Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Keijo

#147 Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

08.02.2013 09:37

#144: Ainotar - Re: Vihreän pyöräilijän taakka

Aikojen alussa Mechelininkatu on ollut toimivampi ja mielyttävämpi sekä jalankulkijoiden että parkkipaikkaa kaipaavien asukkaiden näkökulmasta. Kadulla on nimittäin aikaisemmin ollut ympärivuorokautiset pysäköintipaikat. Autoliikenteen kaistoja on tuolloin luonnollisesti ollut vain yksi. Kun liikennemäärät alkoivat 1960- ja 70-luvuilla kasvaa, seuraisi tästä ruuhkia, ainakin suomalaisen mittapuun mukaan. Liikennejärjestelyjä muutettiin siten, että pysäköintimahdollisuus joko kokonaan poistettiin tai rajoitettiin se koskemaan ainoastaan ilta-ja yöaikaa. Tällä tavoin saatiin autoliikenteen käyttöön yksi kaista lisää. Liikenne muuttui sujuvammaksi, mutta hinnan tästä maksoivat sekä jalankulkijat että parkkipaikkaa etsivät. Kuten jokainen Mechelininkadulla kävellyt tietää, tapahtuu pysäköinti nykyään jalkakäytävillä. Ja kadunvarsipysäköinti on asukkaiden käytössä vain iltaisin ja öisin. Tähän nähden tuntuu kohkaaminen pyöräkaistoista ja niiden väitetystä syy-yhteydestä lehmuksiin ja ratikkapysäkkeihin hieman turhanaikaiselta. Energiansäästölampuista nyt puhumattakaan. Niitä, jotka pelkäävät pyöräteiden vievän pysäköintipaikkoja, voi myös lohduttaa eräällä seikalla. Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta ei käytännössä osoita minkäänlaista kiinnostusta valvoa jalkakäytävillä ja pyöräteillä tapahtuvaa pysäköintiä. Lappuliisat- ja lasset kiertelevät sen sijaan hiljaisilla asuntokaduilla varmistamassa, että asukaspysäköintilaput ovat paikoillaan. Sikäli kun Mechelininkadulle joskus tulee pyörätie/kaista, voivat Bemari-karit nukkua yönsä aivan rauhassa: pyörätiellä pysäköijiä ei tulla sakottamaan.

Vastaukset

Pysäkillä seisoja

#148 Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

2013-02-08 10:09:37

#147: Keijo - Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka 

Fillaristeilla on kyllä vimmattu tarve tehdä tästä keskustelusta autoilijat vastaan pyöräilijät -kiista, vaikka tällä adressilla vastustetaan edelleenkin vain joukkoliikenteen heikentämistä, kuten adressin nimikin kertoo. Pyöräkaistat ja lehmukset sotkeutuvat tähän teemaan siksi, että Helsingin kaupunki on pakannut nämä kaikki samaan teoksen nimeltä Mechelininkadun pyörätiesuunnitelma.

Kukaan ei ole väittänyt, että puut kaadettaisiin tai että pysäkit poistettaisiin pyöräkaistojen tieltä. Mutta kai puunkaatoa ja pysäkkien poistoa silti saa vastustaa, jos ei sitä kannata. Siksipä ihmettelen, miksi fillaristeille näyttää olevan äärimmäisen tärkeää, että vanhat puut todella saadaan nurin ja tilalle istutetaan pikkutaimia. Tai että pysäkit halutaan pois. Kumpikaan näistä toimenpiteistä ei edistä pyöräilyä yhtään millään lailla mutta haittaa huomattavasti paikallisia asukkaita.  Sekö tässä onkin tärkeintä?  Onhan se huvittavaa, kun vakavalla naamalla yritetään väittää, että eivät ne puut mihinkään ole häviämässä, ne vain vaihdetaan. Siis samalla laillako kuin vanha fillari vaihdetaan uuteen, ja uusi on aina hienompi ja parempi?

Kyllä pyöräilijän elämän täytyy olla rasittavaa, kun autoilija-mörköjä näkyy joka paikassa. Vaikka kyseessä olisi millainen tahansa vaikeasti liikkuva kaupunkilainen (invalidi, liikuntarajoitteinen, pienten lasten vanhempi) joka vastustaa joukkoliikenteen heikentämistä, niin kyllä sen täytyy olla valepukuinen autoilija, joka hirveästi vihaa pyöräilijöitä.

Jos minulta kysytte, niin kannatan lämpimästi läpiajokieltoa Mechelininkadulle. Tästä voisi ihan hyvin tehdä kävelykadun, jonka keskellä olisi raitiovaunukiskot ja pysäkit. Kaikki espoolaiset ja muut autoilijat vaan jonnekin kehälle. Kyllä se meille sopii.

Ainotar

#150 Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

2013-02-08 11:41:30

#147: Keijo - Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka 

 Vai et ymmärtänyt lamppuvertaustani? No ei se mitään.

Olen aikaisemmissa kommenteissani jo protestoinut tuota todistamaasi auton palvontaa ja ihmetellyt, eikö siinä todellakaan ole peruutusvaihdetta. Jos autoille annettaisiin Mechelininkadulla jälleen vain kaksi kaistaa, jäisivät toiset kaksi pyöräilijöille ja säästettäisiin kolme miljoonaa.  Mikseivät Helsingin Pyöräilijät vaadi tätä? Eikö kantti kestä? Kun pyöräkaistoja vaativien mielestä Mechelininkadulla ei mitään ruuhkia ole eikä tule ja autoliikenteen hidastuminen on vain positiivinen asia, niin mikseivät autot voisi madella kahta kaistaa pitkin, häh? Se voisi olla autoilijoille paljon tepsivämpi kannustin jättää biilinsä talliin kuin pyöräkaistojen olemassaolo. Nyt pyöräilijöiden - joilla en tarkoita itseni kaltaisia ajoittaisia kuntopyöräilijöitä - esiintyminen antaa kuvan, että tärkeää on vain heidän elämäntapansa, eivät sen suuremmat päämäärät.

Ilmastonmuutoksen vauhdin huomioon ottaen asioita pitäisi kyllä ajatella pidemmälle ja miettiä, miten nykyiset liikenneratkaisut toimivat askelmina kohti yksityisautotonta kaupunkia. Jätkäsaaressa ja Kalasatamassahan autottomuutta vähän kokeillaan, mutta voisi sitä kokeilla joillain vanhoillakin alueilla.