Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33190 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.03.2014 12:58

#33169: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ymmärrän sinua, kun Raamattu on "ristiriitainen". Se todellakaan ei aukea sille, joka sitä sydämessään haluaan turhentaa omaksi vahingokseen. Siinä mielessä te monet tutkijat olette taustaltanne hyvin samanlaisia. Teillä on sama henki.

Vastaukset


Vieras

#33192 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-31 13:04:44


Vieras

#33197 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-31 13:34:34

#33190: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Et taida ihan ymmärtää.

Henkemme on se, että tekstiä ei lueta peilinä omille oletuksille, vaan sellaisenaan, ottaen huomioon tekstin konteksti ja tunnistetaan/tunnustetaan sen ristiriitaisetkin ainekset.

Peilaamalla ja noukkimalla sen avulla oivalluksia sieltä täältä Raamattu "avautuu", vaikka tosiasiassa liikutaan aatteiden valintamyymälässä, josta yksi jos toinen on noukkinut erisorttisia totuuksia parin vuosituhannen aikana. Eikä siinäkään mitään vikaa sinänsä ole, ellei sitten väitettäisi sen olevan alusta asti vallinnut tai "jalostunut" ristiriidaton totuus, joka jämähti sellaiseksi 2000 vuotta sitten ja joka edelleen määrittää sen, mitä ihmisten nykyään pitäisi tehdä. Ja kun sitä tulkintaa pitää ihan kaikenkarvaisilla Raamattu-tunneilla opettaa, ollaan ilmiselvästi tilanteessa, jossa ei voida olla varmoja, että "se oikea totuus" ohjailematta sieltä aukeaisi. Tällaisen opetuksen tarkoitushan on panna laput silmille ja kiinnittää huomiota vain niihin opin juonteisiin, mitkä lahkon setämiehet ovat otollisiksi todenneet.

Sen sijasta sieltä pitäisi teologian puolelta etsiä olennaisinta opetusta, joka auttaa myös tämän päivän ihmisiä eettisessä "kilvoittelussaan". Siinä suhteessa olennaisin on rakkauden kaksoiskäsky. Sen 1. osa vaatii nykyajan kristityltä hyvän etsimistä ja pahan välttämistä omassa toiminassaan. 2. osa käskee rakastaa ja tukea lähimmäistä silloinkin, kun lähimmäisen ajattelu ei välttämättä itselle aukea - ellei se sitten ole selkeästi muille vahingoksi (jolloin 1. osa "astuu voimaan"). Ja tämä ei tarkoita niitä asenteellisia ja vihamielisiä väittämiä, joita jeesuspersut täällä heittelevät homoihin kohdistuen. Ne ovat tuomittavaa tuomitsemista, malka ei ole löytynyt omasta silmästä.

Ja tämä eettinen oppi sopii toki myös muillekin kuin kristityille. Kukin saa sitten uskoa tai olla uskomatta pelastukseen ja iankaikkiseen elämään uskon kautta.