista ja perhe-elämän suojaa säännellään myös useissa ihmisoikeussopimuksissa. ”Millä mittaat oikeudenmukaisuuden toteutumista?” Toteutuneilla lainsäädännöllisillä uudistuksilla sekä tarkastelemalla niiden ryhmien määrää, jotka on muutosten myötä tuotu yhdenvertaisen kohtelun piiriin. Sukupuolineutraalilla avioliittolailla edistetään erilaisten parisuhde- ja perhemuotojen yhdenvertaista kohtelua. "’Lain esitöissä mainitaan erikseen, että yleislauseke kattaa muun muassa sukupuolisen suuntautumisen.’ Virheellinen tulkinta. Kontekstiin asetettuna yleislauseketarkennuksella pyritään alleviivaamaan niitä ominaisuuksia, joihin perustuva poikkeava kohtelu ilman erityistä syystä määrittyy lähtökohtaisesti kielletyksi syrjintäperusteeksi. ”Sikäli olen samaa mieltä, että laki parisuhteen rekisteröinnistä oli susi jo syntyessään ja että asia olisi pikimmiten korjattava; se mm. ilman hyväksyttävää perustetta asettaa veljesparin jäsenen eri asemaan henkilöön liittyvän syyn perusteella; eikö niin?” Ei. Yleisen syrjintäkiellon mukaan ihmisiä ei saa asettaa eri asemaan muun muassa henkilöön liittyvän syyn perusteella ilman hyväksyttävää perustetta. Tällaisia kiellettyjä syitä ovat esimerkiksi sosiaalinen status, siviilisääty, seksuaalinen suuntautuminen tai vaikkapa ammattiyhdistystoiminta. Jos rajoituksille ei voida osoittaa rationaalista perustetta – yleensä jotain yhteiskunnallista intressiä – oikeutta ei voida rajoittaa. Väitteesi, jonka mukaan pidät viime kädessä makuasiana sitä, mille ryhmille annetaan mitäkin oikeuksia, on ainakin perusoikeusjärjestelmässä virheellinen. Insestisten parisuhteiden virallistamista vastaan puhuvia perusteita on käsitelty edellä ja niiden painokkuutta voi verrata perustuslakivaliokunnan muotoilemiin perusoikeuksien yleisiin rajoitusperusteisiin, so. kriteereihin, joiden vallitessa esimerkiksi lähisukulaisten oikeutta solmia keskenään avioliitto voidaan rajoittaa. ”Tässä yhteydessä käsitteet "virheellinen menettely" ja "petollinen lähtökohta" ovat määrittelemättä ja arvatenkin kyseenalaisia. Laki mm. de facto rajaa kanteen taka-aikarajaksi kaksi vuotta lapsen syntymästä. Huijaamista ei voidan yksiselitteisesti pitää virheellisenä menettelynä vaan luonnonvakiona” Pihvi on siinä, että toisin kuin haluaisit nähdä, ei shikaanimaisilla perusteilla ole mahdollisuuksia menestyä silloin, kun jokin oikeus (tässä: avioliitto) halutaan rajata pois joltakin tietyltä ryhmältä. Jos avioliiton sulkemista ainoastaan naisen ja miehen välille perusteltaisiin sillä, että naisen lisääntymisstrategioiden petollisuuspotentiaalia voidaan pitää luonnonvakiona, esittelijä naurettaisiin salista ulos. "Ei, ei isyysolettama ole ollenkaan ainoa manifestaatio; - - muita ovat myös ne monet lapsia ja omaisuuden jakoa koskevat seikat” Omaisuuden jakoa koskevia seikkoja sovelletaan sellaisinaan myös rekisteröityihin parisuhteisiin. Miten nämä säännökset tarkalleen ottaen indikoivat biologisen perusteen olemassaoloa? ”onko avioliittolaki edes sukupuolierityinen?” Avioliiton solmiminen on mahdollista vain miehen ja naisen välillä. ”avioliittolaki mahdollistaa tämän [yhdenvertaisuuden lain edessä]. Ei kai kukaan oleta tai edes halua, että erilaisten ihmisryhmien pitäisi olla keskenään yhdenvertaisia; - - Sukupuolineutraalius ryhmiä koskien ei ole nykytrendi, päinvastoin.” Parisuhdelainsäädännön kohdalla sukupuolineutraalisuus merkitsee sitä, ettei yksilön kohtelu ole riippuvainen hänen parisuhdekumppaninsa sukupuolesta, kuten tilanne nykyisin on. Ryhmät tietenkin muodostuvat yksilöistä, joten ryhmien yhdenvertaisuus voi toteutua samalla muutoksella. ”lait parisuhteen rekisteröinnistä ja avioliitosta kohtelevat ihmisyksilöitä jo neutraalisti, vaikka ne ihmisryhmiä