Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Vieras

28.07.2015 14:54

Siitä syystä että rikkailta voidaan ottaa paljon enemmän. eläkeläisiltä ei saa leikata yhtään mitään, heillä on jo nyt taloudellisesti vaikeaa.

Vieras

28.07.2015 15:54

Eläkkeet ovat pienet palkkoihin verrattuna. Eläkkeet eivät nouse niinkuin palkat. Miksi pitää eläkeläisiä "kurittaa" vielä tällä.

Vieras

28.07.2015 16:15

On niin väärin, että syystä tai toisesta pienellä eläkkeellä eläviä kuritetaan näin!
Kohtuus kaikessa
Vieras

28.07.2015 20:55

En halua, että kaikkein köyhimmiltä työkyvyttömyys- ja vanhuuseläkeläisiltä vähennetään tukea siten, että he joutuvat hakemaan kuukausittain toimeentulotukea. Asumistuki pienenee nyt vuokralla asuvilla yksinäisillä takuueläkkeen saajilla, jos he joutuvat maksamaan normaalitasoista vuokraa. Heidän tilanteeseensa ei enää tule parannusta, koska heidän ei ole mahdollista esim. mennä työhön. SOINI mainosti eduskunnan kyselytynnilla, että TAKUUELÄKE nousee 20 eur/kk, mutta tällä tavalla näiltä samoilta ihmisiltä tulot putoavat 120 eur/kk, jos vuokra on 560 eur/kk, mikä on aivan normaali vuokra yksiöstä ainakin Turun seudulla.

On uskomatonta, miten tyhmiä vastauksia ministerit antavat - eivät osaa käyttää itse KELAn laskureita, jotka löytyvät KELAn sivuilta erikseen yleisen ja eläkkeensaajien asumistuista. Jos molempiin syöttää tuloina kansaneläkkeen reilu 630 eur ja takuueläkkeen 109 eur ja vuokran 560, näkee heti, miten paljon nuo köyhimmät takuueläkkeensaajat häviävät.

Hallitusohjelman liitteessä kyllä on hienosti tässä kohdassa huomioitu, että toimeentulotukimenot kasvavat.

Sipilä, Soini ja Stubb kumppaneineen eivät kykene ajattelemaan sitä, että esim. lapsena sairastunut työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut nuori joutuu näin koko loppu elämänsä joka kuukausi tekemään toimeentulotukihakemuksen ja toimittamaan sen tiliotteineen ja kuitteineen nyt sosiaalitoimistoon ja myöhemmin Kelaan. Näin nöyryytetään ja syrjäytetään ihmisiä!

On uskomatonta, että keskustan ministeri vertaa eläkeläisiä opiskelijoihin. Opiskelijoilla on tulevaisuus työpaikkoineen edessä ja opiskeluaika on välivaihe, jona aikana monet saavat tukea vanhemmilta; opiskelijat voivat myös työskennellä loma-aikoina ja muulloinkin. Vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevat eivät voi työskennellä - heillä köyhyys on lopullista.

Kokemuksesta tiedän, että me hyväpalkkaiset saamme sosiaali- ja muita etuuksia, joista ainakin itse mielelläni luovun, jotta eläkeläiset saavat säilyttää asumistukensa. Esimerkiksi kun hyväpalkkainen sairastuu, työnantaja maksaa hänelle palkan ja 9 arkipäivän jälkeen Kela korvaa työnantajalle sitä suuremman summan, mitä suurempi palkka. Myös kuntoutus-, äitiys- ja isyysrahat ovat tulosidonnaisia, samoin eläkkeet. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän yhteiskunta maksaa sinulle silloin, kun et tee mitään. Näihin voitaisiin laittaa kohtuullinen raja. Itse sain kuntoutusrahaa päivässä yli tuon toisille välttämättömän  120 eur, vaikka minulla ei ollut tulonmenetystä, koska olin vuosilomalla ja ilmoitin sen Kelaan.

Vieras

29.07.2015 08:31

Seison aina barrikaadeilla heikomman puolesta.

Vieras

29.07.2015 13:12

Kun sain toimeentulotukea vuoden verran, minulla oli sinä aikana 6 eri virkailiaa, sijaisia sijaisen perään.  Osa oli ihan kivoja ei siinä mitään, mutta kun kaikki elämäsi tiedot uudelleen ja uudelleen viet pankkitileineen sos tunnuksineen jne, kuinka väsyttävää, ja samalla turvatonta.  Ihan oikeasti, ei kaikki pidä tietoja itsellään esim pienillä paikkakunnilla, ja myös epärehellisiäkin sattuu silloin tällöin alalle jne..

