Adressi Reijolan koulun säilyttämisen puolesta Reijolassa

Kohde: Joensuun kaupunginvaltuusto Päivämäärä: 23. kesäkuuta 2024

Adressin perustelu: Olemme allekirjoittaneet tämän adressin ilmaistaksemme huolemme Joensuun kaupungin suunnitelmista rakentaa uusi koulu Niittylahteen Reijolan sijasta. Uskomme, että tämä päätös on virheellinen ja sillä on useita kielteisiä vaikutuksia Reijolan, Karhunmäen ja koulualueisiin.

Perusteet Reijolan koulun säilyttämiselle:

Valmisteltu hanke: Reijolan koulun rakentaminen Reijolan kaupparaitille on jo valmisteltu hanke, kun taas Niittylahden koulun tontille rakennettaessa hanke pitäisi aloittaa käytännössä alusta. Tämä toisi mukanaan lisäkustannuksia ja siirtäisi koulun valmistumisajankohtaa.

Lyhyemmät ja turvallisemmat koulumatkat: Reijolan kaupparaitti sijaitsee lähempänä oppilaiden asuinalueita kuin Niittylahden koulu. Tämä mahdollistaa lyhyemmät ja turvallisemmat koulumatkat Reijolan ja Karhunmäen oppilaille, jossa suurin osa asuu. Niittylahden kouluun on monille näille oppilaille huomattavasti pidempi matka, mikä lisää liikennettä ja vaikeuttaa lasten itsenäistä liikkumista.

Vähemmän liikennettä: Niittylahden koulun ja päiväkodin rakentaminen toisi mukanaan todennäköisesti lisääntynyttä liikennettä, mikä lisäisi ruuhkia ja vaikeuttaisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallista liikkumista. Myös koulukuljetusten tarve kasvaisi, mikä toisi mukanaan lisäkustannuksia.

Parempi yhdysluokkatoiminnan onnistuminen: Reijolan alueella on enemmän varhaiskasvatuksen piirissä olevia lapsia kuin Niittylahdessa. Päiväkodin siirtäminen Niittylahteen koulun mukana lisäisi huomattavasti varhaiskasvatuksen saattoliikennettä. Yhdysluokkatoiminnan onnistumisen kannalta on tärkeää, että esiopetuksen ja koulun välillä on lyhyt matka. Reijolan koulun sijainti Reijollan kaupparaitilla mahdollistaa tämän paremmin.

Yhteisöllisyys: Reijolan koulu on tärkeä osa Reijolan ja Karhunmäen yhteisöjä. Se tarjoaa tiloja ja toimintoja, jotka kokoavat ihmisiä yhteen ja edistävät yhteisöllisyyttä. Niittylahden koulu on liian kaukana palvelemaan tätä tarkoitusta tehokkaasti. Reijolan kaupparaitin lähdeisyydessä sijaitsevat seuraavat koulunkäyntiä tukevat palvelut: kirjasto, yhteisötalo ja nuorisotalo.

Taloudelliset näkökohdat: Reijolan koulun lakkauttaminen ja uuden koulun rakentaminen Niittylahteen on kallista. Uskomme, että on järkevämpää hyödyntää jo olemassa olevaa hankesuunnitelmaa Reijolan kaupparaitille ja investoida sen kehittämiseen. Lisäksi tulee huomioida se seikka, että koulun rakentaminen Niittylahteen lisää koulukyydin piiriin tulevien lasten määrää mikä on merkittävä lisäkulu. Niittylahdesta päin tulevat lapset, ovat jo tällä hetkellä suurilta osin koulukuljetusten piirissä.

Turvallisuus Mikäli koulu sijoitetaan Niittylahteen, monet Karhunmäessä asuvat lapset, joutuisivat odottamaan koulukuljetusta Vanhan valtatien varrella, missä liikenne on suurta ruuhka-aikoina ja nopeusrajoitukset ovat suhteessa suuret verrattuna niihin teihin, joilla koululaiset kulkisivat koulun sijaitessa Reijolan kaupparaitin tontilla.

Vaatimukset: Vaadimme, että Joensuun kaupungin valtuusto peruu suunnitelmansa rakentaa uusi koulu Niittylahteen ja toteuttaa uuden koulun rakentamishankkeen sille suunnitellulle paikalla Reijolan kaupparaitille.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Tomi Hakkarainen näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…