Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.

Vieras

04.06.2015 02:37

Itsekkin päiväkodissa töissä,niin tiedän mistä puhutaan.Lapsen yksilöllisyys katoaa jos liian iso ryhmä!
Tukzu

#952 Ei pienennetä ryhmiä, jos se tässä taloudellisessa tilanteessa on mahdotonta MUTTA...

04.06.2015 03:36

Sen verran varhaiskasvatuksen ammattilaisena voin joustaa,  että Ei pienennetä ryhmiä, jos se tässä taloudellisessa tilanteessa on mahdotonta. Pidetään ryhmät ja suhdeluvut aikuisten ja lasten suhteen samanlaisina. Ryhmien suurentaminen ei tuo säästöjä. Suuret ryhmät kuormittavat lapsia ja aikuisia.

Vieras

04.06.2015 03:44

Ryhmät jo nyt liian suuria. Itsellä 4- ja 6-vuotiaat.

Vieras

04.06.2015 04:04

Kasvatustieteen opiskelijana ja äitinä, minun täytyy todeta että lapsi kaipaa vanhempiaan hoidossa ollessaan. Kun vanhemmat ovat poissa, hän hakee huomiota hoitajaltaan ja jos ryhmäkokoja vielä kasvatetaan, hän ei saa ylikiireiseltä hoitajaltaan sitäkään vähää huomiota, mitä nyt pienempien määrien ryhmissä.

Vieras

04.06.2015 04:30

Muistahan allekirjoittaa!!!

Vieras

04.06.2015 04:59

Minulle erittäin tärkeä asia ja lapset ovat lähellä sydäntäni ja jo työnkin puolesta olen heidän puolellaan.

Vieras

04.06.2015 06:05

Koska tämän päivän lapset kasvatetaan yksilöiksi, ja heidän on vaikea olla isoissa ryhmissä! Toiseksi, vastuu 8 pienestä lapsesta yksin on valtava! Se ei mitenkään vastaa suurperhettä, koska harvalla on 8 kolmevuotiasta lasta kotona!

Vieras

04.06.2015 06:09

Olen itsekin työskennellyt lastenhoitajana monta vuotta ja tiedän miten vaikea isossa ryhmässä on toimia ja olla, sekä lasten, että aikuisten.

Vieras

04.06.2015 06:47

Vuosien kokemukset lastentarhanopettaja erikokoisissa ryhmissä ja etenkin esiopetuksessa ovat antaneet varmuuden siitä että ylisuuressa ryhmässä keskittyminen on haastavampaa, tilaa vähemmän, sisäilma huonompi, jaksaminen huonompaa, desibelitaso suurempi. Yksilöllisyys kärsii ja henkilökunnan jaksaminen on koetuksella. Tavoitteen tulee ehdottomasti olla päinvastainen eli kohti pienempiä ryhmäkokoja!!!!!!!!!!!!!!

Vieras

04.06.2015 06:53

Kiitos aloitteen tekijöille! Lapset ovat tärkeimpämme, elämämme. Alas mielivalta! "Kolmen iloisen rosvon" kauhistuttava raipanisku kansakuntamme nuorimpiin on estettävä!

Vieras

04.06.2015 07:04

Ryhmäkokojen suurentaminen on mielestäni aivan käsittämätön idea. Jo nyt ryhmissä niin lapset kuin aikuisetkin ovat sietokyvyn äärirajoilla! Sen sijaan subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista kannatan kyllä. Palvelurakennetta muuttamalla niin että puolipäiväisiä "virikeryhmiä" tarjottaisiin niille lapsille, joiden vanhempi/vanhemmat ovat kotona. Mielestäni subjektiivinen päivähoito-oikeus EI OLE LAPSEN ETU, vaan vanhempien etu.
Utopia

#962 Re: Re: Re: Re: Valitettavaa...

04.06.2015 07:18

#918: - Re: Re: Re: Valitettavaa... 

Tilastojen mukaan syntyvyys Suomessa on ollut laskussa, mutta se ei silti kerro sitä, että Suomessa on aina vain enemmän lapsia, jotka tarvitsevat päivähoitopaikan ja tähän on monia huolestuttavia syitä.

Väestön määrä kuitenkin näyttäisi olevan nousussa ja nousee joka vuosi, ja siitä on seurannut mm. sitä, että veronmaksajien määrä vähenee suhteessa väkilukuun, joka johtaa väistämättä leikkauksiin, jotka kohdistuvat hyvinvointia ylläpitävään järjestelmään, jota ei ole alunperin kehitetty kestämään näin suuria taakkoja.