eivät neutraalisti kohtelekaan.” Yhdysvaltalaiset rotuerottelulait ja niihin kuuluvat rotujenvälisten avioliittojen kiellot siis kohtelivat tummaihoisia ihmisyksilöitä neutraalisti? ”Mutta tiedostava ihminen näkee ne suuret riskit, jotka yksisilmäisellä sukupuolineutraalilla säätämisellä on. Valtionfeminismin kyljessä kulkenut gender-sex-erottelu ja sex-puolen ignorointi voi potentiaalisesti saada paljon pahaa aikaan. Esim. laki saattaa jättää tunnistamatta ja tunnustamatta ne tyypillisen miehen ja naisen sukupuoliset erot (sex-mielessä), jotka ovat paitsi ohittamaton ja vaikutuksellinen biologinen fakta, myös välttämättömyys ihmislajin säilyvyydelle.” En hahmota, minkälaisia ongelmatilanteita haet takaa. Millä tavalla avioliittolain salliminen myös samaa sukupuolta oleville vaarantaa ihmislajin säilyvyyden? Ja näin sivumennen sanottuna valtionfeminismin kaltaisten sanojen käyttö ei juurikaan nosta pisteitäsi: alat päinvastoin kuulostaa ihan ikikatkeralta H. Laasaselta. ”Sitä paitsi väitteesi on muutenkin potaskaa: mm. tasa-arvolain monet kohdat vähentävät sukupuolineutraalisuutta määräämällä esim. 40 prosentin sukupuolikiintiöitä.” Esimerkiksi avioliitto-, perhe- ja rikoslainsäädännön yhtenä kantavana uudistusperiaatteena on nähty sukupuolineutraliteetti ja sitä on myös toteutettu. Tasa-arvolaki pyrkii mainittuun neutraliteettiin julkisessa hallinnossa keppiä käyttämällä. Positiivinen erityiskohtelu on rajoitetusti sallittu, kun erityistoimilla pyritään tukemaan esimerkiksi sukupuolensa tai alkuperänsä vuoksi epäedulliseen asemaan jäävien tahojen asemaa. Sukupuolikiintiöillä koetetaan edistää sukupuolineutraalisuutta sellaisilla työpaikoilla, jotka vaikuttavat työn laadun ja henkilöstöhierarkian kannalta eriytyneen sukupuolen mukaan. Lain perimmäisenä tarkoituksena on luonnollisesti tehdä itsensä tarpeettomaksi. ”(btw, avioliitossahan se on väh. 50% miehiä ja väh. 50% naisia - siirtymisestä 40 prosentin rajaan voitaisiin kaiketi keskustella...).” Niin, sinähän taisit vastustaa transsukupuolisten ihmisten oikeutta avioliittoon. Sukupuolenkorjausprosessin ollessa kesken liiton naiseus- tai mieheysprosentti voi hyvinkin olla tuossa neljänkymmenen hujakoilla. |
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
44669 Luotu: 27.09.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3407 Luotu: 02.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2671 Luotu: 07.10.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
846 Luotu: 05.11.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
315 Luotu: 07.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
267 Luotu: 13.11.2024
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
181 Luotu: 05.11.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
126 Luotu: 07.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
811 Luotu: 15.05.2023
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1024 Luotu: 08.10.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
264 Luotu: 01.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28382 Luotu: 08.10.2024
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
3083 Luotu: 13.01.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
586 Luotu: 15.10.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
622 Luotu: 01.11.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18047 Luotu: 01.03.2023
Palaute Murronväljän aurinkovoimalan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) sekä kaavan valmisteluvaiheen aineistoon
56 Luotu: 10.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14930 Luotu: 15.07.2023
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1588 Luotu: 25.10.2024
Lohikosken lähikirjasto tulee säilyttää
286 Luotu: 05.11.2024