Länsi-Herttoniemen kaavaehdotus HEL 2022-012662 muokattava

Vetoomus Helsingin Länsi-Herttoniemen asemakaavan muutosehdotuksen HEL 2022-012662 palauttamiseksi uudelleen valmisteluun

Asemakaavalla tulee luoda edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle. Rakennetun ympäristön ja luonnonympäristön arvoja ei saa hävittää.

Länsi-Herttoniemen uudessa kaavaehdotuksessa osoitetaan kuitenkin asuinkerrostaloja kaupunginosamme puistoihin ja viheralueille. Alueen huomattavista luontoarvoista ei ole tehty selvitystä kaavoitusta varten. Rakennetusta ympäristöstä ja puistoverkostosta kaupunki teetti laajan selvityksen, mutta jätti puistoverkoston suojeluesitykset puolitiehen.

Herttoniemi-seura vaatii lapsivaikutusten arviointia kaavaehdotuksesta. Toukokuussa 2024 kaupunki vahvisti, että lapsivaikutusten arvioinnista tulee yksi Helsingin kaupungin päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnin menetelmistä ja systemaattisesti käytetty apuväline päätösesitysten laatimisessa lapsen oikeuksien näkökulmasta. Lapsivaikutusten arviointi on tehtävä silloin, kun valmisteltavalla asialla on merkittäviä vaikutuksia alle 18-vuotiaiden lasten tai lapsiryhmien hyvinvointiin. Tämä kaavaehdotus suuntautuu kuitenkin voimakkaasti lapsia ja lapsiperheitä vastaan esittämällä merkittävää asuinrakentamista puistoihin ja niiden metsäisille reunamille.

Vaadimmekin, että Länsi-Herttoniemen asemakaava palautetaan uudestaan valmisteluun ja kaikki tarpeelliset selvitykset tehdään. Alueen kaikki puistot ja viheralueet tulee suojella, kuten jo tehdyssä Mona Schalinin selvityksessä esitetään.

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12849 kartta

Asemakaavan muutosehdotuksen nro 12849 selostus

Vuorovaikutusraportti

Elokuussa 2024 Herttoniemi-seuran puolesta

Paula Vertainen-Zimmel

Herttoniemi-seuran puheenjohtaja

Janne Heikkinen

Herttoniemi-seuran varapuheenjohtaja

sekä seuraavat allekirjoittajat

Paula Vertainen-Zimmel    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Paula Vertainen-Zimmel näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä postinumeroasi julkisesti verkossa.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…