Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Pönttölän Iisakki

#32026 Uusi ,ihan vastatuore ajatukseni! Mitäs mieltä olette nyt TÄSTÄ ?

19.03.2014 04:35

#32004: Perus S - Perus Suomalaisten linja avio asiassa 

Avio liitto on yhen naisen ja yhen miehen väline liito. Tärkeää että lapsella on isä ja äiti.Perhe arvot tulee sälyttää. Piolookia ja teolookia tukee aisaa.Lailliset oikeutet seksuaali vähemmistölle voidaan muulla tavalla hoitaa

Pönttölän Iisakki

#32027 ...ja vielä tuohon jatkoksi

19.03.2014 04:51

#32026: Pönttölän Iisakki - Uusi ,ihan vastatuore ajatukseni! Mitäs mieltä olette nyt TÄSTÄ ? 

Olen vakaasti sitä mieltä että maailmassa ei ole mitään niin kauheaa asiaa kuin homous-siitä johtuu kaikki huono maailmassa. Muutenhan ja ilman homoja maailma olisi kuin paratiisi. Homot on pilannu kaiken. Niitä on joka nurkassa ja ne tulevat minulla uniinkin, on ne niin kauheita.Kaikki vapauvet vaan pois kaikilta ja lisää kuria, siinä on minun vastaukseni.Kuri se on joka tiellä pitää.Eihän tästä tuu mittään tämmösestä, juu...sano Ja minä sanon, ne on nää homot justiinsa ,kun on senkin saanu,että nyt ollaan missä ollaan . Ihan homojen takia vaan. Ei mittään muuta niille homoloille, minä sanon kun ihan vaan juu , minä sanon...

Vieras

19.03.2014 08:10

Päivän Sana

Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten. Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.

2. Tim. 2:20-21 (KR33/38)
http://raamattu.uskonkirjat.net/daily.html

Vieras

#32029 Re:

19.03.2014 08:25

#32028: -  

Saavi on astia.

Vieras

#32030 Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

19.03.2014 08:29

Pieni ihminen

#32031 Raamatun lupaukset täyttyy

19.03.2014 08:51

"Kun tulen toisen kerran, löytyneekö enää uskoa maan päältä". Raamattu on ainut oikea ohjenuora tässäkin asiassa, vaikka sitä voidaankin tulkita monella eri tavalla ja sen tulkitsijat ei lopu. Usko on sydämen asia, eikä sen sanoma aukea jokaiselle.

Vieras

#32032 Re:

19.03.2014 09:14

#32028: -

2. Tim. 2:19-26. Liittyy Päivän Sanaan

19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.
22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä.
23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
26 ja selviävät per--leen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.

Vieras

#32033 Re: Raamatun lupaukset täyttyy

19.03.2014 09:24

#32031:

Room5:12 ...yhden ihmisen kautta
synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,

Etsivä ja arka aina
Herran luokse tulla saa.
Heikon uskon, häilyväisen
Jeesus itse vahvistaa.
Puoleesi hän ristin tiellä
kääntää armokasvonsa.
Täällä kannat ristiäsi,
seppeleen saat taivaassa.

13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa,

mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;

14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin
, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella
kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.

16:5 Herra on minun pelto- ja malja-osani; sinä hoidat minun arpani.

16:5 Mutta \Herra\ on minun tavarani ja osani: sinä tähteelle panet minun perimiseni. Ps 16:5 Mutta HERra on minun tawaran ja osan/ sinä tähdelle panet minun perimiseni.

16:6 Arpa lankesi minulle ihanasta maasta, ja kaunis on minun perintöosani.

16:6 Arpa lankesi minulle kauniimmissa: minä olen jalon perimisen saanut. Ps 16:6 Arpa langeis minulle caunimmisa/ minä olen jalon perimisen saanut.

Vieras

#32034 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

19.03.2014 10:42

#31968: res.matr. - Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

Perämies, olet todella hyvin valikoiva lukija, kun noita vihreiden nuorten esimerkkejä ei ole mka huomannut, joita on näillä sivuillakin useasti ollut... Olet aikamoinen ketku.

