Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #24046 Re: Re: Re: Niistä kauhistuttavista seurauksista

04.11.2013 01:45

#23950: - Re: Re: Niistä kauhistuttavista seurauksista

"Kaikissa uudistuksissa on joitakin epävarmuustekijöitä, mutta ei ole syytä niitä myöskään ylikorostaa tai käyttää niitä tekosyynä olle tekemättä mitään. Tässä asiassa positiiviset vaikutukset ovat täysin ilmeisiä ja tarpeellisia ja niistä on näyttöä asiassa edistyneemmissä maissa."

Kyllä, olen samaa mieltä ainakin niin kauan kuin on puhe asenteista ja kohtelusta. Tästä ollut jo puhetta muissa vastauksissani. Mutta kun mennään siitä yli (kuten avioliitto-oikeus- ja avoimen adopiton oikeuskysymyksiin), tulevat toiset lähtökohdat (erityisesti lasten oikeudet ja asema, sekä syy-seuraussuhteiden tarkastelu) vastaan - tai siis pitäisi tulla.

"Karskit ja hempeät toimintamallit tuskin häviävät Suomesta, joskin epätoivottavimmat sukupuoliroolien muodot ehkä hieman vähenevät. Jos se, että nämä roolit eivät välttämättä asetu geneettisen sukupuolen mukaan ja sitä pidetään ok-asiana, on mielestäsi sairasta ja ahdistaa sinua, sairautta pitää etsiä korviesi välistä eikä yhteiskunnasta."

(Ihan kuin hieman kuultaisi piiloagressiivisuus läpi aina välillä?) Niin kauan kuin länsimainen kulttuuri kokonaisuudessan on tällaisten "karskien" ja alistavien arvomallien vallassa, ne tuskin saadaan poistettua maastamme. Se, mikä oli mielestäni "sairasta ja ahdistavaa" oli se, jos näiden ylikorostuneiden roolimallien tilalle alettaisiin syöttää toista ääripäätä, "neutraloituja" sukupuolisia erityspiirteitä eli jonkinasteista sukupuolettomuutta. Todellisuus ja terve sukupuolisuus on näiden ääripäiden välimaastossa.

"Esität tuossa perustelemattoman olettaman, että tietty fyysinen rakenne edellyttää sitä vastaavan normitetun identiteetin. Juuri tällä olettamalla kiusataan niitä, joiden identiteetti ei vastaa sitä."

En minä ihan sellaistakaan yrittänyt esittää. Mutta katson fyysisten ominaisuuksiemme täydentyvän tietyn mallisella identiteettikuvalla, jossa on myös sukupuolityypillisiä ominaisuuksia. Tämän identiteetin ei tarvitse eikä pidäkään olla mikään stereotyyppinen ja rajattu kaava, jonka pitäisi "istuttaa" jokaiseen poikaan tai tyttöön. Todellisuudessa lapsi hakeutuu siihen ihan spontaanisti, jos häntä ei tarkoituksella ohjata ja väkisin vaikuteta toiseen suuntaan. Lapsi imee itseensä ulkoapäin juuri ne ominaisuudet, jotka hän itse kokee omakseen ja joista hän kokee kannustusta, ja juuri sen takia hänen lähiympäristössään pitääkin olla monipuolisia mutta terveitä roolimalleja tarjolla, sekä samasta sukupuolesta että vastakkaisesta.

Uskon, että voidakseen muodostaa mahdollisimman tasapainoisen identiteetin, lapsella tulee olla selvä näkemys myös "toisen poolin" (eli vastakkaisen sukupuolen) olemuksesta - vähän samaan tapaan kuin ettei voi tajuta valon ominaisuuksia, jos ei ole pimeyttä nähnyt. Tasapaino ei löydy tasaisuudesta vaan kokonaisuudesta.

Mitä kiusaamiseen ja suvaitsemattomuuteen tulee, ne ratkeavat ihan suoralla puuttumisella asennetasolla, se ei edellytä maailman muuttamista kiusattujen maailman kaltaiseksi. Tilanne on ihan vastaava, kuin jos kaikille pitäisi aiheuttaa vammoja, jotta voisivat hyväksyä vammaiset.

Esimerkkinä tästä käy myös ajatus siitä, että jos seksuaalisten erityismuotojen hyväksymiseksi pitäisi kirjoittaa koko kulttuurinen olemuksemme uuteen muotoon, muuttaa sanastoa ("hen") ja opetusmateriaaleja, pukeutumista sun muuta, sen sijaan että vain opetettaisiin ihmiset käyttäytymään.

"Toisaata viitaten tuolla ylhäällä kuvaamaani nuorten asennemuutoksiin olen luottavainen, että positiivisen asenteen eteneminen on paljon nopeampaa, kuin haluat uskoa."

Itse asiassa olen sitä mieltä, että asiat etenevät liian nopeasti suhteessa siihen, mitä niistä tiedetään ja niiden vaikutuksia ymmärretään. Sen lisäksi, mitä jo olen aiemmin sanonut huonoista kaupoista, vielä eräs niiden tyypillinen tunnusmerkki on juuri se, että ne pitää kiireellä ja hösäämisellä saattaa loppuun. Tämän huomaa hyvin ja valitettavan usein politiikassa, jossa annetaan päätettäväksi asioita, joiden valmisteluun ja tutustumiseen ei kuitenkaan anneta aikaa, kun niillä on mukamas niin kiire.