Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33103 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 14:47

#33099: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:



Paavali ei missään kohden viitannut Jeeuksen moraalioppiin. Hän ei kaiken kaikkeaan edes tuntenut sellaista olevan, vaan kehitti uudistetun kristityn moraaliopin ihan omasta päästään”




Paavali siteeraa kiistattomasti Jeesusta vain 2 kertaa:

”Naimisissa oleville taas annan käskyn,
en minä vaan
Herra: vaimo ei saa erota miehestään... samoin ei mies
saa erota vaimostaan.” 1 Kor 7:10
Matt. 5:27- 28, 19:3-9 Mark 10:2 -12 Luuk 16: 18

ja ”Samoin on Herra määrännyt että evankeliumin julistajien tulee saada eläntonsa evankeliumista”
1 Kor :14/ Matt 10:10 Luuk 10:7





Paavalin vaiteliaisuutta on pyritty selittämään kahdella eri tavalla:


1.Hän ei tuntenut Jesuksen elämään liittyviä seikkoja ja tämän opetuksia, eikä edes ollut niistä kiinnostunut.
(
niinkai, kun Jeesus oli kuitenkin P:lin elämän ainoa keskuspiste, eikö olekkin loogista? !) Oma huomio

2.
Toinen selitysmalli kulkee aivan eri latuja: Pli ei juuri siteerannut Jeesusta,
koska
sille ei ollut tarvetta. Kirjeiden vastaanottajat tunsivat Jeesuksen opetukset, eikä ollut tarvetta heille tuttuja asioita toistaa uudelleen.



Ensimmäistä sel.mallia on perusteltu sillä, että Pli sanoi 2 Kor. 5:16 ”Jos olisimme tunteneet Kristuksen
lihan mukaan, niin nyt emme enää tunne.”
= maallisen vaelluksen mukaan. Tästä Pli ei olisi ollut enää kiinnostunut.

Plin sisällyttämä ajatus ”lihan mukaan” tuntemiseen on kuitenkin toinen, se tulee edeltä tekstistä ilmi: ” Näin ollen me emme tästä lähtien siis tunne ketään enää lihan mukaan. - tarkoituksenaan sanoa, ettei mikään ole enää sama kuin ennen kääntymystä.. Nykyään hän ja kaikki muut uskovat suhtauvat asioihin ”uskon silmillä.”

Ensimmäinen selitysmalli ei vaikuta muutenkaan uskottavalta. Pli oli varmasti kiinnostunut myös Jeesuksen maallisesta elämästä. Ja opetuksista. Hänelle noin 30-vuotiaana kuollut Jeesus Nasaretilainen ja ylösnoussut Kristus olivat
yksi ja sama henkilö.

Plilla oli myös mahdollisuus kahden viikon ajan kääntymyksensä jälkeen olla apostoli Pietarin kanssa (Gal.) - Ja tapasi myös Jaakobin, Herran veljen.
(1:18-19) He  olivat tunteneet Jeesuksen henkilökohtaisesti, Jaakob lapsuudesta lähtien.


KIMMO MUSTAKALLIO

"Paavali"  Wsoy 2007 H:ki 



 





 

Vastaukset


Vieras

#33109 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-30 15:54:48

#33103: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Kumpikaan esittämistäsi Paavalin sitaateista ei välttämättä viittaa Jeesuksen opetuksiin. Paavali käyttää sanontaa "Herran sana" vanhoista kirjoituksista saamastaan inspiraatiosta, jota hän tulkitsi Jeesuksen viestiksi ja joita hän sitten tulkitsi ja edelleen valikoi kristittyjen käyttöön:

"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. "
(Gal 1:11-12)

Aviorikosajatus ja saarnaajan sosiaalinen status olivat tuona aikana suhteellisen laajasti samalla tavoin ymmärrettyjä, jolloin Jeesus ja Paavali ovat totta kai voineet sanoa jotain samansuuntaista.

Toisaalta Paavali jättää lukemattomat kerrat käyttämättä Jeesuksen kirjattuja oppeja tilanteissa, joissa hän niiden avulla olisi voinut vakuuttaa vastustajansa tai opastettavansa. Yksi iso aukko tässä on se, että hän on täysin tietämätön juutalaisten roolista Jeesuksen pettäjänä ja tuomitsijana. Toisaalta hellenistijuutalaisen Paavalin opetus on monissa kohdin suorastaan ristiriidassa juutalais-kristillistä traditiota noudattavaan evankeliumitekstiin nähden.

Joten lisää todisteita kehiin....!