Kaiken maailman idealistit tulkuttavat miten asiat eivät ole näin ja tämä kaikki on vain rikkaiden herrojen propagandaa, mutta sanotaan nyt näin, että 10 vuotta sitten lasten kanssa työskennelleenä, sekä myöhemmin elämässä kunnolla pohjalla käyneenä ihmisenä sitä valitettavasti oppii näkemään, että yksinkertaisesti pahoinvointi lisääntyy ja apua tarvitsevien määrä eri sektoreilla sen kuin kasvaa, eikä apua tarvitsevat ole enää edes pelkästään kantasuomalaisia.

Tottahan toki allekirjoitan tämänkin adressin ihan mielelläni ja toivon, että lintukotomme pysyisi lintukotona ja sentään lapsiin voisimme panostaa enemmän, mutta strategisesti ajattelemattomat ihmiset ja koko maailmaa halaavat idealistit ovat ajamassa maatamme täysin sietämättömään tilanteeseen; paperittomille hämärämiehille pitää saada ilmaiset terveyspalvelut, mutta sitten ihmetellään miksi meidän pitää repiä lisärerusseja omasta selkänahastamme.

Vieras

#963 Re: Yhteiskunta ei kannusta laittamaan lapsia hoitoon eikä hoitamaan kotona?

04.06.2015 07:28

#903: - Yhteiskunta ei kannusta laittamaan lapsia hoitoon eikä hoitamaan kotona? 

Lisään yllä olevaan kommentini vielä, että en vastusta subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaamista. Mielestäni se on kohtuullinen ja hyvä leikkauskohde. Uskon, että varmasti tilanteen mukaan löytyy ratkaisuja perheille, joissa äidin/isän kotonaolosta huolimatta on tarve päivittäiselle hoidolle.

Vieras

04.06.2015 08:03

Lapsille parasta mahdollista hoitoa ja välittämistä, heissä on tämän maan tulevaisuus.

Vieras

04.06.2015 08:13

Lapsiryhmät ovat jo nyt aivan liian suuria.
Olen itse ollut ja olen lapsen vanhempana toteamassa tämän.
Paljon kokemusta myös aiemmin päivähoidon henkilökuntaan kuuluvana.

Vieras

04.06.2015 08:23

Tyttäreni on ollut lasten päiväkodeissa ja olen tietoinen käsien puutteesta jo nyt eli ei tästä säästetä

Vieras

04.06.2015 09:01

Erittäin tärkeä asia koskien lapsien hyvinvointia ja hoitohenkilöstön jaksamista.

Vieras

04.06.2015 09:42

Olen töissä päiväkodissa lastenhoitajana ja tiedän hyvin että hoidon ja opetuksen laatu kärsii jos lapsimäärää per hoitaja lisätään.

Vieras

04.06.2015 09:50

Eikös se riitä että integroidut ryhmät vie kaiken energian henkilökunnalta?adhd lisääminenkö on tavoitteena?. Huolestunut isi

Vieras

04.06.2015 10:19

Adressi on tärkeä, kiitos että joku on hereillä ja valmistautuu hyökkäykseen aivan idioottimaisia ehdotuksia vastaan. Taas oltaisiin ottamassa kovaa työtä tekeviltä pienipalkkaisilta tarhantädeiltä ja pieniltä puolustuskyvuttömiltä lapsilta!
KK, lto
Vieras

04.06.2015 10:20

Allekirjoitin tämän lasten puolesta, jotka tulevat tästä asiasta kärsimään. Koulutukseltani olen kasvatustieteen kandi, erityisesti varhaiskasvatus ja tiedän, että jo nykyisin lapsilta vaaditaan selviytymisstrategioita aivan liian pieninä. Tämä hallituksen strategia lisää pienten lasten stressiä.

Vieras

04.06.2015 10:34

lapset ja nuoret on väärä säästökohde
Kohta ex-lastenhoitaja

#973 3 Aikuistako?/24 lasta

04.06.2015 11:36

Päiväkodin työntekijänä voin kertoa että KÄYTÄNNÖSSÄ ryhmässä toimii yhtäaikaa 3 työntekijää vain pienen hetken päivästä! Työaikajärjestelyt, johtuen päiväkotien pitkästä aukiolosta, aiheuttaa sen että päivän aikana ryhmässä työskentelee yhtä aikaa 3 hlöä vain n klo 9 (tai 10)- 12(tai13) ELI 3-4 tuntia!! Loppuaika päivästä toimitaankin sitten 2 työntekijän voimin. Eli käytännössä 2 aikuista huolehtii 24 lapsen tarpeista. NÄIN SE KÄYTÄNNÖSSÄ MENEE! Ei ihme että tiukilla ollaan jo 21 lapsen kanssa!!!!

Vieras

04.06.2015 11:48

Lapset on yksilöitä ei mitään massa tavaraa. Jokinen tarvitsee huomiota ja turvaa

Vieras

04.06.2015 11:49

Enää ei voi puhua lasten yksilöllisestä hoidosta vaan karsinoinnista,joka ei ole kenenkään etu.