Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

taku

#11289 Re: Re: selvennys avioliitosta

24.04.2013 15:47

#11287: - Re: selvennys avioliitosta

Ja toisen kanssako ei voi elää ilman avioliittoa vai?Jos todella on noin että seksiä voi harrastaa ilmankin avioliittoa mihin avioliittoa tarvitaan?Siis kysymys kuuluu MIKÄ ON AVIOLIITON TARKOITUS? Tuon kaltaisen liiton varmasti voi solmia samaa sukupuolta olevan kanssa no problem.Mutta nyt puhutaankin sellaisesta liitosta jonka Jumala on säätänyt.Tuollaisen sinu mainitsemasi liiton voi toki solmia myös sisarensa kanssa.Eikö voi luvata toiselle pysyä toisen rinnalla ja sopia elämänkumppanuudesta ilman valtiotakin?Eniteminua kiinnostaa mihin tarvitsitte valtiota,tuomaria ja lainsäätäjää voidaksenne elää yhdessä tai  yleensä ketään"kolmatta osapuolta" kristillisessä avioliitossa on itseasiassakyse miehen naisen ja Jumalan välisestä liitosta.Valtio toimii tälläisessä ikäänkuin kyseisen liiton turvaajana

Vastaukset


Vieras

#11300 Re: Re: Re: selvennys avioliitosta

2013-04-24 17:01:45

#11289: taku - Re: Re: selvennys avioliitosta Mutta nyt puhutaankin sellaisesta liitosta jonka Jumala on säätänyt.

 

Nyt puhutaan siviiliavioliittolaista, joka on eduskunnan päätettävissä. Uskonnolliset yhteisöt, joille valtion on myöntänyt vihkimisoikeuden, menetelköön miten haluavat.


Vieras

#11302 Re: Re: Re: selvennys avioliitosta

2013-04-24 17:21:34

#11289: taku - Re: Re: selvennys avioliitosta

Voi tietenkin elää, oma maailmankatsomukseni ei sitäkään kiellä. Olen elänyt myös avoliitossa, eikä suhteemme periaatteessa ole muuttunut kuin juridisen "turvan" kannalta avioliiton solmimisen jälkeen. Ja sen jonkinlaisen avioliiton itseisarvon tai merkityksen kannalta, jota on vaikea oikein selittää. On jokin merkitys sillä, että on luvannut rakastaa "virallisin" menoin, suurempi kuin pelkkä kahdenkeskinen sopimus. Se velvoittaa ja sitouttaa pysymään yhdessä.

Näkisin, että avioliiton merkitys on tänä päivänä suurimmalle osalle ihmisistä juuri juridinen ja statuksellinen, sillä hyvin harva enää ajattelee sitä lupana sukupuoliseen kanssakäymiseen. Jotenkin minusta vähän latistaisi tunnelmaa, jos pappi vihkimisen jälkeen sanoisi, että nyt teillä on lupa harrastaa keskenänne seksiä, paitsi tietenkin anaalia :D Seksi on kuitenkin niin... maallista. Se on pelkkää seksiä, vaikka toki sillä on osansa avioliitossa, mutta rakkaus ja yhteys kahden ihmisen välillä voi olla jotain paljon suurempaakin. Ja toisaalta avioliittoa solmiessa on hyvä miettiä sitäkin, että on luvannut rakastaa ja se kai koskee myös tilannetta, jossa toinen ei haluaisikaan/pystyisikään lainkaan harrastamaan seksiä, halvaantuisi tms. Minulle tärkeintä avioliitossa on se, etten ole yksin tässä elämässä. Minä olen ikään kuin puolikas yhdestä.