Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#26376 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

25.12.2013 21:59

#26375: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

Ihan jännää on se, että Paavali julisti vanhan lain loppuneen Kristukseen ja taas Jeesus totesi, että piiruakaan ei ole laista muutettu - ja meni sen jälkeen monin tavoin lain tapoja koskevia pykäliä rikkomaan. Epäselväksi tällöin jää, tarkoittiko Jeesus laista puhuessaan mahdollisesti vain sen moraalista osuutta. Ainakin se selittäisi hänen ristiriitaisen toimintansa, mutta ei poista ristiriitaa Paavalin puheiden kanssa - ellei hän taas tarkoittanut lain loppumisella nimenomaan seremoniallisia ja tapasäännöksiä.

Vastaavasti ristiriitoja on siinä,  koskeeko pelastussanoma juutalaisia (Jeesus) vai kaikkia ihmisiä (Paavali). Tuntuu siltä, että eivät herrat tieneet toistensa touhuista.

Vastaukset


Vieras

#26381 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

2013-12-26 14:40:03

2 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois.  #26376: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

 

Hei vaan! Täällä on ollut mielenkiintoisia asioita P:lista ja Jeesuksesta esillä.  En pääse enempää pohtimaan kanssanne näitä,  mutta kysyisin  tässä välissä,   kun koitan irrottaa ajatuksiani,  minkälaisia asioita sinulla oli mielessä tässä:"Ihan jännää on se, että Paavali julisti vanhan lain loppuneen Kristukseen ja taas Jeesus totesi, että piiruakaan ei ole laista muutettu - ja    meni sen jälkeen monin tavoin lain tapoja koskevia pykäliä rikkomaan.
-Onko esim. tähkäpäiden katkominen sapattina,  käsienpesun laiminlyönti ruokailun yhteydessä,
vai millaisia asioita?  Tai vielä pöytien kumoon kaato temppelissä.

Käsittäisin ainakin osan näistä tarkoituksellisista, ( niinkuin sanoitkin,)  seremonialain rikkomuksista Messiaan ilmoitukseksi  Uudesta Liitosta. Jonka pohja ei ole enää kirjaimen   (lakihenkinen) vaan hengen.  Ympärileikkauskin muuttuu sydämen ympärileikkaukseksi.  
Silti laki sinänsä ei katoa,  mutta tulee esiin se,  mikä oli jo ennen lakia,  nimittäin evankeliumi.    Iankaikkinen vanhurskaus (nyt  lahjavanhurskaus/puhtaus) tuodaan esiin Jeesuksen Golgatalla kärsimän kuoleman saavutuksena.

Koska lailta puuttuu voima muuttaa ihmistä,  se ei ole ratkaisu.  Se oli määräaikaan asti kasvattajana Kristukseen. Itsensä tuntemisen  vuoksi:  Sen avulla voi saavuttaa vain ulkonaista  hurskautta,  ei Jumalalle kelpaavaa,  sydämen puhtautta.  Sen teki Jeesus. Joka omallla verellään meni kaikkein pyhimpään ja sai iankaikkisen lunastuksen.

Kyllähän teksteistä tulee erilaisuuden tuntu voimakkkaastikin.  Ehkä siinä on kyse messiaanisesta aikataulusta.  Kun kaikki oli jo täytetty,  saattoivat niin Matteuskin evankeliumissaan,  kuin Paavali kirjeissään vetää johtopäätökset kaikesta juutalaisen messias-odotuksen näkökulmasta.

Vielä peräkaneettina tuolta Roomalaiskirjeestä,  joka on muuten valtavan merkityksellinen  kirjallinen teos,  samoin kuin hebrealaiskirje juutalaista taustaa vasten:  Tavallaan synteesinä kummankin olemuksellisen puolen olemassaolosta yhtaikaa:

33/38:n mukaan:  Room.11

22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

Tai uusimman mukaan:  2 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois. 

Vaikka tämä ei varsin. puhu lain ja evankeliumin suhteesta.  Näistä asioista Luther olisi hyvä sanomaan sanansa.

Mutta emme elä ankaruudesta,  vaan armosta.  Jumala kuitenkin tuntee syntiinlangenneen luonnon,  siksi lainkin on oltava.


 


Vieras

#26430 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

2013-12-28 18:19:58

#26376: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

Tämä roomalaiskirjeen kohta; Room.10:4 ”Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.” kertoo siitä, että jokainen uudestisyntynyt ihminen saa Pyhän Hengen, joka on ’lakina heidän sydämessään ja kirjoitettuna heidän mieleensä’ (Hebr 10:16). Ei ole olemassa enää ihmisen ulkopuolella olevaa lakia, jota pitäisi noudattaa.

Tosin Jeesus ei kumonnut kymmentä käskyä, koska Hän toteaa; Matt. 5:17-20: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Matt.23:23 ”Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.”

Jeesuksen tehtävänä oli julistaa sanomaa juutalaisille, Hän oli juutalaisten Messias. Vrt. kertomusta leivästä, joka kuuluu lapsille eikä penikoille. (Matt. 15:26, Mark 7:27)

Mutta ilosanoma/evankeliumi kuuluu myös pakanoille. Jeesus oli lähettänyt Paavalin erityisesti heitä varten. Paavali itse monta kertaa sanoo olevansa ennenkaikkea pakanoiden apostoli. Esim. Room.11:13 ”Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,” Ef.3:8 Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta.

Kun Jeesus tuli täyttämään lain, hän on ainoa, joka on pystynyt sen tekemään. Tässä kohtaa lailla ei tarkoiteta tapasäännöksiä, vaan hän oli ainoa uhri, jonka tekemä sovitus on pysyvä ja Hän on ollut ainoa ihminen, joka on Raamatun mukaan ollut synnitön. Hebr.10:14 ”Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.”

Tapasäännöksistä Jeesus ei välittänyt lainkaan, ne olivat hänelle pappien keksimiä perinnäissääntöjä, ihmisviisautta/ viisastelua, joilla ei ole vieläkään mitään arvoa Raamatun mukaan. Sekä Jeesus, että Paavali ovat tästä asiasta samaa mieltä.