Adressi Sipilän hallituksen pakottavaa lainsäädäntöä vastaan

Adressi Sipilän hallituksen pakottavaa lainsäädäntöä vastaan / Tiedotteet / 50 000 allekirjoittanutta tavoite / Kommentit

Vieras

#1 Kunnon työstä kiitos

09.09.2015 22:17

Reipas kiitos J-P! Miljoonakaan ei olisi liikaa, tästä asiasta jotain mainitsemaan, ainakin nimensä verran.

Itse haluaisinkin kuulla, mitä Sauli Niinistö tästä ajattelee. Tuntuu kuin häntä ei maan johtajana olisi olemassakaan, niin hiljaa hän on ollut näistä tärkeistä kysymyksistä. Tai olenko se vain minä itse, joka olen huonosti seurannut asioita. Toivoisin häneltä moraalista, eettistä, erityisesti normaalia, arkista työntekoa arvostavaa kommenttia ja mielipidettä. Mikä työ tässä maassa enää on tärkeää, miten sen arvo näytetään, miten ihmiset saadaan jaksamaan, kun ainoa viesti hallitukselta kansalle on: anna kaikki minulle, minä en anna mitään sinulle. Kohtelu ei ole tasa-arvoista. On iso joukko ihmisiä jotka määrätään ja pakotetaan antamaan vähästään, mutta samaan aikaan on iso joukko täysin koskemattomia edunsaajia ja yltiömäisen hyvin toimeentulevia ihmisiä, joille korkeintaan "ehdotetaan" talkoisiin osallistumista, muttei velvoiteta. Mikä antaa oikeuden kohdella ihmisiä näin eriarvoisesti?

Pystyykö presidentti näkemään, miten irvokkaita nämä puheet "säästämisestä" tai "uhrautumisesta" pienipalkkaisille ovat, ymmärtääkö, miten paljon pienipalkkainen kansanosa on jo säästänyt, pelkästään siitä syystä, kun ei ole pystynyt tuhlaamaan?

Peräänkuuluttaisin maamme johtajistolta työn arvostusta. Sen työn, joka on välttämätöntä, ja jota ilman tämä maa ei toimi. Pienipalkkaiset ihmiset ovat melko loppuun käytetyt. Mitä voi odottaa ihmiseltä, ellei hän itse saa koskaan nauttia edes raskaan työn suomaa sellaista ansiotasoa, ettei elämässä ole läsnä jatkuva hätä toimeentulosta?

Tietääkö presidentti, mitä nämä puhutut sunnuntailisät niiden saajille käytännössä tarkoittavat? Kehtaako hän osallistua niistä luopumisen vaateeseen, tietäen, että se on jälleen yksi hammaslääkäri vähemmän, tai taas jää tekemättä, osallistumatta, ostamatta, eteenpäin antamatta, kun ei ole mistä ottaa -!

Ei voi olla tyhmempää, kuin käydä riistämään nyt niitä, jotka vielä jollain lailla inhimillisesti työnsä kautta edes toisia kohtelevat, ajatellen nyt sairaalatyöntekijöitä. Eihän työ voi jatkua, jos siitä vain rangaistaan, ja kuitenkin on olemassa se toinen joukko, koskematon, joka saa porskuttaa, tuhlata ja olla edelleen osallistumatta, ainakaan pakotetusti.

Minusta juurikin tämä pakottaminen ja sen kohdentaminen pienituloisiin, kaikista puolustuskyvyttömimpiin, on moraalisesti erittäin epäilyttävää ja halveksittavaa.

työtön

10.09.2015 02:17

itse olen työtön, mutta vielä vähemmän kiinnostaa opetella ammattia kun mitään ei jäisi käteen kunnon työstäkään.  

Vieras

10.09.2015 05:11

Hallitus olisi voinut ottaa mallia Presidentti Sauli Niinistön palkan asennuksesta.

Vieras

10.09.2015 05:31

Hieno homma!!!! Toivotaan, että 100 000 tulee täyteen pian. Tää on täysi katastrofi meille pien tuloisille hoitajille, joilla ei palkkarahat meinaa riittää edes lisien kanssa tällä hetkellä elämiseen, saatikka sit jos vielä siitä tulosta, mikä nyt meillä on otetaan pois!