Yksikin halusi tarkistaa jotain tiliotteestani, ja ihan pokkana kysyi verkkopankki-tunnuksiani. Minä tuijotin häntä suu auki ja sanoin eihän niitä kuulu kenellekkään antaa, ei koskaan.  Hän vain hymyili ja sanoi monet antavat tunnuksensa.  Itse en antanut ja tein valituksen, mutta kyllä hän edelleen toimii työssään, eli silleen.  Eräs ei tiennyt mikä on pankkitakus, ja väitti kiven kovaa että minullahan on rahaa tililläni, kuitenkin siis itse asiassa minulla oli velkaa...

Ei moni vanhus osaa pitää puoliaan, eikä jaksa moista.

Joka kuukausi menet hattu kourassa, saisinko apua lääkkeisiin, sähkölaskuun jne..ei sen pitäisi olla arkea kenellekkään, mutta ei varsinkaan vanhuksillemme. ihan oikeasti, kyllä nyt ollaan tekemässä niin julmaa temppua että..

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

29.07.2015 13:13

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

29.07.2015 15:43

Vieras

29.07.2015 18:00

no itellä kun puto asumis tukki joudun sosun asiaksi ja pyrykrati vie mulla useita tuteja kun lukki häiriö...

Vieras

29.07.2015 19:12

Heikoimmassa asemassa olevien tilanne huononee entisestään.

Vieras

29.07.2015 20:53

Tärkeää,itsekin pian eläke-iässä
Kapteeni

#1537 VVO:lla 30 hakemusta yhtä asuntoa kohden

30.07.2015 07:42

Tänään Helsingin Sanomissa artikkeli missä kerrotaan pääkaupunkiseudun asuntotilanteesta ja miten vaikeaa on saada kohtuuhintainen yksiö (lähes mahdotonta). 

"Samalla vuokrat ovat alkaneet nousta nopeammin Pohjois- ja Itä-Helsingissä kuin Etelä-Helsingissä. Vuonna 2014 vapaarahoitteisten yksiöiden vuokrat nousivat Tilastokeskuksen mukaan eteläisessä Helsingissä 4,4 prosenttia, mutta kauimmaisissa lähiöissä 7,5 prosenttia.

Etelä-Helsingissä yksiöiden vuokrat ovat keskimäärin 23,3 euroa neliöltä, mutta pohjoisessa ja idässä 17,1 euroa."

lue koko juttu:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1438144815248?ref=hs-art-luetuimmat-#7

PS. seuraava kopioitu suoraan Stadin asunnot eli kaupungin vuokra-asuntojen sivulta:

"Vapautuvien asuntojen pienen määrän ja toisaalta hakijoiden suuren määrän vuoksi emme pysty tarjoamaan asuntoa kaikille hakijoille. Helsingin kaupungin vuokra-asuntoja välitetään vuodessa noin 2500 ja aktiivina on jatkuvasti noin 25 000 hakemusta. Erittäin kiireellisessä asunnon tarpeessa on hakijoista lähes 70 prosenttia. Vuosittain asuntotarjouksen saa vain noin viisi prosenttia kaikista hakijoista."

Vieras

#1538 Re: Taistojen tiellä

30.07.2015 08:08

#1533: Pentti1949 - Taistojen tiellä 

Saako taisto-sanaa enää käyttää nykyään Suomessa?

Vieras

#1539 Re: Eduskunta päättää ja kansa valittaa!

30.07.2015 08:10

#1502: Ex- työmies48 - Eduskunta päättää ja kansa valittaa! 

Eikö ole hyvä, että sossu huolehtii.

Vieras

30.07.2015 10:52

Minulla on cp-vammainen poika joka asuu palvelutalossa. Hänellä on pakollisten kulujen jälkeen nytkin hyvin vähän rahaa käytettävissä saati sitten jos tämä muutos tulee voimaan.

Vieras

#1541 Re: Re: Eduskunta päättää ja kansa valittaa!

30.07.2015 11:36

#1539: - Re: Eduskunta päättää ja kansa valittaa! 

Mikäli olet tosissasi heittänyt tuommoisen vastauksen ihmisten hätään, joko et ymmärrä, tai et välitä ymmärtää millaista on vanhan ja raihnaisen tai moni vammaisen jne arki,  se että saat tilillesi joka kuukausi just ja just sen verran että voit pärjätä, tai se että joka kuukausi koitat pitää ajantasalla iäti vaihtuvia sossuntätejä, joilla todellakaan ei ole mitää lain minimin yli josta auttaa.  Ja se on yksinäiselle nykyään 485 euroa kk maksimissaan.  Siitä siis maksetaan kaikki puhelin, netti, matkakulut, ruoka, harrastukset, puhtaus, vaatteet ja kengät jne..vain sairaus ja sähkö ja vseilaskuissa saa apua..mikäli siis jää alle tuon summan tuloissa.

