Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Paul knew Jesus personally

#30148 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus

01.03.2014 12:59

#30113: - Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus

Kyllä Paavali ilmaisi tuntevansa Jeesuksen. Ensin Jeesus pysäytti Paavalin Damaskoksen tiellä, Apostolien teot 9.luku, jakeet 3-6 : "Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.  Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"  Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."

Myöhemmin Paavali kirjoittaa Timoteukselle, 1.kirje Timoteukselle, luku 1, jae 12: " Siitä syystä minä myös näitä kärsin, enkä sitä häpeä; sillä minä tunnen hänet, johon minä uskon, ja olen varma siitä, että hän on voimallinen siihen päivään asti säilyttämään sen, mikä minulle on uskottu." Paavali siis tunsi Jeesuksen, johon uskoi.

Paavali EI kehittänyt mitään omaa teologiaansa irrallaan Jeesuksen persoonasta ja opetuksista.Hänelle,kuten meillekin tänään, Jeesus oli Vanhan Testamentin lupaama Messias, joka täytti Vanhan Testamentin kymmenet profetiat.

Vastaukset

Vieras

#30151 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus

2014-03-01 13:10:04

#30148: Paul knew Jesus personally - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodomalaisuus

Jeesus/Messias, josta Paavali puhuu, on aiemmista ennustuskirjoituksista hänelle tuttu, olihan hän fariseuksena niihin tutustunut: Polveutuu Daavidin suvusta, kuolee kärsimyskuoleman ja kuittaa sillä ihmisten synnit jne. Sen sijaan hänellä ei ole ainuttakaan mainintaa Jeesuksen kotikaupungista ja Jeesuksen henkilökohtaisesta opetuksesta. Siitä opetuksestakin on toki sitten eroavaisuuksia näiden evankelistoiksi kutsuttujen kronikoitsijoidenkin versioissa.

Syynä lienee se, että jonkin messias-asian todella oletettiin tapahtuneen ennen Paavalin uskoon tuloa ja koko Jeesus Nasaretilainen hahmona ja Jeesus opetuksineen syntyi vasta tämän jälkeen. Itse asiassa Jeesus käykin opetuksissaan teoreettista kiistelyä fariseusten kanssa teemoista, jotka olivat kiistan aiheena todellisuudessa joitakin kymmeniä vuosia Jeesuksen oletetun kuoleman jälkeen, siis juuri evankeliumien kirjoittamisen aikaan.