Vieras

10.09.2015 06:04

olen pienipalkkainen, voisin silti luopua puolesta määrästä lomarahaa, ehdottomasti pienipalkkaisen loman pituuteen ei saa koskea, varsinkaan pitkään työssä olleiden . NIIN ja onhan opettajatkin kunnallisella alalla, lyheneekö myös heidän loma !!!???   ( olen itse hoitoalalla )

Vieras

10.09.2015 06:50

Meillä Suomessa on jo lähes 400000 työkykyistä henkilöä, joille ei tarvitse maksaa ilta-, yö-, ja sunnuntailisiä. Tämä määrä näkyy huolestuttavasti vain lisääntyvän - he ovat työttömiä. Heidänkin toimeentulo kiertää työtä tekevien kautta, mutta ei pääoma- ja osinkotuloja nauttivien tulosta.

Vieras

10.09.2015 07:27

Ulkomaalainen itte oon, on asunut Suomessa 15 vuotta ja tehnyt työtä 13 vuotta 2v kieli oppimista.
Ja voin rehellisesti sanoa tämä mitä tapahtuu ei oo mistään kotoisin.

Vieras

10.09.2015 07:28

Lähihoitajan työ on raskasta, palkka ei ole suuri työmäärään ja vastuuseen verrattuna. En haluaisi että palkkaa vielä alennettaisi ja etuisuuksia pienennettäisi.

RaQue

10.09.2015 08:49

Kansalaisaloite asiasta olisi varteenotettavampi. Adressi on vain lappu missä on nimiä, minkä voi ohittaa mainitsemalla että tällainen on.

Lähihoitaja

10.09.2015 08:54

Mitä sitten tehdään kun adressi ei auta? Lakko?

Näillä keinoin työnteko loppuu ainakin

#11 Re:

10.09.2015 08:58

#9: RaQue -  

Huolestuttaa kyllä, että tähänkö ollaan menty, tässäkö on nyt kansalla jäljellä oleva "vaikutusmahdollisuus". Ja minä luulin, että elämme demokratiassa. Minä en ole tällaista hallitusta valinnut, en tekemään tällaisia tekoja. Mutta sekö sivuutetaan ja tilalle "annetaan" yksipuolinen sanelu?

Ei voi hyväksyä, en tule toteuttamaan. Joku raja tahalliselle työnteon vaikeuttamiselle on laitettava.

Päättäjät ovat nyt täysin hukassa siitä, miten tämä maa pyörii. He ovat ilmeisesti itse liian hyväosaisia nähdäkseen todellisuutta jossa suuri osa kansaa elää ja josta käsin on pystyttävä toimimaan. Jos nämä toimimisen mahdollisuudet, jotka on nyt jo kuristettu olemattomiin, vielä kutistetaan, ei jäljelle jää enää mitään "työtätekevää" kansaa.

Vieras

10.09.2015 09:28

Kyl tollanen sanelupolitiikka on lähinnä Neuvostoliiton heiniä, toki se on tuttua kepuleiden puolueelta.

Vieras

10.09.2015 09:33

En missään nimessä hyväksy sunnuntai, ylityön alentamista ja sairastuminen hoito-alalla on paljon todennäköisempää. Tähän on keksittävä, joku muu keino.
Minulla on vaativa ja rankka työ, olen ansainnut palkkani niinkuin työehtosopimuksessa sanotaan.
Mp

#14 Re: Kunnon työstä kiitos

10.09.2015 09:35

#1: - Kunnon työstä kiitos 

Totta, ei ole Presidentti Sauli Niinistöstä kuulunut mitään.

Laittaisipa hän pelin poikki!

Vieras

10.09.2015 10:51

Hieno homma! Kyllä meidän tavallisten kansalaisten pitää laittaa eduskunta järjestykseen.
Yksi pettynyt

#16 Re: Kunnon työstä kiitos

10.09.2015 12:47

#1: - Kunnon työstä kiitos 

Ymmärrän, että säästöjä pitää saada aikaan, mutta miten päivätyötä, ns. toimistotyöaikaa tekevät tuovat kortensa kekoon? Kuka osaa laskea paljonko heidän tilipussista otetaan yhteiseen hyvään? Kaikilta tai ei keneltäkään. Tässäkn asiassa pitää olla tasapuolisuutta. Hyvä se on päättäjien sanella ehtojaan mistä leikataan. He tanssivivat eri saleilla. Kuka haluaisi todella olla joulut, juhannukset ja pääsiäiset töissä vapaaehtoisesti? He, jotka eivät ole päivääkään uhranneet omia juhlapyhiä töiden vuoksi, eivät tiedä mitä on olla itse töissä ja perhe on vapaalla. Laiteaan kaikki juhlapyhät työpäiviksi kaikille ilman erityiskorvauksia; kaikki virastot ja toimistot ovat auki 24 h joka päivä. Se olisi tasapuolista. Kuka on valmis luopumaan omista viikonloppuvapaista tai juhlapyhistä vapaaehtoisesti.

