Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Kommentoitu viesti
Vieras |
#7172 Re: Re: Re: Re:07.04.2013 07:30Alkuperäinen liitto Isrealin ja Jumalan kanssa oli liitto, joka erotti Isrealin pyhän kansan muista kansoista. Tarkalleen ottaen Paavali opettaa myös tämän vanhan liiton loppuneen Jeesukseen (Room. 10:4-17. Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. 5 Siitä vanhurskaudesta, joka perustuu lain noudattamiseen, Mooses kirjoittaa: "Joka tekee, mitä laki vaatii, saa siitä elämän." 6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- 7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista. 8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme. 9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. 10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. 11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." 12 Juutalaisen ja kreikkalaisen välillä ei ole eroa. Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. 13 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.") Ja väitteeni siitä, ettei Paavali tarkoittanut homoseksuaalisuutta kokonaisuudessaan, pohjaan siihen, että raamatussa ei käytetä sanaa homoseksuaalisuus, sillä ilmiötä eikä koko sanaa tunnettu silloin. Siellä ei puhuta homoliitoista missään yhteydessä, ei homoseksuaalisesta rakkaussuhteesta tai yhteiselämästä. Kaikki kirjoitukset koskevat tekoa, lähinnä anaaliyhdyntää, mutta missä tarkoituksessa - sitä ei yksikään raamattuteologikaan tiedä varmuudella. Kuula (2005) kirjoittaa: "Joka tapauksessa se on selvää, että Raamatussa puhutaan ensisijaisesti homoseksuaalisesta käyttäytymisestä, miesten rakastelemisesta miesten kanssa ja naisten rakastelemisesta naisten kanssa. Näkökulma on puhtaasti yhdyntäkeskeinen. Sanallakaan ei viitata samaa sukupuolta olevien rakkaussuhteeseen tai yhteiseen elämään. Tästä syystä raamattuteologisessa keskustelussa terminologian valinta on tehtävä huolellisesti. Jos sanotaan Leviticuksen torjuvan homoseksuaalisuuden, kyse ei ole pelkästä eksegeettisestä huomiosta vaan myös tulkinnallisesta ratkaisusta. Näin sanova on päätynyt siihen tulkintaan, että miehten makaamisen kielto kohdistuu seksuaaliaktiin, mutta sen ala on laajempi. Se kattaa myös homoseksuaalisen orientaation mukaanlukien rakkaussuhteen ja liittymisen toiseen ihmiseen. Tällaisen tulkinnan voi tehdä vasta eksegeettisen ja myös hermeneuttisen työskentelyn lopussa. Raamattuteologisessa keskustelussa yritetään selvittää juuri sitä, voidaanko tällainen loppupäätelmä tehdä. Siksi eksegeettisessä kirjallisuudessa (lue: valistuneessa kirjallisuudessa) ei yleensä puhuta homoseksuaalisuudesta sinänsä vaan homoseksuaalisesta käyttäytymisestä." Ja Paavalin kirjeestä Wikipediassa:"Paavalin ensimmäisessä kirjeessä korinttilaisille 6:9-10 kirjoitetaan: 9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. [17] Siinä, missä suomenkielinen raamattu käyttää termiä "miesten kanssa makaavat miehet", alkuperäiset kreikankieliset termit ovat arsenokoitēs (ἀρσενοκοῖται, ), malakos (μαλακός) ja porneia (πορνεία). Varsinkin termi arsenokoitēs on ollut jo vuosisatojen ajan haasteellinen raamatuntutkijoille.