"Niissä lehdissä joita luen ei noita tapauksia..." Ei niin, ei niistä valtamedia puhukaan, kun ajaa tuota maailman henkeä eteenpäin.

Sivuutat koko pedofiilia aiheen ja kommentoit kielioppia, lauserakennetta ym. "tärkeätä." Niin tyypillistä homohämäystä.

Vieras

#32035 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

19.03.2014 10:46

#32034: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

Valtamedia ei tosiaankaan julkaisena niitä tietoja. Syynä on illuminaattien, wallenbergiläisten, rahajuutalaisten ja homojen kansainvälinen salaliitto, joka suuntautuu kristillispersuja vastaan.

Vieras

#32036 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

19.03.2014 10:47

#31968: res.matr. - Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

Suomen edistyksellinen VIHREÄ nuoriso ei tosiaankaan peittele halujaan... Uskomatonta, ohessa ote uudensuomen kolumnista, siis näin pitkällä jo ollaan...

c) Eläimiin sekaantuminen on marginaalinen asia, mutta niissä tapauksissa kun sitä tapahtuu, niin täytyy erottaa sellaiset tapaukset, joissa eläin ei ole kärsinyt, niistä, joissa eläin on kärsinyt. Jos on, niin kyse on toki eläinrääkkäyksestä. Pääsyy tabulle on kuitenkin se, että ajatus (jopa ei-uhrittomasta) eläinseksistä ällöttää monia ihmisiä. Ottaen huomioon miten paljon eläimiä tapetaan, kidutetaan ja alistetaan nykymaailmassa, niin on minusta aika kaksinaismoralistista kauhistella eläinseksiä suurimpana syntinä. Jos joku harrastaa seksiä eläimen kanssa ilman että aihettaa tälle suoranaista fyysistä kipua, niin mikä minä olen sitä kieltämään. Ja seksiäkin on monenlaista. Onko esimerkiksi lemikkikissan haliminen tai suukottelu "eläimiin sekaantumista"? Pitäisikö se kieltää laissa? Missä kulkee raja? 

Mielestäni raja on hyvin selvä: jos eläimelle aiheutetaan tarpeetonta kärsimystä, oli kyseessä sitten väkivaltainen seksi tai vaikka kepillä lyöminen, niin kyseessä on eläinoikeusrikos. Kyllä eläin, varsinkin nisäkäs, kuten ihminenkin, antaa ymmärtää kun sitä sattuu.

Säälin niitä, joita kiinnostaa muiden ihmisten (ja eläinten) harmiton yksityiselämä niin paljon että rupeavat siitä vouhkoamaan. Harvalla näistä ihmisistä on vaikeuksia mm. syödä tai tappaa eläimiä - mutta niiden liiallinen rakastaminenkoetaan ongelmaksi. Hah! Siksipä väitänkin, näin kasvissyöjänä, että eläinsuojelullinen näkökulma on usein aika tuulesta temmattu.

Ylipäänsä poliitikkoja kiinnostaa huolestuttavan paljon muiden aikuisten ihmisten (tai ihmisten ja lemmikkien) väliset vapaat kanssakäymiset - sitäkö se holhousvaltiossa eläminen teettää? Itse uskon, että puritaaninen seksuaalimoraali ja konservatiivinen kulttuuri ovat vielä hyvin elossa Suomessa, ja siksi nostan hattua Hanna Hakolle ja vihreille nuorille ylipäänsä (joihin toki itsekin kuulun), että uskaltavat puhua asioista, joista monet vaikenisivat.

Teidän perusteenne... "mitä se kenellekään kuuluu, mitä joku kamarissaan tekee...."

