Kimppakyydin jatkaminen

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Kimppakyydin jatkaminen.

Anneli Gröhn
Adressin tekijä

#1 Kimppakyytikeskustulun avaus

13.05.2009 20:00

Haluan avata asiallisen keskustelun kimppakyydistä.
Mielestäni ei ole mitään järkeä siinä, että jo toimivaksi
osoittautunut kimppakyytijärjestelmä ajetaan nyt alas.

Kutsun kaikkia allekirjoittaneita tähän keskusteluun.

Kiitos jo etukäteen!
Sana on nyt vapaa!
Jukka Suhonen
Joensuu

#2 Taksit kulkevat jatkossakin

20.05.2009 13:40

Ei kimppakyytijärjestelmän purkaminen tarkoita, etteikö sairaalaan pääse jatkossakin. Voi tilata oman taksin ja maksaa vain saman omavastuun 9,25 (tai 0,00 jos maksukatto on täysi), kun vaan muistaa pyytää taksilapun. Ei tarvitse odottaa kimppakyytiä vaan voi heti sairaalasta päästyään hypätä taksiin ja ajaa suorinta tietä kotiin. Paljon kätevämpää kuin kimppakyyti eikä maksa asiakkaalle yhtään enempää.
soile syrjäläinen
lieksa

#3 Niin kulkevat,

21.05.2009 20:36

mutta me veronmaksajat maksamme. Kelan ja kuntien henkilökuljetuskustannukset tulevat kasvamaan roimasti. Lieksalaisia asuu myös haja-asutusalueella ja he joutuvat noutamaan kyytilappunsa terveyskeskuksesta viimeistään matkaa edeltävänä päivänä. Aina ei voi olla varma saako ns. taksinkäyttöoikeuden lääkäriltä. Lappujen kirjoittaminen työllistää kohtuuttomasti terveyskeskusten väkeä. Kimppakyydillä on päässyt kohtuulliseen hintaan myös asiointi- ja virkistysmatkalle Joensuuhun. Alustavien laskelmien mukaan nykyisen kimppakyytijärjestelmän lopettaminen tietäisi jo yksin Lieksan kaupungille useiden satojen tuhansien eurojen lisälaskua vuodessa.
Alli Liljeström
Helsingfors

#4 Esteetön liikkuminen parantaa elämänlaatua

02.06.2009 11:52

Toista vuotta toimintaterapiaa opiskelevana harmittelen päätöstä purkaa kimppakyyti-järjestelmä. (Varsinkin, jos se on toiminut hyvin!) Itsenäisesti liikuntakyvyttömän henkilön normaali elämä on turvattava ihan ihmisoikeuksienkin täyttämiseksi.
Muutama lääkärikäynti kuukaudessa ei vielä riitä kaikille, vaan saattaa jopa johtaa siihen, että lääkäriin mennään "turhaan", eli tapaamaan ihmisiä ja olemaan huomioituna. Syntyy siis yhteiskunnan varoja kuormittava oravanpyörä, jos taloudesta puhutaan. Aina voi psykosomaattisista syistä olla päänsärkyä, pahoinvointia, sydämentykytystä, tms, jos sairastaminen on ainoa tapa päästä ihmisten ilmoille! Elämään kuuluu siis muutakin kuin fyysinen hyvinvointi, joka kimppakyytiä käyttävillä tuskin on järin hyvä. Turha meidän hyvinvoivien on kadehtia sairaita tai vammautuneita ja sakottaa heitä! Jos joku jotakin saa, se ei välttämättä ole minulta pois. Karjalan ja koko maailman luonnon puolestakin kimppakyytiä kannattaa suosia.
Yhteen hiileen puhalletaan ja voidaan paremmin kaikki.
Anja Sarasoja
Lieksa

#5 Pikavoittoja Joensuun takseille

02.06.2009 21:01

Kimppakyytien loppuminen tietää sairaalasta kotiutuskyytien osalta erityisen paljon pikavoittoja viereisellä taksikopilla odottaville joensuulaisille takseille. Tämä on kuitenkin kokonaisuuden kannalta lyhytnäköistä ja alueen asukkaiden yhteisen hyvän näkökulmasta katsottuna harmillista omaneduntavoittelua.

Yksittäistaksikyytilappua eivät saa puolisoaan tai tuttuaan tapaamaan tulleet tai lyhyitä matkoja kävelemään pystyvät poliklinikoilla kävijät, jotka asuvat taajamissa. Käytännössä heille yksittäistaksin käyttö on kustannussyistä mahdotonta tai järjetöntä, minkä seurauksena perheen oman auton käyttö sekä omaisten ja tuttavien kyyditykset lisääntyvät merkittävästi.

Monista eri syistä, kuten kiireestä, kipeistä jaloista, arkuudesta tai heikosta pidätyskyvystä johtuen ihmiset useimmiten haluavat kyydin kotiovelta sairaalan ovelle ilman väliodotuksia ja epävarmuutta aiheuttavia autojen vaihtoja. Linjavuoroja käyttävät jo nyt ne, jotka vaan voivat, sillä bussilippu on halvempi ja monet vuorot ajavat keskussairaalalle asti. Kimppakyyti on järkevä vaihtoehto omalle autolle tai kalliille yksittäistaksille.

Taksikyyti Joensuusta Lieksaan maksaa 140 euroa riippumatta siitä onko kyydissä yksi tai kaksi matkustajaa. Toisen taksikyydin hinnalla saisi molemmille hyvän viikkosiivouksen tai ateriat viikoksi. Entäpä mitä merkitsee kun yhdessä sairaalasta lähtevässä kimppakyydissä kulkee 5-10 matkustajaa samalla kertaa? Mihin yhteisiä varojamme on järkevää ohjata, yksin taksissa matkustamiseenko?

Katriina Reittu
Iisalmi

#6 Kimppakyydin sosiaalinen vaikutus

04.06.2009 15:10

Vanhusten yksinäisyys ja syrjäytyminen on ollut puheenaiheena jo pitkään. Monet kotonaan asuvat vanhukset voivat syrjäytyä iän karttuessa ja lähimpien ystävien kuollessa, eikä peräkylillä ole monestikaan mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin.

Kimppakyydin yksi eduista on mielestäni yksinäisten vanhusten mahdollisuus tavata ja tutustua uusiin, omanikäisiin ihmisiin. Yksin taksissa kulkeva vanhus jää monesti vaille vertaiskontaktia, kun taas Kimpassa tunninkin ajomatkan aikana pystyy vaihtamaan kuulumisia ja luomaan uusia tuttavuuksia. Näin Kimppakyyti vaikuttaa positiivisesti vanhusten elämänlaatuun ja sosiaaliseen elämään.