[40] Kreikankielinen ἄῤῥην / ἄρσην [arrhēn / arsēn] tarkoittaa miestä, ja sana κοίτην [koitēn] sänkyä seksuaalisuuteen viittaavana. Termi oli kuitenkin tuntematon kreikan kielessä ennen Paavalia, eikä sitä käytetä raamatussakaan kuin kaksi kertaa,[40][49] toisen kerran ensimmäisessä kirjeessä Timoteukselle 1:10, jonka 9-10 jakeiden suomenkielinen käännös kuuluu: 9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. [17] Suomenkielisessä raamatussa käytetään myös tässä kohdassa termiä "miesten kanssa makaavat miehet". On mahdollista, että termi arsenokoitēs on joko juutalainen käännös kreikan kielestä, tai jopa Paavalin itsensä keksimä. Myöhemmässä kristillisessä kirjallisuudessa termiä käyttää Pyhä Johannes Paastoaja 600-luvulla käsitellessään seksuaalisia syntejä. Hän käyttää sanaa arsenokoitia, joka voi tarkoittaa passiivista vastaanottamista tai aktiivista tekoa, ja toteaa, että "monet miehet harjoittavat arsenokoitia- syntiä jopa vaimojensa kanssa". Tässä yhteydessä termi siis ei ilmeisesti tarkoita miesten välistä seksuaalista kanssakäymistä vaan luultavimmin anaaliyhdyntää yleisesti.[50] Laitinen (2005) suomentaa termin tarkoitukseksi "miesmakaajat".[45] Joidenkin teologien mielestä termi siis tarkoittaa homoseksuaalisuutta itsessään, mutta toiset tulkitsevat sen tarkoittavan nuoriin poikiin tai prostituoituihin kohdistuvia homoseksuaalisia tekoja. On myös esitetty, että termi pitäisi sisällään myös naisten väliset homoseksuaaliset teot.[40][49] Termi malakos juontanee juurensa sanoista "pehmeä" tai "ylellinen", ja myös sen suhteen kiistellään siitä, viittaako se yleisesti homoseksuaalisuuteen vai prostituoituihin taikka alaikäisiin kohdistuviin homoseksuaalisiin tekoihin.[49] Termi porneia on tunnettu myös Islaminuskossa. Kristinuskossa se on tavallisimmin käännetty tarkoittamaan haureutta tai huoruutta, nykyisin yleensä moraalittomuutta, mutta senkin merkityksestä kiistellään.[51] Alkuperäiset termit ovat siis edelleen teologien kesken kiisteltyjä, vaikkakin suomenkielisen raamatun perusteella tekstit näyttäisivätkin tuomitsevan homoseksuaalisuuden kokonaisuudessaan.[17][52]" |
Vastaukset
Vieras |
#7173 Re: Re: Re: Re: Re:2013-04-07 07:36:55Vaikka sinulla olisi kuinka painavaa asiaa, tekstin kappalejako auttaa jotakuta siitä kiinnostunutta sen lukemisessa. Opi perusasiat! |
Pour Yisroël |
#7188 Re: Re: Re: Re: Re:2013-04-07 08:23:13Alkuperäinen liitto Isrealin ja Jumalan kanssa oli liitto, joka erotti Isrealin pyhän kansan muista kansoista.