Vieras

#32037 Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

19.03.2014 10:49

#31994: res.matr. - Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

Tässä Perämiehelle infoa

Suomen edistyksellinen VIHREÄ nuoriso ei tosiaankaan peittele halujaan... Uskomatonta, ohessa ote uudensuomen kolumnista, siis näin pitkällä jo ollaan...

c) Eläimiin sekaantuminen on marginaalinen asia, mutta niissä tapauksissa kun sitä tapahtuu, niin täytyy erottaa sellaiset tapaukset, joissa eläin ei ole kärsinyt, niistä, joissa eläin on kärsinyt. Jos on, niin kyse on toki eläinrääkkäyksestä. Pääsyy tabulle on kuitenkin se, että ajatus (jopa ei-uhrittomasta) eläinseksistä ällöttää monia ihmisiä. Ottaen huomioon miten paljon eläimiä tapetaan, kidutetaan ja alistetaan nykymaailmassa, niin on minusta aika kaksinaismoralistista kauhistella eläinseksiä suurimpana syntinä. Jos joku harrastaa seksiä eläimen kanssa ilman että aihettaa tälle suoranaista fyysistä kipua, niin mikä minä olen sitä kieltämään. Ja seksiäkin on monenlaista. Onko esimerkiksi lemikkikissan haliminen tai suukottelu "eläimiin sekaantumista"? Pitäisikö se kieltää laissa? Missä kulkee raja? 

Mielestäni raja on hyvin selvä: jos eläimelle aiheutetaan tarpeetonta kärsimystä, oli kyseessä sitten väkivaltainen seksi tai vaikka kepillä lyöminen, niin kyseessä on eläinoikeusrikos. Kyllä eläin, varsinkin nisäkäs, kuten ihminenkin, antaa ymmärtää kun sitä sattuu.

Säälin niitä, joita kiinnostaa muiden ihmisten (ja eläinten) harmiton yksityiselämä niin paljon että rupeavat siitä vouhkoamaan. Harvalla näistä ihmisistä on vaikeuksia mm. syödä tai tappaa eläimiä - mutta niiden liiallinen rakastaminenkoetaan ongelmaksi. Hah! Siksipä väitänkin, näin kasvissyöjänä, että eläinsuojelullinen näkökulma on usein aika tuulesta temmattu.

Ylipäänsä poliitikkoja kiinnostaa huolestuttavan paljon muiden aikuisten ihmisten (tai ihmisten ja lemmikkien) väliset vapaat kanssakäymiset - sitäkö se holhousvaltiossa eläminen teettää? Itse uskon, että puritaaninen seksuaalimoraali ja konservatiivinen kulttuuri ovat vielä hyvin elossa Suomessa, ja siksi nostan hattua Hanna Hakolle ja vihreille nuorille ylipäänsä (joihin toki itsekin kuulun), että uskaltavat puhua asioista, joista monet vaikenisivat.

Vieras

#32038 Gravitaatioaallot...

19.03.2014 10:50

Vuosikymmenen tiedeuutinen - gravitaatioaallot on löydetty

Tutkijat ovat ensi kertaa havainneet maailmankaikkeuden alkuhetkellä syntyneet gravitaatioaallot.

Kyseessä on yksi vuosikymmenen merkittävimmästä tiedeuutisesta. Gravitaatioaallot tarjoavat ikkunan kauemmas menneisyyteen kuin mitä tähänastisilla menetelmillä voidaan nähdä.

Havainto gravitaatioaalloista tukee nykyistä teoriaa maailmankaikkeuden synnystä ja luonnon perusvoimista. Se antaa toivoa siitä, että fysiikan kaksi perusteoriaa – suhteellisuusteoria ja kvanttimekaniikka – saadaan vihdoin sovitettua järkevästi yhteen.

http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/vuosikymmenen+tiedeuutinen++gravitaatioaallot+on+loydetty/a975327

Vieras

#32039 Re: Gravitaatioaallot...

19.03.2014 11:03

#32038: - Gravitaatioaallot...

Historiallinen läpimurto - kosmisesta inflaatiosta julkaistiin ensimmäiset suorat todisteet

17.03.2014Markus Hotakainen

http://www.avaruus.fi/typo3temp/pics/d7516b9b10.png...

Inflaatiosta kertova signaali näkyy kosmisesta taustasäteilystä tehdyissä havainnoissa. Kuva CfA.