Nyt joku ajattelee, että se on ammatinvalintakysymys. OK. Näihän se on, mutta oletko miettinyt, jos ei olisi sairaaloita, palokuntaa, kauppoja, tehtaita jne, jotka palvelevat ympäri vuorokauden, mitä sitten tapahtuisi? Voisitko odotaa arkipäivää, jos tarvitset esim. kiireellistä hoitoa? Tällä hallituksen pakotteilla loppuu ihmiset, jotka hakeutuvat näihin töihin. Itse olen sanonut omille lapsille jo aika päiviä sitten, etteivät valiste vuorotöitä ammatikseen! Ja sitä paitsi, he ovat aina olleet katkeria äidin vuorotyöstä.

Että silleen...

Vieras

10.09.2015 12:53

Eduskunnalta on hyvä kysyä, miten muuten he aikovat osallistua säästötalkoisiin. Aikovat lyhentää lomiaan, miten sopeutumiseläkkeen poistaminen on myös aiheellista.

T. Elina

Vieras

10.09.2015 13:13

Kerrankin järkevästi ja asiallisesti koostettu adressi, tämän voi allekirjoittaakin. Kiitos tästä.

Vieras

10.09.2015 14:53

Kamalaa menoa.....täytyy jättää ruokailu vain joka toiselle päivälle, mutta jos meno kiihtyy käy kuin vitsissä mustalaisen hevoselle. Kun oppi olemmaan syömättä.....kuoli. Kyllä tällä menolla tapetaan kaikki mahdollinen työn ilo,pienipalkkaisten vähäinenkin kulutus ja mikä kaikkein huolestuttavinta nuoret varmaan harkitsevat todella tarkkaan tullako töihin hoitoalalle suomeen vai sinne, missä palkkaedut ovat kohdallaan työ raskauteen nähden. Ilolla ja arvokkuudella ihmisten hoitamista,mutta kun palkkaakin pitäisi saada
vieras

10.09.2015 16:21

Mukana ollaan,kiitos

lähihoitaja

10.09.2015 19:43

Kyllä on törkeetä, että n. pari tonnia kuussa tienaavia pienituloisia rokotetaan. Kansanedustajilta ja ministereiltä voisi otta vähintää 25 % kuukausipalkasta pois. Ei heidän elämäänsä viikon tai parin palkan luovuttaminen  paljon hetkauta, mitä nyt on väläytetty, heidän osallistumisestaan säästötalkoisiin. Eikös heillä ole kymppitonnin luokkaa kuukausipalkat. Ja kuinka pitkiä heidän lomat onkaan...

Vieras

10.09.2015 20:13

Ikävää jos kohta ei meitä hoitajia sekä muita 2 tai 3vuorotyöläisiä ei ole enää alalla,melko huolestuttava tilanne.
Jukka-Pekka Kokko
Adressin tekijä

#23 Talkooapua tarvitaan!

11.09.2015 15:57

Hei kaikki!

Kiitos paljon jo tähän astisista allekirjoittaneiden joukosta

sekä ajatuksista!

Laittakaa vaikka yksityisviestiä siitä että kuinka moni

on tulossa Helsinkiin kun saamme 50 000 allekirjoitusta täyteen?

Tulisiko joku kansalaisjärjestö mukaan?

Allekirjoittaneiden nimilistan tulostamiseen tarvitsemme apua

ja neuvoja.

Mitä muita ajatuksia on siitä kuinka toimitamme adressin?

Voimmeko tästä muodostaa kansalaisaloitteen

tai esim. "08.09.2015 Kansan liikkeen"?

Mitä me haluamme?

Jukka-Pekka

Jukka-Pekka Kokko
Adressin tekijä

#24 Re: Kunnon työstä kiitos

11.09.2015 17:13

Kuntatyöntekijä

#25 Kateuttako

11.09.2015 19:58

Kolmen Sn esityksessä näkyy selkeästi heidän arvomaailmansa. Hienostokakara, uskovaiset, yrittäjyys ja monilapsisuus. En ole valmis luopumaan 8+2 lomapäivästä & kasvattamaan lapsia liukuhihnalla. Eikö 90 luvun lama opettanut mitään. Tämän päivän huonosti voivat nuoret aikuiset ovat sen laman lapsia.