Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#24835 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hesarin tärkeä artikkeli sitoutumisesta

16.11.2013 08:14

#24828: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hesarin tärkeä artikkeli sitoutumisesta

"En minä ole mistään "korvauskiinnittymisistä" puhunut, tämä on ihan omaa tulkintaasi.....

....mikäli vanhempi vielä on käyttäytynyt lasta kohtaan pelkoa tai muita kielteisiä tunteita herättävästi, voi olla, että lapsi tulee kokemaan aversiota ....paitsi tätä ihmistä myös hänen edustamaansa sukupuolta vastaan (eli "negatiivinen prototyyppi")"

Tätähän olet sitten käyttänyt selityksenä korvaavaan kiinnittymiseen samaan sukupuoleen, muutenhan tuloksena olisi aseksuaalisuus. Älä nyt hyvä ihminen kiellä omia teesejäsi, se tekee keskustelun hankalaksi.

"Minä taas uskon, että tähän voi vaikuttaa. "

Hyvä, uskon, että uskot. Tämänhetkiset tutkimustulokset eivät vain ole kovin rohkaisevia, sillä muissakaan kuin eheytyspuoskaroinnissa pysyviä tuloksia orientaatiossa ei olla saavutettu. Pedofilian suhteen on pystytty hillitsemään käytöskaavaa, samoin kuin vaikkapa homoja tai heteroita voidaan vaihtelevalla menestyksellä opettaa selibaattiin.

"Tämän päivän psykologia on jo pitkälle kehittynyttä, mutta vielä ei ole kulunut kovinkaan pitkää aikaa insuliinisokkihoidosta ja lobotomiasta, ja ajasta jolloin naisten "hysteriaa" parannettiin orgasmihoidoin."

Vaikka psykologiatieteessä kaikkea ei ole varmasti löytynyt ihmismielestä, kannattanee yhteiskunnallisessa päätöksenteossa kuitenkin edetä sen tämänhetkisten tulosten eikä keittiön pöydän ääressä harrastettujen fundeerausten perustalta.

 

" "... ja olet sitä mieltä, että jos homojen annetaan adoptoida vapaasti, heidän lapsensa eivät olekaan enää niin toivottuja ja sen takia heistä tulee turvattomampia kuin heteroperheiden adoptiolapset....?"

Kieltämättä mielenkiintoinen tulkinta siitä mitä olen kirjoittanut. Tuollaisen ajatussillan keksiminen osoittaa jo suurta luovuutta."

Voisitko sitten selittää, mihin pyrit sillä väittämällä, että homoperheiden tutkimus on vääristynyt, koska heille lasten saanti on nykyään niin suuri lottovoitto...? Ja jos tässä suhteessa ei ole eroa homo- ja heteroperheiden välillä, aihe ei kuulu tänne vaan sinne kaks plus-lehden keskustelupalstalle.

 

Vastaukset


Vieras

#24868 Re: Kiinnittymisen malli ja sukupuolisuutemme rajat

2013-11-16 22:35:36

#24835: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hesarin tärkeä artikkeli sitoutumisesta

"Tätähän olet sitten käyttänyt selityksenä korvaavaan kiinnittymiseen samaan sukupuoleen, muutenhan tuloksena olisi aseksuaalisuus. Älä nyt hyvä ihminen kiellä omia teesejäsi, se tekee keskustelun hankalaksi."

En oikein näe muuta selitystä tälle tulkintaerolle kuin että näemme joko ihmisyksilön lähtökohtaisen tilan tai koko "kiinnittymisen" tapahtuman eri tavalla. Yritän tarkemmin kuvata omaa käsitystäni tapahtumasta.