Tänään klo 18 Suomen aikaa Cambridgessa julkaistiin suuri läpimurto. Yhdysvaltalainen tutkimusryhmä on onnistunut tekemään havaintoja, jotka osoittavat universumin kokeneen inflaation.
.....
Löydön myötä saatiin ensimmäiset "kuvat" Einsteinin yleisen suhteellisuusteorian ennustamista gravitaatioaalloista. Painovoima-aaltoja on yritetty havaita vuosikymmenien ajan.

Avaruuden halki kulkiessaan gravitaatioaallot saavat avaruuden puristumaan kasaan, mistä jää jälki kosmisen taustasäteilyn polarisaatioon.

Mahdollisesti Nobel-palkintoihin johtavat havainnot tehtiin Etelämantereella sijaitsevalla BICEP2-teleskoopilla. Kosminen taustasäteily on sähkömagneettista säteilyä, joten siinä esiintyy polarisaatiota samaan tapaan kuin valossakin.

"Tämän signaalin löytäminen on ollut kosmologian tärkeimpiä tavoitteita", toteaa tutkimusta johtanut John Kovac Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksesta.

Inflaation ansiosta maailmankaikkeus laajeni niin nopeasti, että pienet alueelliset erot lämpötiloissa ja tiheyksissä pääsivät voimistumaan ennen kuin ne ehtivät tasaantua. Täysin tasalämpöiseen maailmankaikkeuteen ei olisi syntynyt ainetihentymiä.

Tehty löytö kertoo paitsi hyvin varhaisen kaikkeuden olosuhteista, myös sen myöhemmistä kehitysvaiheista. Kosmisen inflaation ansiosta maailmankaikkeuteen syntyi galakseja, tähtiä ja planeettoja - ja ennen pitkää myös elämää.

http://www.avaruus.fi/uutiset/kosmologia-ja-teoreettinen-fysiikka/historiallinen-lapimurto-kosmisesta-inflaatiosta-julkaistiin-ensimmaiset-suorat-todisteet.html

Vieras

#32040 Re: Gravitaatioaallot...

19.03.2014 11:09

#32038: - Gravitaatioaallot...

MOOSEKSEN ensimmäisessä kirjassa kerrottu maailmankaikkeuden luominen on saanut vakuuttavan todisteen tieteellisten tutkimusten tuloksena, kertoi fysiikan professori Nathan Aviezer Bar Ilan ylipistosta maanantaina. Hän kertoo tutkijoitten löytäneen vakuuttavia todisteita maailmankaikkeuden synnystä ”suuren pamauksen” kautta. ”Suuri pamaus” teoria maailmankaikkeuden synnystä tuskin vaikuttaa ihmisen uskomukseen Luojasta tai ei”, hän toteaa lisäten. ”Mutta yhden asian se tekee ehdottomasti: Maailmankaikkeuden synnystä määrättynä ajankohtana, kuten 1. Ms kertoo. Tämän kieltäminen on nyt tosiasian kieltämistä”. Professori Nathan Aviezer kertoi maanantaina, että amerikkalaiset tutkijat astronomi John F Kovacin johdolla löysivät todisteita painovoimaisista aalloista – valtavia värähtelyjä paikan ja ajan kentässä, mitkä ovat aiheutuneet valtavien massojen äkillisistä liikkeistä. Hän vertaa sitä ilmiöön, mikä tapahtuu, kun heitetään kivi veteen todeten, että Einstein ennusti jo tämän. Ilmiötä kuvataan seuraavasti: Aaltojen löytyminen todistaa, että se jokin – kokoon puristettu valopallo – räjähti joksikin paljon suuremmaksi, joka oli tuleva maailmankaikkeus, kun se oli vain triljoonan triljoonan triljoonasosan ikäinen (10 potenssiin -35). Hän vakuuttaa, että gravitaatioaallot todistavat ilman vastaväitteitä tällaisesta tapahtumasta.

http://www.timesofisrael.com/with-new-big-bang-evidence-creation-is-a-fact

Vieras

#32041 Re: Re: Gravitaatioaallot...

19.03.2014 11:30

#32040: - Re: Gravitaatioaallot...

Kosmologian professori Kari Enqvist Helsingin yliopiston fysiikan laitokselta pitää maanantaina julkaistuja tutkimustuloksia alkuräjähdyksen ensimmäisistä hetkistä erittäin merkittävänä edistysaskeleena maailmankaikkeuden tutkimuksen saralla.

