Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#23869 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

02.11.2013 20:26

#23865: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."

Puhuimme Paavalista ja siteeraat Jeesusta. Jeesus ei sanonut tavuakaan homoseksuaalisuutta vastaan. Sen sijaan hän suomi ankarasti kaltaisiasi fariseuksia mm. itsensä toisten yläpuolelle asettamisesta ja syntisiksi tuomitsemisesta. Toinen sitaattisi on täysi huti, miten voit kuvitella olevasi juuri se voideltu kuningas...?

"Perin vakuuttavan tuntuista selittelyä, joka kuitenkin on vain onnetonta yritystä kiemurrella irti Jumalan pyhän sanan julkituomasta kirkkaasta totuudesta, joka käy tekstistä kohti sanan lukijaa."

Tuo "kirkas totuus" on oman ummehtuneen asenteesi projisointia pyhänä pitämääsi tekstiin. Ihan jo lähtökohtaisesti 2000 vuotta vanhaa tekstiä ei voi lukea mielekkäästi tämän päivän kontekstiin suoraan siirtämällä, noina aikoina asioilla oli erilaiset käsitteet ja arvotukset. Jos unohdat eksegekiikan, olet auttamatta eksyksissä.

Vastaukset


Vieras

#23886 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaise

2013-11-02 21:41:47

#23869: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

 


Jeesuksen vaikeneminen johtuu juutalaisuuden ilmiselvästä,  ehdottomasta homoseksuaalin elämäntavan mahdottomuudesta;  se ei voinut tulla kysymykseenkään.  Siksi siihen ei kannnanottoakaan erikseen tarvittu.





Vieras

#23895 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaise

2013-11-02 22:01:24

#23869: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

 

"2000 vuotta vanhaa tekstiä ei voi lukea mielekkäästi tämän päivän kontekstiin suoraan siirtämällä, noina aikoina asioilla oli erilaiset käsitteet ja arvotukset."

-Jeesus  ei ollut kuitenkaan ollut sidottu aikansa kulttuuriin.   Uskalsihan hän vastustaa äärimmäisen voimakkailla sanoilla farisealaisuutta:  "te kyykäärmeitten sikiöt!   Kuka on neuvonut teidät pakenemaan tulevaista vihaa!

Ja te olette kuulleet sanottavan,  ...  mutta   M I N Ä  sanon teille!        - ei jää epäselvyyttä Jumalallisesta auktoriteetista!

Sitä paitsi sanoessaan " Minun sanani ei tyhjänä palaja,  vaan tekee sen,  minkä .."      sanat puhuvat sellaisesta dynamiksesta,  joka ei väljähdy vuosituhansissakaan,  vaan on maailmankaikkeuksien Luojan iankaikkista sanaa.

Minä olen a ja ö,  alku ja loppu.  Alfa & Omega.  Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,   ja viimeisten luona vielä sama!




Vieras

#23933 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaise

2013-11-03 07:19:59

#23869: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen 

Puhuimme tuomarista, siksi siteerasin Jeesusta. Et kuitenkaan ilmeisesti lainkaan huomannut kursivoituja kohtia teksteistä, joten laitan pelkästään ne nyt sinulle tässä viellä uudelleen: ”yksi on, joka etsii ja tuomitsee”, ”Herra tuomitsee…”, ”…tuomitsee Jumala”. (Näin Raamattu vastaa kuka on tuomari.)

"Toinen sitaattisi on täysi huti, miten voit kuvitella olevasi juuri se voideltu kuningas...?"

Käsitit täysin väärin. En kuvittele olevani se voideltu kuningas. Toinen sitaattini liittyi tuomariin (ks. ed. kohta). Voideltu kuningas ja tuomari on Herra Jeesus Kristus; tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

"Tuo "kirkas totuus" on oman ummehtuneen asenteesi projisointia pyhänä pitämääsi tekstiin. Ihan jo lähtökohtaisesti 2000 vuotta vanhaa tekstiä ei voi lukea mielekkäästi tämän päivän kontekstiin suoraan siirtämällä, noina aikoina asioilla oli erilaiset käsitteet ja arvotukset. Jos unohdat eksegekiikan, olet auttamatta eksyksissä."

Köykäistä, köykäistä (pelkkää sanahelinää), kuin tuulessa lentäviä kuivia oljenkorsia ovat nuo sanasi ilman raamatullisia perusteluja. Osoita millä Raamatun kohdilla perustelet väitteesi. Pitäähän Suomen ev.lut kirkkokin ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.