Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Montako puuta

#132 Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

05.02.2013 21:48

#130: Kettingillä kiinni puuhun - Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

Puhutaan vaan puista. Kuinka monta puuta kaadettiin että Mechelininkatu saatiin rakennettua ? Montako puuta kaadettiin että Hakamaäentietä saatiin levennettyä autoliikennettä varten ? Olitteko silloin huutamassa puiden puolesta ? Ai ette vai, no ei tietenkään kun kyseessä oli autoille tarkoitetun tien rakentaminen.

Vastaukset

Ainotar

#134 Re: Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

2013-02-06 10:16:44

#132: Montako puuta - Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa 

 Häveten tunnustan, etten ollut huutamassa minkään puolesta silloin kun Mechelininkatua alettiin rakentaa, mutta kadun alle taisi jäädä enemmän venäläisten kaalipeltoja ja huvilanomistajien kukkapenkkejä kuin puita. Mutta missäs olivat pyöräilykulttuurin vaalijat silloin? 1900-luvun alussahan pyörä oli ehdottomasti suosituin ajoneuvo hevospelien ohella ja silloin olisi vielä ollut mahdollista torpata autojen invaasio kaupunkien keskustaan.

Epäilyttää vieläkin, että katusuunnitelmassa on kavennettu myös puukujannetta. Kun tällaista suunnitelmaa on vakavissaan lähdetty tekemään olisi ollut rehellisempää unohtaa kaikenlainen miljöön vaalinta ja raakata lehmukset pois kokonaan. Ei niistä taimista kuitenkaan koskaan tule kunnon puita, muutamista viime vuosina kujanteeseen istutetuista sen näkee. Elleivät liikenteen saasteet niitä nujerra niin tiesuola ja kolhiva auraus viimeistään. Silloin kun nykyiset puut istutettiin olivat liikenneolot vielä aivan toiset, Suomi on autoistunut niin myöhään.