Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#30723

07.03.2014 14:30




Perinteistä avioliittoa ollaan uudelleen määrittelemässä. Se tarkoittaa sitä, että lainsäädäntöä muutetaan. Muutoksen ei ole sanottu olevan kuin pieni muotoseikka, joka ei keikauta mitään muuta yheiskunnassamme puoleen eikä toiseen, vaan ainoastaan asiassa vallitseva tasa-arvovaje korjautuu.
Onko näin?

Onko samaa sukupuoltaolevien avioliitto ihmisoikeuskysymys?

Euroopan ihmisoikeus Tuomioistuimen (EIT) mukaan. Sen ihmisoikeus-sopimuksen (EIS) artiklassa 12 jossa oikeutetaan perhettä perustettaessa toimimaan kansallisten lakien mukaisesti. EIT on ilmaissut kannanottonsa vuonna marraskuussa 2012 Suomelle liittyen rekisteröidyn parisuhteen muuttamiseen avioliitosta parisuhteeksi sukupuolen vaihdostilanteessa.


EIT toteaa: ”EIS 12 art. suojasi perinteistä avioliittoa miehen ja naisen välillä” ja ”EIS 12 artikla ei perustanut sopimusvaltioille velvollisuutta myöntää samaa sukupuolta oleville oikeutta päästä avioon” ja päätyi toteamaan, ettei mainittuja artikloja eikä myöskään 14 artiklan syrjinnän kieltoa ollut rikottu.

Nykyinen avioliittolakimme on siis täysin ihmisoikeussopimuksen mukainen. Tästä voidaan myös päätellä, ettei avioliiton rajaaminen miehen ja naisen väliseksi ole syrjivää.



Vastaukset


Vieras

#30725 Re:

2014-03-07 14:52:25

#30723: -

EIT ottaa kantaa vallitsevan lainsäädännön soveltamiseen, tässä tapauksessa mihestä naiseksi sukupuolensa korjanneen henkilön ja hänen vaimonsa välillä.

EIT ei ottanut kantaa siihen, onko itse laki vähemmistöihmisten ihmisoikeudet huomioon ottava. Sitä se nimittäin selvästi on.

Päätöksessä on viitattu EIS:n artiklaan 12: "Avioliittoiässä olevilla miehillä ja naisilla on oikeus mennä avioliittoon ja perustaa perhe tämän oikeuden käyttöä säätelevien kansallisten lakien mukaisesti. "

Pykälä ei ole mikään perinteisen avioliiton suoja, sehän ei edellytä, että aviopuolisot olisivat eri sukupuolta. Toisaalta sinne on lobattu takaportti takapajuisille maille viittaamalla kansalliseen lainsäädäntöön.

Tähän nähden YK:n ihmisoikeuksien julistus on kategorisempi syrijinnän kiellossaan. EIT ei kuitenkaan käytä sitä referenssinään päätöksiä tehdessään. Sen sijaan Suomen on YK:n julistuksen allekirjoittajamaana se tehtävä uutta lainsäädäntöä laatiessaan.