Kimppakyydin jatkaminen

Lieksa

/ #5 Pikavoittoja Joensuun takseille

02.06.2009 21:01

Kimppakyytien loppuminen tietää sairaalasta kotiutuskyytien osalta erityisen paljon pikavoittoja viereisellä taksikopilla odottaville joensuulaisille takseille. Tämä on kuitenkin kokonaisuuden kannalta lyhytnäköistä ja alueen asukkaiden yhteisen hyvän näkökulmasta katsottuna harmillista omaneduntavoittelua.

Yksittäistaksikyytilappua eivät saa puolisoaan tai tuttuaan tapaamaan tulleet tai lyhyitä matkoja kävelemään pystyvät poliklinikoilla kävijät, jotka asuvat taajamissa. Käytännössä heille yksittäistaksin käyttö on kustannussyistä mahdotonta tai järjetöntä, minkä seurauksena perheen oman auton käyttö sekä omaisten ja tuttavien kyyditykset lisääntyvät merkittävästi.

Monista eri syistä, kuten kiireestä, kipeistä jaloista, arkuudesta tai heikosta pidätyskyvystä johtuen ihmiset useimmiten haluavat kyydin kotiovelta sairaalan ovelle ilman väliodotuksia ja epävarmuutta aiheuttavia autojen vaihtoja. Linjavuoroja käyttävät jo nyt ne, jotka vaan voivat, sillä bussilippu on halvempi ja monet vuorot ajavat keskussairaalalle asti. Kimppakyyti on järkevä vaihtoehto omalle autolle tai kalliille yksittäistaksille.

Taksikyyti Joensuusta Lieksaan maksaa 140 euroa riippumatta siitä onko kyydissä yksi tai kaksi matkustajaa. Toisen taksikyydin hinnalla saisi molemmille hyvän viikkosiivouksen tai ateriat viikoksi. Entäpä mitä merkitsee kun yhdessä sairaalasta lähtevässä kimppakyydissä kulkee 5-10 matkustajaa samalla kertaa? Mihin yhteisiä varojamme on järkevää ohjata, yksin taksissa matkustamiseenko?