Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33097 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

30.03.2014 12:10

#33092: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Hiukan paremmin pitäisi selittää,  mitä tarkoittaa se,  että maailma oli ajanut niistä ohi."

Hyvä esimerkki tästä on homoseksuaaliseksi teoksi tulkitun teon tekijän kivitys. Siitä ei enää ole mainintaa Uudessa testamentissa, koska tähän lainkohtaan  ei enää suhtauduttu niin ankarasti. Sama koskenee erilaisia kuukautisveri- ja tottelematon lapsi- sääntöihin. Paavali katsoi ne ilmiselvästi vanhentuneiksi.

Homoseksuaalisuuteen liittyvä katsanto ei hänen mielestään ollut vanhentunut, koska

a) hänelle kaikki aistillisuus tuntui olevan kauhistus, jopa heteroihmisten välillä (vapaasti lainaten: "Ihmiselle olisi paras olla selibaatissa. Jos ette siihen pysty, menkää edes naimisiin!") ja

b) tuomitut homoseksuaalisuuteen liittyvät riitit oliva useimmiten toisiin uskontoihin liittyviä ja siis pakanallisuutensa takia erityisen tuomittavia (esim. roomalaiskirje!).

Paavali myös oletti että

c) hänen tuomitsemansa homoseksuaalisuus on tahdosta riippuvainen asia.

Nykymielessä voidaan yksikantaan todeta, että mikään Paavalin perusteista ei oikeuta homorakkauden tuomitsemista nykyaikana. Asia ei ole mikään ikuinen hyvä-paha-asetelma, vaan voimakkaasti kulttuurinen ja dynaaminen normi. Väittämä, että se on synti, koska se sellaiseksi on Raamatussa määritelty, on tässä mielessä pelkkä tautologia: Hauki on hauki....


Vastaukset


Vieras

#33105 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-30 15:07:15

#33097: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:




"Hyvä esimerkki tästä on homoseksuaaliseksi teoksi tulkitun teon tekijän kivitys. Siitä ei enää ole mainintaa Uudessa testamentissa, koska tähän lainkohtaan  ei enää suhtauduttu niin ankarasti. Sama koskenee erilaisia kuukautisveri- ja tottelematon lapsi- sääntöihin. Paavali katsoi ne ilmiselvästi vanhentuneiksi."

1.  Nään asian niin,  että Paavali ei katsonut niitä vanhentuneiksi asioina sinänsä,  mutta rangaistuskäytäntö oli muuttunut. Onneksi!
Vuosituhannen vaihteen aikoihin elänyt rabbi Akiba sanoi,  että vain 1 kivitystapaus oli hänen aikanaan ja sekin oli liikaa.

2.  Aistillisuus ilman pyhitystä ja sovitusta on kuolemaan johtava voimavara.  Sen sanon ihan itse.

3.  Pakanauskontojen homoseksuaalisten riittien lisäksi senaikaisessa antiikin maailmassa,  erit.Kreikassa,  tunnettiin yhtälailla miesten välinen kuin pederastinen,  miehen ja pojan välinen homosuhde.

Jokainen tietysti asettaa norminsa sille pohjalle,  mille asettaa.   Ehkä asia  hiukan kuitenkin riippuu myös siitä,  kenen arvellaan käyttävän ylintä tuomiovaltaa elämän päätepisteessä.  Jos tällaista   päätäntävaltaa ei ole,  silloinhan on aivan
sama miten täällä mennään,  siis rapakkoon vaan!