Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#37557 Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

01.07.2014 15:55

#37532: - Re: Re: Virsikirjauudistus

Hästäkin 37475 vieras kirjoitti näin: "Virsikirjauudistus. 13.2.1986 virsikirjasta on poistettu virret 440 ja 441. Minkä ihmeen vuoksi? Sanat ovat niin tätä päivää! Evätkö ihmiset kestä laulaa totuudesta?" Sanoisin, että hyvin kommentoitu, kiitos!

"Kirkolliskokous päätti ylimääräisessä istunnossaan 13 pnä helmikuuta 1986 muuttaa virsikirjan sisältöä jättämällä pois muutamia virsiä, jotka olisi pitänyt jättää virsikirjaan. Pois jätetyt virret 440 ja 441 ovat seuraavanlaisia:" Huom! Nämä virret löytyvät tuosta edellisestä hästäki 37532.

 

Uteliaana eikun tiedonhaluisena tiedustelen kantaasi näihin virsiin, että saisimme paremman käsityksen mitä mieltä ollaan ko. virsistä ja tämän päivän Suomesta? "Jo vääryys vallan saapi" - onko vain uskovan käsitys, entä muut, kirjoittakaa kaikki. Etukäteen jo kiitos vastauksesta!

Vastaukset


Vieras

#37585 Re: Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

2014-07-01 22:00:57

#37557: - Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

Hei, Minulla on virsikirja (hyväksytty v.1943), jossa nuo virret on ja siitä ensiksi katsoin tietoja. Pisteet, pilkut ja isot kirjaimet on tässä, niin kuin ne ovat -kirjassani.

Virsi 440
Sama sävel kuin 362 -(Sua ahdistuksen tiellä Mä huudan, Herrani. Sä ethän multa kiellä Sun armahdustasi.)
Viittaus 562b -(On niikuin itkis taivas Maanpiirin syntejä. Jo nöyrry alle vaivas, Oi kansa , heräjä.) -(tätä b-säveltä ei ole -kirjassani)
Viittaus Ps.58.                                      Mikkelistä.

Haqvin Spegel (ruotsalainen, 1645 - 1714). Elias Lönrot (1802 - 1884) v. 1867 virsikirjaehdotukseen.

****

Virsi 441
Viittaus 381 -(Sun armo alttarillasi, Sun, Jeesus. eessä jalkaisi Rukoilen lohdutusta.
Burkhard Waldis (1495 - 1556).                Toisinto Pohjanmaalta.

Tuntematon suomalainen, v.1686 virsikirjaan.

****

Noista vuosiluvuista voisi päätellä, että virret on kirjoitettu uskonpuhdistuksen aikoihin. Ruotsin luterilaisuuden vakiinnutti Upsalan kokous v.1593. Lisäksi virressä 440 viittaus Psalmiin 58, joten ajattelen kirjoittajan tunteneen hyvin Raamattunsa. Psalmin otsikko on Vääriä tuomareita vastaan.
Virsi 441 vie puolestaan Ilmestyskirjaan saakka sanoillansa.

Ps 58:12 Että jocainen sano: wanhurscas sen cuitengin nautidze/ että Jumala wielä on Duomari maan päällä.
http://www.finbible.fi/jakeittain/VT/psalmi_58.htm

Ilmeisesti Suomen ensimmäinen uskonpuhdistuksen julistaja oli Petrus Särkilahti. Varsinaisesti uskonpuhdistuksen laittoi käyntiin Wittenbergin yliopistosta valmistunut pappispolvi, joka oli lähtenyt opiskelemaan 1530-luvulla. Tähän pappissukupolveen kuuluivat muun muassa Suomen uskonpuhdistuksen keskeisimmät hahmot Mikael Agricola ja Paavali Juusten. Uskonpuhdistuksen keskeisimpiä periaatteita oli kristinuskon opettaminen kansan kielellä ja näin Mikael Agricola loi kirjoitetun suomen kielen – Agricolaa kutsutaan suomen kielen isäksi. Kansankielisen jumalanpalveluksen käyttöönotosta on Suomessa vain Paavali Juustenin muistitietoa.


Tuo aika oli myöskin useiden sotien aikaa, jotka kuluttivat Ruotsin ja Suomen voimavaroja, joka myös näkyy virsien sanoituksessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_historia



 

vieras

#37588 Re: Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

2014-07-02 01:36:29

#37557: - Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

Vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta tuntuu olevan joka puolella.  Ihmisten itsekkyydestä näyttää olevan kysymys. Itseäni kiusaa tuollaiset asiat, koska moraalini on korkealla.  Tälläkin hetkellä käyn "oikeustaistelua" joidenkin asioiden kanssa, sekä omasta että läheisteni puolesta.  Paikallislehden yleisönosasto näyttää olevan aika hyvä paikka vaikuttaa.

Muutama päivä sitten eräs kirjoitukseni oli lehdessä ja heti tuli korjaus erääseen epäkohtaan.  "Riemuvoitto" aika monelle ihmiselle.