Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ainotar

#154 Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

08.02.2013 14:18

#152: paviljonki purkuun - Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka 

 Autoilijat saavat pitää kaistansa ja pyöräilijät saavat omansa, mutta mitä jalan kulkeva joukkoliikenteen tarvitsija tästä Mechelininkadun remontista saa muuta kuin ilon osallistua kustannuksiin? Jos ei  yleensä ehdi olla päiväaikaan kotinurkilla, ei edes kompastele pahasti jalkakäytäville parkkeerattuihin autoihin, koska illan tullen ne lähtevät pois tai siirtyvät toistaiseksi laillisesti kadulle, mutta hyvähän ne tietysti on pois saada.

Onko kellään tietoa paljonko Tukholman henkilöautoilu on vähentynyt pyöräilyn lisääntymisen ansiosta? Ruuhkamaksuthan pudottivat sitä keskustassa tuntuvasti. Joissakin kaupungeissa on käynyt niin, että pyöräilyolojen kohentaminen on vähentänyt joukkoliikenteen käyttöä, mutta ei autoilua ellei siihen ole erikseen pyritty. Eihän joukkoliikennekään mikään itsetarkoitus ole, mutta jos käyttäjien väheneminen johtaa yhä huonompaan kannattavuuteen ja palvelutason heikentämiskierteeseen samalla kun "autoilijat saavat pitää kaistansa", niin siitä on taatusti seurauksena autoilun lisääntyminen.

Pysäkillä seisojan on turha surra autoilijat/pyöräilijät rintaman muodostumista, sillä se on jo olemassa vaikka monet kuuluvatkin molempiin, ja ainakin sen jolla on lapsia pitäisi olla helppo valita kummalla puolella seisoo raskaammalla jalalla. Enkä näe että asenteet autoilua kohtaan olisivat muualla kummemmat kuin Suomessa, mutta täällä vain taajamien suhteellinen pienuus ja haja-asutusalueiden laajuus on saanut autoilun haitat näyttämään viime aikoihin asti siedettäviltä. Mutta jos pahimmat ilmastonmuutosennusteet toteutuvat, niin kyllä tuota viiden vuoden sykliä on nopeutettava, että edes joku ehtisi nauttia terassilla levennetyistä jalkakäytävistä ja muista ihanuuksista - mukaan lukien kohta istutettavat lehmukset - ennenkuin löyly ajaa porukan lauteilta.  

Vastaukset

Keijo

#155 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

2013-02-08 15:30:28

#154: Ainotar - Re: Re: Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

Olen itsekin joukkoliikenteen ahkera käyttäjä, ja eräät viimeaikaiset ratkaisut eivät mielestäni ole olleet erityisen toimivia. Esim. linjojen 14 ja 18 reittimuutokset ovat mielestäni ns. hanurista. Toisaalta en ole lainkaan vakuuttunut siitä, että Helsingin pyöräilyinfran parantamisella olisi minkäänlaista syy-yhteyttä joukkoliikenteen väitettyihin heikennyksiin. Jos on autoilijat vastaan pyöräilijät asetelma keinotekoinen, niin vielä enemmän sitä on pyöräilijöiden ja joukkoliikenteen käyttäjien vastakkainasettelu. No, en ehkä ole vielä oikein sisäistänyt kaikkia liikennesuunnitteluratkaisujen taustalla vaikuttavia seikkoja, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, kuin pyöräilystä olisi muodostumassa jonkinlainen hyvä vihollinen joukkoliikenteen muutoksista suivaantuneille.

Se, että Mechelininkadulla pysäköidään jalkakäytävillä, ei luonnollisestikaan ole ainoastaan alueella asuvien ihmisten elämään vaikuttava asia. Mechelininkatu on osa Helsingin keskustaa, jossa on vilkkaat jalankulkijavirrat. Tämän vuoksi Mechelininkadulla kulkee päivittäin myös paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät asu ko. kadun varrella. Suosittelen ehdottomasti tutustumista täältä löytyviin valokuviin: http://rapidshare.com/files/2949816834/M.rar

Kun katsot Mechelininkadulta otettuja valokuvia, niin mietipä seuraavaa: Oletko missään muualla Länsi-Euroopassa törmännyt vastaavaan katunäkymään? Minä en ole. Samanlaista pysäköintiä on nähtävissä Pietarissa, mutta ei Tukholmassa, ei Lontoossa, ei Tallinnassa, ei Pariisissa jne. Kyllä se, että Suomessa (Helsingissä) sallitaan vuosikymmenestä toiseen pysäköinti kävelykaduilla, jalkakäytävillä ja pyöräteillä, kertoo jonkinlaisesta erityissuhteesta autoiluun. Esim. levennettyjen jalkakäytävien tuottamaa iloa pienentää huomattavasti se, jos autojen sallitaan pysäköidä niillä.