Helsingin liityttävä Israelin kulttuuriboikottiin

Me allekirjoittaneet vastaamme palestiinalaisten taiteilijoiden sekä palestiinalaisen kulttuurijärjestöjen kutsuun tukea heitä Israelin apartheidin ja kansanmurhan lopettamisessa.

Tuomitsemme Israelin valtion harjoittaman apartheidin, kolonialismin, miehityksen ja palestiinalaisiin kohdistaman väkivallan sekä Gazassa parhaillaan käynnissä olevan kansanmurhan.

Kansainvälinen tuomioistuin ICJ on käskenyt Israelin estämään käynnissä olevan kansanmurhan ja lopettamaan hyökkäyksensä Rafahissa Gazan eteläosassa. Israel ei ole kunnioittanut näitä päätöksiä.

ICJ on lisäksi heinäkuussa todennut, että Israelin jo vuosikymmeniä jatkunut miehitys palestiinalaisalueilla on laitonta ja täyttää apartheidin tunnusmerkit. Se kielsi muita maita tukemasta tätä miehitystä millään tavalla.

Suomen on allekirjoittamiensa kansainvälisten sopimusten mukaisesti tehtävä kaikkensa pysäyttääkseen tämä kansanmurha ja ollakseen tukematta laitonta miehitystä ja apartheidia. Ase- ja puolustusvälinekauppa on pysäytettävä, normaalit kauppasuhteet jäädytettävä ja Israelin valkopesu on lopetettava. Aika konkreettisille teoille on nyt ja kansainvälinen kansalaisyhteisö onkin noussut laajasti tukemaan palestiinalaisten oikeuksia. Myös Helsingin kaupunki voi tehdä tässä osansa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Helsingin kaupunki sitoutuu Israelin kulttuuriseen boikottiin osana kansainvälistä BDS-liikettä. BDS — Boycott, Divestment, Sanctions — on palestiinalaisten johtama, vapautta, oikeutta ja tasa-arvoa ajava väkivallaton antirasistinen liike, jonka toiminta nojaa yksinkertaiseen periaatteeseen: palestiinalaisille kuuluvat samat ihmisoikeudet kuin kaikille muillekin.

Helsingin kaupungin, kaupungin kulttuuri-instituutioiden tai kaupungin rahoittamien kulttuuritoimijoiden ja -hankkeiden ei pidä toimia Israelissa tai tehdä yhteistyötä Israelin valtion tai sen instituutioiden rahoittamissa projekteissa, eikä esittää tai levittää Israelin valtion tilaamia teoksia tai julkaisuja.

Boikottia on syytä jatkaa, kunnes Israel noudattaa kansainvälistä oikeutta ja ihmisoikeuksien yleismaailmallisia periaatteita. Konkreettisina toimina ovat kansanmurhan estäminen ja vetäytyminen palestiinalaisalueilta.

ALKUPERÄISEN VALTUUSTOLLE LÄHETETYN VETOOMUKSEN ALLEKIRJOITUKSET 23.9.2024:
Mike Pohjola, Helsingin Kaupunginteatterin hallituksen puheenjohtaja
Kom-teatteri
Helsinki Int’l Film Festival - Rakkautta & Anarkiaa ry
Inka Hietala Sadian, Svenska Teaternin johtokunnan jäsen
Henrik Nyholm, Stadion-säätiön hallituksen jäsen
Otto Kylmälä, Helsingin kulttuuri- ja kirjastojaoston jäsen
Fatim Diarra, kansanedustaja
Koko Hubara, kirjailija
Feniks Willamo, Helsingin Tapahtumasäätiön hallituksen jäsen
Paleface, muusikko
Tonja Goldblatt, kuvataiteilija
Oona Airola, näyttelijä
Aleksi Bardy, tuottaja ja käsikirjoittaja

Mike Pohjola, Helsingin Kaupunginteatterin hallituksen puheenjohtaja    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Mike Pohjola, Helsingin Kaupunginteatterin hallituksen puheenjohtaja näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…