Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
paviljonki purkuun |
#152 Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 12:33#150: Ainotar - Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Mikäli pyöräilystä halutaan vähänkin sosiaalista, pyöräkaistaleveyden pitäsi mahdollistaa kahden pyörän vierekkäin ajo. Mutta tämähän olisi aivan liikaa nykyisillä asenteillä, "kun kerta täällä on aina talvi ja minä en ole vielä kertaakaan nähnyt pyöräilijää edes Mechelininkadulla". Virkamiesten asenteesta kertoo hyvin myös se, että vasta viime syksynä tavoiteverkkoon lisättiin Hämeentie (Pitkäsillalta Junatielle). Sitäkin seliteltiin vuosikaudet: "Mene Sörnäisten rantatielle, siellä sulle on hyvä väylä". Joten esim. Hämeentie 3:sta Hämeentie 21:een HSL:n reittioppaan kevyen liikenteen väyliä suosiva on 300m metriä suoraa Hämeentiellä ajoa pidempi ja kiertää kivasti s-mutkan mukaan lukien Pengerkadun mäet. Ja joku vielä sanoo ääneen, että Helsinki on ihan hyvä pyöräilykaupunki.
Mechelininkadulla pitää tapahtua normaali 5 vuoden sykli. Viisi vuotta suunnitelman jälkeen valmistui pyöräväylät, viisi vuotta valmistumisen jälkeen niiden kapasiteetti on äärirajoilla (vaikka eihän täällä pitänyt kenenkään pyöräillä). Viisi vuotta odotetaan ja harkitaan yhden autokaistan poistoa (joka samalla mahdollistaisi leveämmän jalkakäytävän terasseineen), joka toteutetaan vuonna 2024. Tämä sykli on havaittavissa myös paljon mainostetussa Tukholmassa. Sveavägenin 1-suunt. pyöräkaistat/-tiet ovat tänään tiensä päässä, ne valmistui noin kymmenen vuotta sitten. Vaihtoehtona on joko pysäköinnin tai kaistan poisto.
Hyvä, helppo ja turvallinen toteutus: http://goo.gl/maps/TJGx2 kuka näitä oikein suunnittelee? ja miksi autoilessani en törmää ikinä moiseen. |
Vastaukset
Ainotar |
#154 Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 14:18:44#152: paviljonki purkuun - Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Autoilijat saavat pitää kaistansa ja pyöräilijät saavat omansa, mutta mitä jalan kulkeva joukkoliikenteen tarvitsija tästä Mechelininkadun remontista saa muuta kuin ilon osallistua kustannuksiin? Jos ei yleensä ehdi olla päiväaikaan kotinurkilla, ei edes kompastele pahasti jalkakäytäville parkkeerattuihin autoihin, koska illan tullen ne lähtevät pois tai siirtyvät toistaiseksi laillisesti kadulle, mutta hyvähän ne tietysti on pois saada. Onko kellään tietoa paljonko Tukholman henkilöautoilu on vähentynyt pyöräilyn lisääntymisen ansiosta? Ruuhkamaksuthan pudottivat sitä keskustassa tuntuvasti. Joissakin kaupungeissa on käynyt niin, että pyöräilyolojen kohentaminen on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä, mutta ei autoilua ellei siihen ole erikseen pyritty. Eihän joukkoliikennekään mikään itsetarkoitus ole, mutta jos käyttäjien väheneminen johtaa yhä huonompaan kannattavuuteen ja palvelutason heikentämiskierteeseen samalla kun "autoilijat saavat pitää kaistansa", niin siitä on taatusti seurauksena autoilun lisääntyminen. Pysäkillä seisojan on turha surra autoilijat/pyöräilijät rintaman muodostumista, sillä se on jo olemassa vaikka monet kuuluvatkin molempiin, ja ainakin sen jolla on lapsia pitäisi olla helppo valita kummalla puolella seisoo raskaammalla jalalla. Enkä näe että asenteet autoilua kohtaan olisivat muualla kummemmat kuin Suomessa, mutta täällä vain taajamien suhteellinen pienuus ja haja-asutusalueiden laajuus on saanut autoilun haitat näyttämään viime aikoihin asti siedettäviltä. Mutta jos pahimmat ilmastonmuutosennusteet toteutuvat, niin kyllä tuota viiden vuoden sykliä on nopeutettava, että edes joku ehtisi nauttia terassilla levennetyistä jalkakäytävistä ja muista ihanuuksista - mukaan lukien kohta istutettavat lehmukset - ennenkuin löyly ajaa porukan lauteilta. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101475 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2702 Luotu: 01.12.2024
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1807 Luotu: 12.12.2024
Säilytetään Kokkola-lisä!
1246 Luotu: 03.12.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
778 Luotu: 30.11.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
3995 Luotu: 21.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15791 Luotu: 15.07.2023
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
588 Luotu: 13.12.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
505 Luotu: 13.12.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
6005 Luotu: 02.11.2024
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
622 Luotu: 24.11.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15857 Luotu: 20.10.2022
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
370 Luotu: 18.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
357 Luotu: 13.12.2024
Säilyttäkää Bölen luonnonmetsä Kotimetsä 2 -alueella - Bevara Böles naturskog på Hemskog 2-området
354 Luotu: 01.12.2024
Lämmöt päälle Nälkälinnanmäen vanhaan kirjastoon!
333 Luotu: 02.12.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
316 Luotu: 10.12.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
3268 Luotu: 07.10.2024
Hatsalan klassillinen koulu ei saa enää viivästyä!
507 Luotu: 25.11.2024
Maksamaan saariston tiet kuntoon!
292 Luotu: 30.11.2024