Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kohtuus kaikessa
Vieras

/ #1529

28.07.2015 20:55

En halua, että kaikkein köyhimmiltä työkyvyttömyys- ja vanhuuseläkeläisiltä vähennetään tukea siten, että he joutuvat hakemaan kuukausittain toimeentulotukea. Asumistuki pienenee nyt vuokralla asuvilla yksinäisillä takuueläkkeen saajilla, jos he joutuvat maksamaan normaalitasoista vuokraa. Heidän tilanteeseensa ei enää tule parannusta, koska heidän ei ole mahdollista esim. mennä työhön. SOINI mainosti eduskunnan kyselytynnilla, että TAKUUELÄKE nousee 20 eur/kk, mutta tällä tavalla näiltä samoilta ihmisiltä tulot putoavat 120 eur/kk, jos vuokra on 560 eur/kk, mikä on aivan normaali vuokra yksiöstä ainakin Turun seudulla.

On uskomatonta, miten tyhmiä vastauksia ministerit antavat - eivät osaa käyttää itse KELAn laskureita, jotka löytyvät KELAn sivuilta erikseen yleisen ja eläkkeensaajien asumistuista. Jos molempiin syöttää tuloina kansaneläkkeen reilu 630 eur ja takuueläkkeen 109 eur ja vuokran 560, näkee heti, miten paljon nuo köyhimmät takuueläkkeensaajat häviävät.

Hallitusohjelman liitteessä kyllä on hienosti tässä kohdassa huomioitu, että toimeentulotukimenot kasvavat.

Sipilä, Soini ja Stubb kumppaneineen eivät kykene ajattelemaan sitä, että esim. lapsena sairastunut työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut nuori joutuu näin koko loppu elämänsä joka kuukausi tekemään toimeentulotukihakemuksen ja toimittamaan sen tiliotteineen ja kuitteineen nyt sosiaalitoimistoon ja myöhemmin Kelaan. Näin nöyryytetään ja syrjäytetään ihmisiä!

On uskomatonta, että keskustan ministeri vertaa eläkeläisiä opiskelijoihin. Opiskelijoilla on tulevaisuus työpaikkoineen edessä ja opiskeluaika on välivaihe, jona aikana monet saavat tukea vanhemmilta; opiskelijat voivat myös työskennellä loma-aikoina ja muulloinkin. Vanhuus- tai työkyvyttömyyseläkkeellä olevat eivät voi työskennellä - heillä köyhyys on lopullista.

Kokemuksesta tiedän, että me hyväpalkkaiset saamme sosiaali- ja muita etuuksia, joista ainakin itse mielelläni luovun, jotta eläkeläiset saavat säilyttää asumistukensa. Esimerkiksi kun hyväpalkkainen sairastuu, työnantaja maksaa hänelle palkan ja 9 arkipäivän jälkeen Kela korvaa työnantajalle sitä suuremman summan, mitä suurempi palkka. Myös kuntoutus-, äitiys- ja isyysrahat ovat tulosidonnaisia, samoin eläkkeet. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän yhteiskunta maksaa sinulle silloin, kun et tee mitään. Näihin voitaisiin laittaa kohtuullinen raja. Itse sain kuntoutusrahaa päivässä yli tuon toisille välttämättömän  120 eur, vaikka minulla ei ollut tulonmenetystä, koska olin vuosilomalla ja ilmoitin sen Kelaan.