Rakentavan keskustelun puolesta ev.lut. kirkossa

Kommentoitu viesti


Vieras

#28 Re: Rakentavasta keskustelusta

03.04.2011 13:00

Herättää runsaasti kysymyksiä,
1) Poikkeavatko liberaaliteologinen raamatun tulkinta ja konservatiivinen jo niin paljon toisistaan, että on epärehellistä pysyä samassa kirkossa? Kirkko ei voi sanoa samoihin kysymyksiin sekä "kyllä" että "ei".

2) Osapuolet eivät ymmärrä toisiaan. Jos toisen sanat aukeaisivat, voisivat ymmärtääkin jonkin verran. Mitä on synti? Pitääkö kaikkia pystyy noudattamaan eli seuraamaan Jeesusta. Siitäkö tästä on kysymys? Kaikilla ei ole samaa kykyä. Itse en pysty noudattamaan. Vuorisaarna: Joka on sanonut lähimmäisellleen "Sinä mitätön" on jo rikkonut käskyä "Älä tapa". Olen rikkonut miljoonia kertoja elämässäni. Ja kaikkia muitakin. Länsimäissa tarvittaisiin alkukristittyjen ihmeparannustaitoa, mitä täällä ei ole.

3) Onko kyse porukoista, jotka painottavat rakkauden kaksoiskäskyä eri tavalla? Liberaaliteologia on unohtanut alkuosan melkein kokonaan, haluavat noudattaa vain lähimmäisosiota, jolloin alun unohtamisen vuoksi voivat hiukan ymmärtää lähimmäisen rakastamisen väärinkin. (Nykyihminen kuvittelee kovasti rakastavansa: avioerot, lapsista ei tarvitse mitään välittää, vanhukset, siellähän he makaavat sairaaloissa koska on kiire hankkia rahaa. Lapsi istutetaan väkivallan ja pornon äärelle pienestä pitäen, viedään päivähoitoon lähes vauvana jne.)
Konservatiivit noudattavat enemmän ensimmäistä osaa, mutta kyllä myös välillä erehtyvät lähimmäisen rakkauden soveltamisessa.
4)Ovatko heterot romuttaneet avieroillaan avioliiton käsitteen eli tehneet avioliittoseremoniasta niin halvan, että seksuaalivähemmistöt ihmettelevät, miksei heille anneta tätä samaa mitätöntä ja halpaa seremoniaa.

Siinä kysymyksiä, kertakaikkisen pähkinän Jumala on antanut purtavaksi.

Vastaukset

Pastori
Vieras

#29 Re: Re: Rakentavasta keskustelusta

2011-04-03 15:48:30

#28: - Re: Rakentavasta keskustelusta

Liberaaliteologinen ja konservatiivinen raamatuntulkinta ovat kyllä varsin kaukana toisistansa ja vaikea on todellakin opettaa sekä kyllä että ei. Mutta jos jonkun olisi rehellisyyden nimissä lähdettävä pois kirkosta, koskisi se mielestäni niitä, jotka ovat tuoneet sinne vierasta tulta. Nyt näyttää kuitenkin tapahtuvan lähinnä niin, että he ovat ajamassa pois perinteisellä kannalla olevia.

Kommunikaation vaikeus johtuu varmaankin paljon juuri erilaisesta arvopohjasta. Kun osapuolet eivät hyväksy toistensa vakaumuksen perustaa (Raamattu, joka on tulkittu aivan uudelleen, voi myös olla aivan eri Raamattu kuin se, minkä toinen tuntee), on vaikeaa löytää keskusteluun yhteistä nimittäjää.

Syntiä on Jumalan sanassaan ilmoittaman tahdon rikkominen. Uskovakin lankeaa kyllä syntiin päivittäin, mutta hänen suhteensa siihen on toinen kuin uskosta osattomalla. Uskova ihminen tuntee murhetta siitä synnistä, johon on heikkoudesta langennut, tunnustaa Jumalan sanan nuhteen siitä oikeaksi, turvautuu Jeesuksen sovitustyössä valmistettuun anteeksiantamukseen ja rukoilee voimaa taisteluun syntiä vastaan. Katumaton eläminen synnissä on sen sijaan lähinnä epäuskon tuntomerkki. Kaikki synti on kyllä periaatteessa yhtä vaarallista, jos siitä ei haluta tehdä parannusta.

Rakkauden kaksoiskäskyä ei pitäisi tulkita muissa raamatunkohdissa ilmaistun Jumalan tahdon vastaisesti, sillä niin tulkittu rakkaus ei ole enää sitä rakkautta, jota Jumala tahtoo. Rakkaus ei ole meille ihmisille annettu avoin valtakirja, jonka voisimme liittää mihin haluamme, vaan sillä on muuttumaton raamatullinen sisältö. Juuri siksi on Vähä katekismuksessakin opetettu vuosisadasta toiseen Jumalan käskyjä. Jos homosuhteissa eläminen on vastoin Jumalan tahtoa, niin silloin on rakkauden mukaista siitä myös nuhdella, että ihminen havahtuisi ajoissa hereille katumattomuudestansa. Rakkauteen sisältyy toki paljon muutakin, mm. aito välittäminen lähimmäisestä, jonka pitäisi olla aina nuhtelussakin mukana.

Avioerojen valtava määrä puhuu kyllä surullista kieltänsä siitä, että perheet voivat maassamme huonosti. En usko kuitenkaan, että homosuhteissa elävät pitäisivät siunausta tai vihkimystä ihan halpana. Pikemminkin näen sen toivomisen kertovan siitä, että he etsivät vahvasti hyväksyntää suhteellensa, mutta sitä eivät perinteisellä kannalla olevat voi heille antaa, koska se merkitsisi heille synnin siunaamista.