Israelissa homoseksuaalien asema on tosiaan huomattavasti parempi kuin naapurimaissa. Adoptiot on sallittu, ja muualla solimittujasamansukuolisia avioliittoja pidetään virallisina, vaikka Israelissa ei ole voimassa tasa-arvoinen avioliittolaki. |
7152 |
#7206 Re: Re: Re: Re: Re:2013-04-07 08:47:32#7172: - Re: Re: Re: Re: "Jos sanotaan Leviticuksen torjuvan homoseksuaalisuuden, kyse ei ole pelkästä eksegeettisestä huomiosta vaan myös tulkinnallisesta ratkaisusta. Näin sanova on päätynyt siihen tulkintaan, että miehten makaamisen kielto kohdistuu seksuaaliaktiin, mutta sen ala on laajempi. Se kattaa myös homoseksuaalisen orientaation mukaanlukien rakkaussuhteen ja liittymisen toiseen ihmiseen." Kuula 2005 Tuossa Kuulan lainauksessasi pyöritään juuri niissä ajatuksissa, joista minä kirjoitin. Kun lähdetään lukemaan mitä Paavali on puhunut, pidän parempana lähtökohtana hänen taustaansa ja saamaansa opetusta. Hänen seksuaaliset ohjeensa Korinttolaiskirjeessä juontavat hänen oppineeseen taustaan ja Jumalan ilmoitukseen, mutta erityisesti Apostolien yhteiseen ratkaisuun. Paavali nosti Jerusalemin kokouksessa esiin, että ympärileikkaus ei ole tie pelastumiseen, jolloin asiaa käsiteltiin ja kokouksessa heidän yhteenveto Jaakobin lausumana oli, että ympärileikkausta ei ole tarkoitus vaatia vierailta kansoilta, tärkeintä on, että he pidättäytyvät haureudelta. Siinä viitataan juuri tuonne Leviticukseen, eli 3. Moos 18:3 "Älkää eläkö vieraiden kansojen tapojen mukaan." joka tuli ohjeistaa vieraille kansoille kirjeillä. Tuota Leviticuksen kirjoitusta on taas tarkasteltava historiallisessa valossa ja juutalaiset ovat tehneet sitä äärimmäisen paljon. Avioliiton kannalta olennaista on, että homoseksuaaliset suhteet on juutalaisissa seurakunnissa kielletty, mutta homoseksuaalisuudesta on kielletty vain tietyt teot. Nuo on ohjeet, jotka Apostolit ovat alkuseurakunnassa käskeneet antaa vieraille kansoille Jerusalemin kokouksessaan. Minä en sen valossa voi nähdä, että kristillinen seurakunta voisi lähteä muuttamaan heidän opetusta katsomalla heidän ilmaisuaan erilaisilla kapeilla tulkinnoilla. Meidän pelastus Jumalan armosta on usko, syntientunnus ja parannus johon pääsemme vain Pyhän Hengen avulla. Ympärileikkaus ei sido meitä, emmekä ole lain ikeessä. Demokraattisessa valtiossa, jossa jokainen ohjaamme lainsäätämistä, emme voi olla ottamatta kantaa avioliittokysymykseen. Jeesuksen oma ohje viettelyksistä on: "Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänet heitettäisiin mereen myllynkivi kaulassa." |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
60289 Luotu: 27.09.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
2239 Luotu: 21.11.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
5567 Luotu: 02.11.2024
Jyväskylän kaupunki ei saa luopua Nuorten taidetyöpajan tiloista
955 Luotu: 21.11.2024
Vetoomus Siuntion vuodeosaston ja Villa Charlottan toiminnan säilyttämisen puolesta Vädjan för bevarande av Sjundeå bäddavdelning och Villa Charlotta
694 Luotu: 17.11.2024
Vanhusten virikeohjaajan työtä ei saa lopettaa Ruovedellä
318 Luotu: 23.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
1150 Luotu: 13.11.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
1068 Luotu: 05.11.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
418 Luotu: 01.11.2024
Adressi Porlammin päiväkodin säilyttämisen puolesta
146 Luotu: 18.11.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
135 Luotu: 19.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2917 Luotu: 07.10.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
406 Luotu: 07.11.2024
VAATIMUS POIKKEUSLUPIEN POISTAMISESTA KOKOMUUNNOSRISTEYTYSTEN OSALTA KARVANLAATUJEN SISÄLLÄ SML:n LIITTOKOKOUKSEEN
75 Luotu: 20.11.2024
Opiskelijoiden tukien korotus/ Höja studerandes stöd
74 Luotu: 20.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15026 Luotu: 15.07.2023
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28492 Luotu: 08.10.2024
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
656 Luotu: 15.10.2024
Vastustamme tuulivoimaloiden rakentamista Hillonevalle Saarijärven Pylkönmäelle vakituisen- ja loma-asutuksen läheisyyteen
353 Luotu: 18.03.2021
Länsi-Herttoniemen kaavaehdotus HEL 2022-012662 muokattava
733 Luotu: 14.08.2024