Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

/ #26381 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

26.12.2013 14:40

2 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois.  #26376: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Suolaliitosta ja liitoista

 

Hei vaan! Täällä on ollut mielenkiintoisia asioita P:lista ja Jeesuksesta esillä.  En pääse enempää pohtimaan kanssanne näitä,  mutta kysyisin  tässä välissä,   kun koitan irrottaa ajatuksiani,  minkälaisia asioita sinulla oli mielessä tässä:"Ihan jännää on se, että Paavali julisti vanhan lain loppuneen Kristukseen ja taas Jeesus totesi, että piiruakaan ei ole laista muutettu - ja    meni sen jälkeen monin tavoin lain tapoja koskevia pykäliä rikkomaan.
-Onko esim. tähkäpäiden katkominen sapattina,  käsienpesun laiminlyönti ruokailun yhteydessä,
vai millaisia asioita?  Tai vielä pöytien kumoon kaato temppelissä.

Käsittäisin ainakin osan näistä tarkoituksellisista, ( niinkuin sanoitkin,)  seremonialain rikkomuksista Messiaan ilmoitukseksi  Uudesta Liitosta. Jonka pohja ei ole enää kirjaimen   (lakihenkinen) vaan hengen.  Ympärileikkauskin muuttuu sydämen ympärileikkaukseksi.  
Silti laki sinänsä ei katoa,  mutta tulee esiin se,  mikä oli jo ennen lakia,  nimittäin evankeliumi.    Iankaikkinen vanhurskaus (nyt  lahjavanhurskaus/puhtaus) tuodaan esiin Jeesuksen Golgatalla kärsimän kuoleman saavutuksena.

Koska lailta puuttuu voima muuttaa ihmistä,  se ei ole ratkaisu.  Se oli määräaikaan asti kasvattajana Kristukseen. Itsensä tuntemisen  vuoksi:  Sen avulla voi saavuttaa vain ulkonaista  hurskautta,  ei Jumalalle kelpaavaa,  sydämen puhtautta.  Sen teki Jeesus. Joka omallla verellään meni kaikkein pyhimpään ja sai iankaikkisen lunastuksen.

Kyllähän teksteistä tulee erilaisuuden tuntu voimakkkaastikin.  Ehkä siinä on kyse messiaanisesta aikataulusta.  Kun kaikki oli jo täytetty,  saattoivat niin Matteuskin evankeliumissaan,  kuin Paavali kirjeissään vetää johtopäätökset kaikesta juutalaisen messias-odotuksen näkökulmasta.

Vielä peräkaneettina tuolta Roomalaiskirjeestä,  joka on muuten valtavan merkityksellinen  kirjallinen teos,  samoin kuin hebrealaiskirje juutalaista taustaa vasten:  Tavallaan synteesinä kummankin olemuksellisen puolen olemassaolosta yhtaikaa:

33/38:n mukaan:  Room.11

22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

Tai uusimman mukaan:  2 Katso, kuinka Jumala on sekä lempeä että ankara. Langenneita kohtaan hän on ankara, sinua kohtaan lempeä, jos pysyt kiinni hänen hyvyydessään; muuten sinutkin leikataan pois. 

Vaikka tämä ei varsin. puhu lain ja evankeliumin suhteesta.  Näistä asioista Luther olisi hyvä sanomaan sanansa.

Mutta emme elä ankaruudesta,  vaan armosta.  Jumala kuitenkin tuntee syntiinlangenneen luonnon,  siksi lainkin on oltava.