Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #33256 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

01.04.2014 16:58

#33255: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

 

Tässä esimerkkinä monista yksityiskohdista rikas kuvaus Palestiinan "syntisistä:"

  • Ensimmäinen kertomus osoittaa, kuinka Jeesus suhtautui kansansa "syntisiin". Syntisiksi sanottiin niitä, jotka enemmän tai vähemmän avoimesti asettuivat lain monien käskyjen tai fariseusten niille antaman tulkinnan yläpuolelle. Köyhän pienviljelijän tai päivätyöläisen ei ollut helppoa varoa kaikkea saastaista tai noudattaa sapattia niin pikkutarkasti kuin fariseukset tahtoivat.
  • Ja oli ryhmiä, jotka mielenosoituksellisesti näyttivät vähät välittävänsä siitä, mitä fariseukset sanoivat. Näihin kuuluivat publikaanit, veronkantajat. Julkisessa huutokaupassa he olivat huutaneet itselleen oikeuden kantaa tullia ja veroa tietyllä alueella.
  • Nyt heidän piti ansaita oikeudestaan maksamansa hinta mahdollisimman hyvällä voitolla. He eivät tietenkään voineet sulkea tullinkantopaikkaansa sapattina eivätkä välttyä koskettamasta monia sellaisia esineitä, jotka saastuttivat juutalaisen. Sitä paitsi he olivat Herodeksen tai roomalaisten palveluksessa. He olivat kansansa pettureita, ja sen vuoksi useimmat inhosivat ja halveksivat heitä.
  • Sellaisen miehen Jeesus kutsuu nyt opetuslapsekseen. Markus ja Luukas nimittävät häntä Leeviksi, mutta tässä hänen nimekseen ilmoitetaan Matteus. Emme tiedä, mistä se johtuu. Tuon ajan juutalaisten keskuudessa ei kuitenkaan ollut harvinaista, että jollakulla oli kaksi nimeä, kuten esim. Saulus-Paavali ja Tuomas-Didymus.