Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #37585 Re: Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

01.07.2014 22:00

#37557: - Re: Re: Re: Virsikirjauudistus

Hei, Minulla on virsikirja (hyväksytty v.1943), jossa nuo virret on ja siitä ensiksi katsoin tietoja. Pisteet, pilkut ja isot kirjaimet on tässä, niin kuin ne ovat -kirjassani.

Virsi 440
Sama sävel kuin 362 -(Sua ahdistuksen tiellä Mä huudan, Herrani. Sä ethän multa kiellä Sun armahdustasi.)
Viittaus 562b -(On niikuin itkis taivas Maanpiirin syntejä. Jo nöyrry alle vaivas, Oi kansa , heräjä.) -(tätä b-säveltä ei ole -kirjassani)
Viittaus Ps.58.                                      Mikkelistä.

Haqvin Spegel (ruotsalainen, 1645 - 1714). Elias Lönrot (1802 - 1884) v. 1867 virsikirjaehdotukseen.

****

Virsi 441
Viittaus 381 -(Sun armo alttarillasi, Sun, Jeesus. eessä jalkaisi Rukoilen lohdutusta.
Burkhard Waldis (1495 - 1556).                Toisinto Pohjanmaalta.

Tuntematon suomalainen, v.1686 virsikirjaan.

****

Noista vuosiluvuista voisi päätellä, että virret on kirjoitettu uskonpuhdistuksen aikoihin. Ruotsin luterilaisuuden vakiinnutti Upsalan kokous v.1593. Lisäksi virressä 440 viittaus Psalmiin 58, joten ajattelen kirjoittajan tunteneen hyvin Raamattunsa. Psalmin otsikko on Vääriä tuomareita vastaan.
Virsi 441 vie puolestaan Ilmestyskirjaan saakka sanoillansa.

Ps 58:12 Että jocainen sano: wanhurscas sen cuitengin nautidze/ että Jumala wielä on Duomari maan päällä.

Ilmeisesti Suomen ensimmäinen uskonpuhdistuksen julistaja oli Petrus Särkilahti. Varsinaisesti uskonpuhdistuksen laittoi käyntiin Wittenbergin yliopistosta valmistunut pappispolvi, joka oli lähtenyt opiskelemaan 1530-luvulla. Tähän pappissukupolveen kuuluivat muun muassa Suomen uskonpuhdistuksen keskeisimmät hahmot Mikael Agricola ja Paavali Juusten. Uskonpuhdistuksen keskeisimpiä periaatteita oli kristinuskon opettaminen kansan kielellä ja näin Mikael Agricola loi kirjoitetun suomen kielen – Agricolaa kutsutaan suomen kielen isäksi. Kansankielisen jumalanpalveluksen käyttöönotosta on Suomessa vain Paavali Juustenin muistitietoa.

Tuo aika oli myöskin useiden sotien aikaa, jotka kuluttivat Ruotsin ja Suomen voimavaroja, joka myös näkyy virsien sanoituksessa.