Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#33199 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.03.2014 16:23

#33198: Nöyrille Jumala avaa Sanansa - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

hmmm.....

Tekstit sanoit olevan 1500 vuoden ajalta ja Jeesus ja pyhä kolminaisuus olivat kehissä jo alkusivuilta. Miten tämä mahtuu yhteen sen historiallisen faktan kanssa, että edes Jahve sai raivattua muut jumalat israelilaisten sieluista vasta n. 600 eKr ja ne muut jumaluudet olivat ihan muuta kuin Jeesus...? Ainoa selitys on, että koko tarina on rekonstruoitu ja niin itse asiassa tapahtuikin Babylonian orjuudesta vapautumisen jälkeen. Tavasta, jolla tarinat kasattiin, kertoo seuraava lainaus:

"Ensimmäinen Mooseksen kirja on yhden tai mahdollisesti useamman kirjoittajan eri lähteistä kokoama kirjoitus, joka on kirjannut israelilaisten perimätiedon muinaishistoriastaan. Eri kirjoitukset on yhdistetty yhdeksi kirjaksi niin, että alkuperäisten kirjoitusten ominaispiirteet ovat kuitenkin osittain säilyneet.

Genesis itsessään ei esitä väitteitä sen kirjoittajasta. Juutalaisen hyvin varhaisen perimätiedon mukaan Jumala saneli kirjan kokonaisuudessaan Moosekselle Siinain vuorella nykyisessä Egyptissä. Useimmat nykyiset raamatuntutkijat ei-ortodoksisten juutalaisten, katolilaisuuden ja liberaalin protestanttisuuden piireissä eivät hyväksy tällaista näkemystä. Sen sijaan he hyväksyvät teorian, joka selittää kirjan synnyn kulttuurievoluution ja filosofisen naturalismin kautta. Näin on arveltu, että kirja on koottu lopullisesti vasta vuonna 440 eaa. varhaisemmista tekstilähteistä.

Nykyisen käsityksen mukaan Mooseksen kirjojen kirjoittaja tai kirjoittajat ovat koonneet eri lähteistä joukon Israelin kansan perimätietona kulkeneita kertomuksia yhtenäiseksi kirjaksi, mutta säilyttänyt kertomusten omaperäiset piirteet, jotka kertovat siitä, että kertomusten alkuperä on erilainen. Raamatun kirjat eivät ole aikajärjestyksessä, ja Ensimmäinen Mooseksen kirja ei ilmeisesti kuulu Raamatun vanhimpiin teksteihin. Esimerkiksi psalmissa 74 on viittaus vanhempaan luomismyyttiin, jossa Jumala voittaa kaaoshirviö Leviathanin. Yleinen näkemys akateemisten tutkijoiden piirissä on, että kirjan kahden ensimmäisen luvun voidaan katsoa sisältävän kaksi erillistä luomiskertomusta, joista toinen on luvussa yksi, ja toinen on luvussa kaksi.

Jotkut tutkijat puolestaan ovat esittäneet Genesiksen olevan vanha ja Mooseksen käsialaa, mutta että kirja koottiin varhaisemmista teksteistä niin, että sitä muutettiin ainoastaan hyvin vähän. Näin Mooses olisi enemmänkin kirjan kokoaja joka päätti mitä kirjaan otetaan mukaan, kuin kirjan jokaisen sanan omakätinen kirjoittaja."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ensimm%C3%A4inen_Mooseksen_kirja

 

 

Vastaukset

Vastaukseni

#33215 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-03-31 21:36:41

#33199: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

"Miten tämä mahtuu yhteen sen historiallisen faktan kanssa, että edes Jahve sai raivattua muut jumalat israelilaisten sieluista vasta n. 600 eKr ja ne muut jumaluudet olivat ihan muuta kuin Jeesus...?"

Vastaus kysymykseesi : vaikka Israelissa oli epäjumalien palvontaa niin oli myös samanaikaisesti Jahven palvontaa. Hyvä ja paha ovat aina kulkeneet rinnakkain kautta vuosituhansien Raamatun lehdillä.

Vanhassa Testamentissa mainitaan kuinka kansa palveli epäjumala Baalia mutta siinä mainitaan myös profeetta Elia, joka Jahven lähettämänä taisteli Baalin profeettoja vastaan. Elia haastoi epäjumalan palvelijat taisteluun Carmel -vuorella ja voitti heidät kun Jumalan tuli iski alas uhrialttarille.

Toinen esimerkki on Daavid, joka kirjoitti VT:n Psalmeja. Filistealaiset taistelivat Jumalan kansaa vastaan mutta Daavid voitti filistealaiset Jumalan lähettämänä.