Enqvistin mukaan yhdysvaltalaistutkijoiden saamat tulokset ovat "Nobel-tason havaintoja", ja ne ovat ehtineet jo aiheuttaa tiedeyhteisössä valtavaa kuhinaa.

http://yle.fi/uutiset/tiedeyhteiso_kuhisee_uusista_tiedoista_maailmankaikkeuden_synnysta__nobel-tasoa/7142390?origin=rss

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

19.03.2014 11:30

Vieras

#32043 Re: Re: Gravitaatioaallot...

19.03.2014 11:32

#32040: - Re: Gravitaatioaallot...

Ootko niin paljon perehtynyt noihin,  että on tullut semmonen ymmärtämisenkin tunne oikein?

Hei,  tällä Windows seiskalla saattais saada kuvankin siirretyksi,  kuinkas sinä sen teet?

Vieras

#32044 Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

19.03.2014 11:40

#32037: - Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

Otto Lehto -niminen vihreiden jäsen kirjoitteli blogia yksityishenkilönä Uuteen Suomeen vuonna 2012, ja kirjoituksen asiayhteydestä irroittamiaan virkkeitä lainaava vaahtosuinen nettipersu ilmoittaa kyseisen henkilön edustavan kaikkia vihreitä. Samalla menetelmällä persujen sekavan puolueohjelman saa näyttämään vieläkin idioottimaisemmalta kuin se nyt on.

Vieras

#32045 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

19.03.2014 11:48

#32036: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Homopropagandaa

Ja myöskin paloja kirjoituksesta leikkelemällä ja asiayhteydestä pois repimällä saa aikamoisia kirjoituksia aikaan. Sanoisinpa suoraan valheellisia kirjoituksia.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

19.03.2014 12:14

Vieras

#32047 Re: Re: Re: Gravitaatioaallot...

19.03.2014 12:21

#32043: - Re: Re: Gravitaatioaallot...

Maallikkona asia kiinnostaa ja palasina edelleen on ymmärtämisen suhteen. Aina kuitenkin lisää 'valkenee'.
Toiseen asiaan, maalaan kuten tekstin ja sitten 'kopioi-liitä'.

Vieras

#32048 Re: Re: Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

19.03.2014 12:30

#32046: - Re: Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

Leikaa ja liitä. Sen sinä ainakin osaat. Tässä alkuperäinen kirjoitus : http://koijarvi.org/2012/07/30/periaatteiden-ja-tarpeiden-seksipolitiikkaa/

HUOM KOHDAT!" Mitä kaikkea voisimme harkita vaativamme, nykyisin peruskauraan kuuluvan homoseksuaalisuuden hyväksymisen lisäksi, jos kannattaisimme uutisoitua periaatetta? Ehkä ainakin seuraavia asioita" Lue uudelleen lihavoitu teksti ja koeta ymmärtää mitä se tarkoittaa.

Myös kohta:"Lopuksi huomautettakoon vielä selvennyksenä, että kirjoitus ei ota mainittuihin esimerkkeihin kantaa sinänsä, vaan nostaa ne esiin harkittavina mahdollisuuksina, mikäli alussa mainittua periaatetta noudatettaisiin. Niiden mainitseminen tekstissa ei tarkoita niiden kannattamista tai ajamista."

Eli mikä mättää?

Vieras

#32049 Re: Re: Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

19.03.2014 12:32

#32046: - Re: Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

Itse olen ollut Perussuomalaisten jäsen jo 15-v ja arvostan todella korkealle puolueemme rohkeita miehiä jotka uskaltavat sanoa asiat, niinkun ne on. Nika Niikko on oikeassa vaatiessaan Pyhää Raamattua Suomalaisen lainsäädännön pohjaksi ja Teuvo Hakkarainen on murskaavan oikeassa vaatiessan homojen ja Ruotsin kielisten eristämistä Ahvenan maalle. Timo Soinin tavoin me kaikki vaatimme aportin tekijöiden rankaisemista vähintään kuritus huoneella ja myös kuoleman tuomion palauttamista.