Sossu ei ole raha-automaatti, ja vanha ihminen ei ole ylijäämä jäte!

Vieras

30.07.2015 13:31

Yhteiskunnan heikompiosaiset, ikänsä kovaa työtä tehneet kansalaiset eivät saa olla säästökohde! Annetaan heille arvokas vanhuus joutumatta säästämään kaikesta välttämättömästä, joutumatta kerjäämään!
arvokas vanhuus

#1543 Re:

30.07.2015 13:32

Vieras

30.07.2015 15:30

''''''''''''''''''leikkaus on hirveän TÖRKEÄ.
Malyle1

30.07.2015 18:09

Henkilökohtaisesti minua vaivaa se, että hallituksen leikkaukset kohdistuvat epätasa - arvoisesti naisiin,  joita enemmistö pieneläkeläisistä on. Perustuslain mukaan tämän ei edes pitäisi olla mahdollista. Italia Heinäkuussa Perustuslakituomioistuin antoi päätöksen,  että eläkeläisille on maksettava takautuvasti vuosien aikana tehdyt indeksileikkaukset ja jäädytykset,  tuomioistuin totesi ne syrjiviksi ja epätasa - arvoiseksi. 

Suomessa ei perustuslakituomioistuinta edes ole eli kansalaisten oikeusturva on kehitysmaan tasolla. Perustuslakia tulkitsevat kansanedustajat ne samat,  jotka ovat mukana tekemässä päätöksiä,  pukit kaalimaanvartijoina on Suomelle häpeällistä. Perustuslakivaliokunnassa istuu maallikkojäseninä kansanedustajia,  joilla ei ole laki koulutusta ja vaikka puheenjohtaja on vasemmistolainen varatuomari,  ei se tee hänestäkään perustuslain asiantuntijaa. 

Tässä lyödään köyhimpiä eläkeläis naisia,  joka on syrjintää ja sisältää myös ikärasismin tunnusmerkit. 

Mielestäni Eläkkeensaajien keskusliiton tulisi vedota nimenomaan perustuslakiin ja mikäli se ei auta liiton tulisi lakimiehen toimesta tehdä valitus EU:n tuomioistuimelle. 

Hallitus iskee niin lujaa,  että sitä voi kutsua eutanasia tarjoukseksi joka on höystetty lestadiolaisella rasvatulla köydellä. 

Vieras

30.07.2015 18:11

Sen allekirjoittajat pyrkivät saamaan asialleen julkisuutta ja painetta päättäjien suuntaan ettei hallituksen linja ole oikea vaan epäoikeudenmukainen. Siis ei kiitos Eläkkeensaajan asumistukileikkaukselle

Vieras

#1547 Re: Re:

30.07.2015 21:20

#1513: vieras - Re:  

Sipilä ei ole rauhanyhdistyksessä!

Kysyisin Pälvi Uusitalo,

mikä kommenteissani oli niin vaikeaa,  että ne piti kaikki poistaa?

Ja vielä luki,  että olisin itse poistanut ne.  Vaikuttaa tosi pahalta!

Vieras

30.07.2015 22:28

Allekirjoitin tämän adressin koska olen pienituloinen eläkkeensaaja. Jo nyt kouristaa sydäntä jatkuvasti kun ei 1000 euron eläkkeellä yksinäinen tule toimeen. Jos tästä vielä otetaan pois on tuskallista juosta sossuluukulla erittelemässä menojaan. Ihmisarvo on sairastellessa jo mennyt. Älkää tehkö päättäjät tätä meille.

Vieras

31.07.2015 00:58

Olen itse suht. pienituloinen eläkeläinen. Jos mieheni kuolisi, olisin taloudellisissa vaikeuksissa.
Pälvi Uusitalo

#1550 Re: Re: Re:

31.07.2015 04:39

#1547: - Re: Re:  

Hei!

Mitä kommenttisi koskivat? Valitettavasti en sitä pysty näkemään. Kommenteista on poistettu muutama rasismiin viittaava viesti. Mikäli tunnet tarvetta, voit ottaa minuun suoraan yhteyttä sähköpostitse p.uusitalo@elisanet.fi.

Ystävällisesti

-Pälvi