Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#7687 Re: Re:

08.04.2013 13:27

#7664: veritas - Re:

Minua, alkuperäistä kysyjää, ihmetyttää myös se, että naisten ja miesten välistä suhdetta ja naisen oikeuksia voidaan tarkastella kulttuurisessa kontekstissa, mutta homoseksuaalisia tekoja ei voi. Vaikkakin naisen asemaa koskevat kohdat ovat tulkinnaltaan paljon yksiselitteisempiä. Ne ovat myös selkeitä käskyjä, joita on noudatettava. Mitä homoseksuaalisuuteen tulee, niin näitä Paavalin kirjeen kohtia on paljon vaikeampi tulkita, sillä sanaa homoseksuaalisuus ei käytetä, eikä sitä ollut vielä tuolloin edes olemassa! Homoseksuaalisuuden tuomitseminen Paavalin kirjeissä perustuu sanaan, jota ei edes esiinny ennen Paavalia ja raamatussakin vain kahdesti! (Arsenokoites) Lisäksi raamatun kirjoittamisen aikainen kulttuuri oli homoseksuaallisuuden suhteen hyvin toisenlainen kuin nyt - miesten keskuudessa oli tavallista pederastia eli "poikien rakastaminen" ja homoseksuaalista raiskausta käytettiin toisen miehen häpäisemiseen. Kuitenkaan ei muka voida ajatella, että nykyaikainen käsitys homoseksuaalisuudesta on tästä hyvinkin poikkeava, vaikka sillä nykyään tarkoitetaan kahta aikuista, toistaan rakastavaa ihmistä. Ei voida ajatella, että Paavali puhui homoseksuaalisuudesta sellaisena, kuin se raamatun kirjoittamisen aikaan tunnettiin? En ymmärrä. Meidän ei siis ole pakko kieltää naisia vaikenemaan, mikä koskisi pappeuden lisäksi myös politiikkaa ja yhteiskunnallista keskustelua aina tällaisiin mielipidekirjoituksiin asti. Mutta meidän on pakko ottaa tosissaan se, mitä Paavali kirjoittaa homoseksuaalisuudesta. Miksi?

Mitä tulee Sodomaan ja Gomorraan, niin mikään raamatussa ei todista sitä, että Sodoman synti olisi ollut homoseksuaalisuus. Hesekielin kirjassa sanotaan, että synti olisi ollut julkea itsekkyys, se, etteivät kaupunkilaiset auttaneet köyhiä jne. Jumala oli myös päättänyt tuhota kaupungin jo ENNEN kuin Sodoman miehet vaativat saada raiskata Lootin majoittamat miehet. Lisäksi, lähes identtinen kertomus löytyy Tuomarien kirjasta 19:16-30, sillä erotuksella, että majoittuneita miehiä oli vain yksi, eikä hän ollut enkeli ja että kaupungin miehet lopulta raiskasivat tämän miehen jalkavaimon kuoliaaksi. Tämä taas kertoo naisen asemasta raamatun kulttuurissa - mies pelasti ennemmin oman kunniansa kuin (jalka)vaimonsa.

Kaiken lisäksi Jumala siis päätyi pelastamaan Lootin, josta tuli kansojen esi-isä, sillä Loot oli vanhurskas, eikä syntinen niin kuin muut Sodoman asukkaat. Kuitenkin raamatussa kerrotaan myöhemmin, että Lootin tyttäret juottivat isänsä humalaan ja makasivat tämän kanssa saadakseen lapsia, sillä he asuivat autiomaassa, eikä muita miehiä ollut saatavilla. Tällainen teko siis ilmeisesti oli aikanaan oikein, ei-syntiä...?

Vastaukset


Vieras

#7689 Re: Re: Re:

2013-04-08 13:31:25

#7687: - Re: Re:

Aivan äärimmäisen hyvä tiivistys. Kiitos!


Vieras

#7696 Re: Re: Re:

2013-04-08 13:47:25

#7687: - Re: Re:  

 

Enkelimiesten raiskaaminen oli viimeinen pisara Jumalalle, he eivät edes tyytyneet Lootin tyttäriin, koska eivät halunneet hillitä kiimaansa, vaan häpäistä Jumalan enkeleitä. Jumala on todellakin hyljännyt homot synteihinsä kuten Room 1 luvussa kerrotaan, sillä homothan eivät näköjään edes pysty katumaan syntiään. Jumalan täytyy olla paaduttanut heidän sydämensä, koska synnin tuntoa ei heillä ole. Näin Jumala on hyljännyt heidät, koska he eivät voi koskaan pelastua, jolleivat ensin kadu ja tee parannusta synneistään, sensijaan kuten muutkin, jotka haluvat pelastua ja joutuvat ensin synnintuntoon voidakseen anoa armahdusta Jumalalta. Jumala on oikeamielinen tuomari, joka ei armahda, ellei tuomittava edes suostu tulemaan oikeuden eteen. Armahdusta ei näet voi kukaan saada ennen tuomiota. Homot kiistävät rikoksensa ja jatkavat korskeina kohti kadotusta. Heistä kerrotaan Juudaan kirjeessä seuraavasti: "Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole. Mutta te, rakkaani, rakentakaa itseänne pyhimmän uskonne perustukselle, rukoilkaa Pyhässä Hengessä ja pysyttäkää niin itsenne Jumalan rakkaudessa, odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen laupeutta iankaikkiseksi elämäksi. Ja armahtakaa toisia, niitä, jotka epäilevät, pelastakaa heidät, tulesta temmaten; toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin."