Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33144 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 20:37

#33109: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

 

"Aviorikosajatus ja saarnaajan sosiaalinen status olivat tuona aikana suhteellisen laajasti     s a m a l l a   t a v o i n  y m m ä r r e t t y j ä,     jolloin Jeesus ja Paavali ovat totta kai voineet sanoa jotain samansuuntaista."

- Jeesushan ei sanonut mitään sen takia, että sellainen  ajatus oli vallalla.

- En vieläkään käsitä lainaamasi/ajatustasi,  että Herran sana - viittaisi tooraan.  Mielestäni se viittaa ehdottomasti ainoastaan Jeesukseen.

- Mitä tarkoitat lukemattomilla kerroilla,  jolloin hän olisi voinut vakuuttaa kuulijansa?

Olisihan ymmärrettävää, jos oltaisiin sekä ajallisesti,  että maantieteellisesti kauempana Jerusalemista.  Vähä Aasiakin oli kuitenkin alkukristillisyyden vaikutuspiirissä jo.  Ja liikehdintää oli monesta syistä lähialueilla.

Paavali oli myös  tavattoman luova kieleltään. Ja kirjoitti Pyhän Hengen innoittamana.  Tautologialta olisi saattanut kuulostaa ihmisten korvissa silkka sanasta sanaan lainaus,  jos sitä olisi ollut ylenmäärin.  Evankeliumissahan on tuo mahdoton luomisvoima, dynamis muutenkin,  mutta erityisesti Paavalilla.

Vastaukset

Valitse nimimerkki

#33147 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-30 21:02:08

#33144: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"- Jeesushan ei sanonut mitään sen takia, että sellainen  ajatus oli vallalla."

Väärin: tarinoita käytettiin tietynlaisen opinkappaleen levittämiseen, jolloin tarinan opista tuli jonkinasteinen normi vaikutuksen alaisten ihmisten keskuudessa.

"En vieläkään käsitä lainaamasi/ajatustasi,  että Herran sana - viittaisi tooraan.  Mielestäni se viittaa ehdottomasti ainoastaan Jeesukseen."

Paavali kapinoi radikaalisti vanhoja lakeja vastaan, mutta ei hän niiden vaikutukselle täysin immuuni ollut.

"Niinpä Paavali ja konservatiivisemmat juutalaiskristityt taistelivat kiivaasti siitä, kumman puolella on Raamattu – vastakkain olivat vanha perinne ja uudet ekstaattiset kokemukset ja niiden pohjalta tehty radikaali VT:n uudenlainen selittäminen, joka Paavalin kohdalla merkitsi välillä ankaraa väkivaltaa VT:n tekstin kirjaimellista merkitystä kohtaan ja varsin luovaa ja vapaamuotoista VT:n uudelleentulkintaa, jossa sanamuodoistakaan hän ei pitänyt aina kiinni.

Paavalin kirjeiden teologia sisältää eri tilanteissa syntyneitä ja keskenään ristiriidassakin olevia, eri suuntiin käyviä vastausyrityksiä lakiongelmaan. Paavali ei luopunut juutalaisesta identiteetistä, vaan piti itseään tosi juutalaisena."

http://www.argumentti.fi/argumentti/2011/10/jeesus-paavali-juutalaisuus/

"Mitä tarkoitat lukemattomilla kerroilla,  jolloin hän olisi voinut vakuuttaa kuulijansa?"

Paavalihan joutui päinvastoin usein sanaharkkaan henkilöiden kanssa, joiden olisi kaiken järjen mukaan olla Jeesuksen lähipiiriä, siis juutalaiskristittyjä. Jeesus ei muuttanut lakia, vain sen tulkintaa. Paavali oli tässä paljon radikaalimpi.