Tärskeitnä on myös Suomen kielen puollustaminen Ruotsin yli valtaa vastaan ja maahan muuttajien välitön palauttaminen koti maahansa sekä Suomen Markan palauttaminen Suomalaislle ja irti Prysselistä.

Vieras

#32050 Re: Re: Re: Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

19.03.2014 13:31

#32049: - Re: Re: Re: Re: Re:Vai että oikein kansanedustajillekin vielä viestiä?

Mikäli kirjoitus nyt ei provo  ollut,  alku oli asiallinen.  Ja olihan se provo.

Että Kiitos  reippaasta esittelystä.  itsellenikin  oli täysi yllätys tuo Mika Niikko,  ja myönteinen sellainen, kun olen kuullut - paremminkin lukenut  joitain pieniä naurunalaiseksi häntä leimaavia viittauksia.  Vilpitön ihminen.  Hakkaraisen yksioikoisia rasistisia kommentteja en koe omakseni, -  ymmärrän islamkritiikin,  mutten kaikkea islamilaisten kritiikkiä,   huom islamistit taas ovat eriasia. Monet ovat kuitenkin kovia teitä kulkien tulleet maahamme.   Myös vainottuja kristittyjä on heidän joukossaan. Mutta niinkuin sanottu monet ovat tulleet myös islamilaiseen "lähetystyöhön" tänne.

Tuskalla olen joutunut samaistumaan eräidenkin kohtaloon virua ensin näissä lähtömaissa,  vaikkapa Afganistan,  jossa tytöt naitetaan vain sentähden,  että ovat suojassa talebanien terrorilta.   Monenlaisiin hätäratkaisuihin ja niiden seuraamuksiin voivat joutua paetessaan onnettomia olosuhteita. Siirtotyöläisen hikisiin hommiin arabien palkkalistoilla. Kumiveneillä Aigeian meren yli. Kreikan umpikujapysäkillä sitten viettävät aikaa läntisen vapaan maailman porteilla,  olisiko  täällä meille sijaa.
Sijaa pakolaisten täyttämästä Ateenasta saa suurella rahalla,  yhden yön kerrallaan.  Toistakymmentä samassa huoneessa kovalla lattialla,  käsittääkseni tytöillä ja naisilla ei mitään takuita säilyä raiskaamatta.  Jos sieltä pääsee pois ehkä salakuljetuksessa rekan alla.....  Ja missä sielusi kulkee kaiken sen keskellä?

Aivan Suomeen asti jos onnistut pääsemään,   saat niin pelätä,  etteivät uskokkaan hätääsi todeksi,  ja haaveeksi jäi pääsy vapaaseen maailmaan.  Palaa mieleeni tarina yhdestä vainotusta kristitystä, joka vaelsi katuja ja kujia itku kurkussa,   " en käsitä kun täällä on ristejä kirkonkatoilla.  Ja minä en saa jäädä tänne!"  Eivätkähän he yleensä pääse edes kaduille ja kujille,  vaan vast.ottokeskusten kaltereiden takaa usein jo tulee tuon nopean palauttamisen takia menolippu takaisin mahdottomuuksien kaupunkiin.

Edellinen  kuvaus koski eräitä  yksittäisiä ihmisiä, vailla peerheen turvaa,   mutta tätä reittiä kaikki eivät suinkaan ole tulleet.  Suurin osa esim afgaaneista on ensin paennut Pakistaniin, ja sieltä varmaan pakolaisleiriltä lentokoneella suoraan Suomeen.  Alkuaikoina saattoi  joskus  yksi lapsikin tulla,  sitten toiset perässä.  Tai koko perhe  kerrallaan.
Lopullista totuutta et kaikesta saa millään selville,  koska et kuule puhumisen sävyjä niinkuin äidinkielessäsi.  Ja totuussuodatin  toimii muslimeilla hiukan toisinlaisin periaattein.    Miten kristityt tulevat,  on oikeastaan vaikea sanoa.  Kun ei tuntemiini sisälly yhtään sellaista.

...ja provohan se oli.