Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #23933 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaise

03.11.2013 07:19

#23869: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

Puhuimme tuomarista, siksi siteerasin Jeesusta. Et kuitenkaan ilmeisesti lainkaan huomannut kursivoituja kohtia teksteistä, joten laitan pelkästään ne nyt sinulle tässä viellä uudelleen: ”yksi on, joka etsii ja tuomitsee”, ”Herra tuomitsee…”, ”…tuomitsee Jumala”. (Näin Raamattu vastaa kuka on tuomari.)

"Toinen sitaattisi on täysi huti, miten voit kuvitella olevasi juuri se voideltu kuningas...?"

Käsitit täysin väärin. En kuvittele olevani se voideltu kuningas. Toinen sitaattini liittyi tuomariin (ks. ed. kohta). Voideltu kuningas ja tuomari on Herra Jeesus Kristus; tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

"Tuo "kirkas totuus" on oman ummehtuneen asenteesi projisointia pyhänä pitämääsi tekstiin. Ihan jo lähtökohtaisesti 2000 vuotta vanhaa tekstiä ei voi lukea mielekkäästi tämän päivän kontekstiin suoraan siirtämällä, noina aikoina asioilla oli erilaiset käsitteet ja arvotukset. Jos unohdat eksegekiikan, olet auttamatta eksyksissä."

Köykäistä, köykäistä (pelkkää sanahelinää), kuin tuulessa lentäviä kuivia oljenkorsia ovat nuo sanasi ilman raamatullisia perusteluja. Osoita millä Raamatun kohdilla perustelet väitteesi. Pitäähän Suomen ev.lut kirkkokin ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.