Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33255 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 16:40

#33254: -

 

Mutta hyvä apologi on jokainen kirjoittaja joka näkee vaivaa etsiä asiaa.  Oman mielensä purkaminen ei hyödytä ketään, vähiten omaa ihtiään, niinkuin isä-pappa olis sanonut.

Eräs  hyvin vähän täällä esiintynyt - jos koskaan,  on Ruotsalainen vanha piispa:

Bo Harald Giertz 31.8 Öölanti –  12.7 1998 Danderyd
oli Göteborgin hiippakunnan piispa 1949 - 1970, kommi-
nisteri  --- seurakunnassa Lindköp:n hiippakunnassa  39- 41.
Bo Giertzin isä oli kirurgi Knut Giertz.


  • Nuorena Giertz oli ateisti. Hän opiskeli lääketiedettä Uppsalassa
    jossa tutustuminen kristittyihin opiskelijoihin johti siihen, että hä-
    nestä tuli kristitty ja hän vaihtoi lääketieteen opinnot teologiaan.
    Giertz vihittiin papiksi 1943.



Gierzin teoksia kun voisikin lainata täällä,  mutta valitettavasti silloin ei vielä tuo tekniikka sitä mahdollistanut.

Netistä löytyy kuitenkin kirjallista materiaalia,  vaikka Gierz ei ollutkaan digiajan saarnamiehiä

RAAMATTULUENNOT EVANKELIUMISTA MATTEUKSEN MUKAAN

Matt. 02 Bo Giertz
Matt. 03 Bo Giertz
Matt. 04 Bo Giertz
Matt. 05 Bo Giertz
Matt. 06 Bo Giertz
Matt. 07 Bo Giertz
Matt. 08 Bo Giertz
Matt. 09 Bo Giertz
Matt. 10 Bo Giertz
Matt. 11 Bo Giertz
Matt. 12 Bo Giertz
Matt. 13 Bo Giertz
Matt. 14 Bo Giertz
Matt. 15 Bo Giertz
Matt. 16 Bo Giertz
Matt. 17 Bo Giertz
Matt. 18 Bo Giertz
Matt. 19 Bo Giertz
Matt. 20 Bo Giertz
Matt. 21 Bo Giertz
Matt. 22 Bo Giertz
Matt. 23 Bo Giertz
Matt. 24 Bo Giertz
Matt. 25 Bo Giertz
Matt. 26 Bo Giertz
Matt. 27 Bo Giertz
Matt. 28 Bo Giertz

 

Vastaukset


Vieras

#33256 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-01 16:58:59

#33255: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

 

Tässä esimerkkinä monista yksityiskohdista rikas kuvaus Palestiinan "syntisistä:"

  • Ensimmäinen kertomus osoittaa, kuinka Jeesus suhtautui kansansa "syntisiin". Syntisiksi sanottiin niitä, jotka enemmän tai vähemmän avoimesti asettuivat lain monien käskyjen tai fariseusten niille antaman tulkinnan yläpuolelle. Köyhän pienviljelijän tai päivätyöläisen ei ollut helppoa varoa kaikkea saastaista tai noudattaa sapattia niin pikkutarkasti kuin fariseukset tahtoivat.
  • Ja oli ryhmiä, jotka mielenosoituksellisesti näyttivät vähät välittävänsä siitä, mitä fariseukset sanoivat. Näihin kuuluivat publikaanit, veronkantajat. Julkisessa huutokaupassa he olivat huutaneet itselleen oikeuden kantaa tullia ja veroa tietyllä alueella.
  • Nyt heidän piti ansaita oikeudestaan maksamansa hinta mahdollisimman hyvällä voitolla. He eivät tietenkään voineet sulkea tullinkantopaikkaansa sapattina eivätkä välttyä koskettamasta monia sellaisia esineitä, jotka saastuttivat juutalaisen. Sitä paitsi he olivat Herodeksen tai roomalaisten palveluksessa. He olivat kansansa pettureita, ja sen vuoksi useimmat inhosivat ja halveksivat heitä.
  • Sellaisen miehen Jeesus kutsuu nyt opetuslapsekseen. Markus ja Luukas nimittävät häntä Leeviksi, mutta tässä hänen nimekseen ilmoitetaan Matteus. Emme tiedä, mistä se johtuu. Tuon ajan juutalaisten keskuudessa ei kuitenkaan ollut harvinaista, että jollakulla oli kaksi nimeä, kuten esim. Saulus-Paavali ja Tuomas-Didymus.

 


Vieras

#33260 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-04-01 20:12:02

#33255: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Kiitos näistä Bo Giertz linkeistä. Tutustuinkin jo joihinkin, Giertzin johdanto oli ainakin minulle valaiseva tiedon suullisesta siirtämisestä........ miten tarkkaan pidettiin huolta tiedon eteenpäin viemisestä, ulkoa opetellen kaikki.

" Juutalaisuudessa – kuten usein muutenkin antiikin maailmassa – pidettiin erityisessä arvossa puhuttua sanaa, sitä, mikä voitiin kuulla elävänä äänenä, ja sitä pidettiin kirjoitettua sanaa luotettavampana. Siksi rabbit vastustivat kirjoitusten suullisen selittämisen muistiinmerkitsemistä, ja varhaiskirkon kirjoittajat antavat monessa kohdin ymmärtää, että myös alkuaikojen kristillisyyden piirissä pidettiin hätäratkaisuna ja vanhasta hyvästä järjestyksestä poikkeamisena sitä, kun aikaisemmin ihmisten sydämessä ja muistissa säilynyttä aarretta alettiin panna paperille."

Oliskohan tästä linkistä kenellekään hyötyä:

Raamatun kronologia

eli Raamatun tapahtumien aikajärjestys

http://www.koprat.info/raamatun_kronologia.html