Kun vauva ilmestyy maailmaan, sillä ei vielä ole käsitystä siitä, mitä se tulee kohtaamaan. Sillä ei siksi myöskään ole ennakko-odotuksia kohdattavien suhteen. Jos vauva syntyisi vaikkapa susien pariin, siitä tulisi (mikäli sudet saavat sen pidettyä hengissä) melko lailla suden kaltainen olento ainakin psyykeltään ja käyttäytymiseltään, ja tulisi mitä ilmeisimmin myös seksuaalisen toiminnan käynnistyessä osoittamaan seksuaalista huomiota susia kohti. Lapsesta tulisi vartuttuaan siis melko suurella todennäköisyydellä zoofiili, vaikka saisikin tilaisuuden kohdata ihmisiä myöhemmin. Hän ei olisi saanut mahdollisuutta "kiinnittyä" ihmisiin (hän todennäköisesti susien lailla pelkäisi ihmisiä), mutta olisi sen sijaan "kiinnittynyt" susiemoonsa ja mahdollisesti myös joihinkin muihin lauman yksilöihin, jotka olisivat osallistuneet hänen hoitamiseensa.

Kun vauva taasen syntyy ihmisten joukkoon, hän "altistuu" ihmisille. Ne ihmisistä, jotka eniten viettävät aikaa lapsen kanssa, tulevat tietenkin vauvalle tutuksi. Kiinnittymisajatuksen mukaan lapsi sitten tulee "kiinnittymään" niihin, jotka häntä siinä määrin miellyttävät (eli parhaiten vastaavat hänen tarpeisiin), että hänessä herää pysyvä luottamuksen ja henkisen sitoutumisen tila. Tätä tilaa kutsun siis "kiinnittymiseksi". Hänen ympärillään on varmasti muitakin ihmisiä, jotka häntä saattavat miellyttää, mutta jotka eivät ole hänen luonaan niin säännöllisesti tai eivät ole häneen niin tunneintensiivisessä yhteydessä. Heihin lapsi varmasti voi "kiintyä", muttei "kiinnity".

Näkemykseni mukaan ei siis ole olemassa mitään valmista "oletuskiinnittymistä", vaan lapsi "kiinnittyy" kehen tahansa, joka häntä huolella ja tunneperäisesti hoivaa. Sen sijaan olennot, jotka eivät tätä tee, eivät myöskään tule aikaansaamaan "kiinnityksen" tasoista tunnesuhdetta. He jäävät luonnollisesti kaikin tavoin etäämmälle lapsen maailmassa, myös tunnetasolla. Lapsen luota kokonaan poissa olevat olennot ovat lapsen psyykessä myös tietenkin poissaolevia, siis "ei olemassa olevia" (lapselle heitä ei todellakaan ole ollenkaan olemassa).

Mikäli vauva ei saa tilaisuutta kiintyä isäänsä (eli "miehen" prototyyppiin", hänen ensimmäiseen "mieskokemukseensa"), hänen tulevat suhteensa miehiin suurella todennäköisyydellä on epävarmalla pohjalla, ellei sitten jossakin vaiheessa saa tilaisuutta "kiinnittyä" vaihtoehtoiseen mieshenkilöön. Todennäköisyys tähän on sitä pienempi, mitä etäämpi tai pelottavampi hänen "miesprototyyppinsä" on ollut - tai jos tällaista "miesprototyyppiä" ei ollenkaan ole ollut.

Toki on tavallista, että lapsi jossakin vaiheessa alkaa "oireilla" isän "puutostaan", nimenomaan hakeutumalla miesten seuraan - ja näin varsinkin, jos hänellä kaikesta huolimatta kuitenkin on positiivinen mielikuva "miehestä" ja siksi kokee kaipuuta heitä kohtaan (on esimerkiksi nähnyt lapsia, joiden isä kohtelee heitä tai jopa hetken häntä itseäänkin hyvin, tai nähnyt muussa yhteydessä "hyvän isän" roolimallin).

Äiti sitten omalta osaltaan läpikäy tämän saman kuvion vauvan suhteen (ja varsinkin vauva äidin suhteen). Lapsen kohdalla tulos tästä kaikesta on siis jonkinlainen summa näistä kokemuksista, eli hänelle kehittyy mielikuva "miehestä" ja "naisesta" kokemustensa mukaan. Mutta hän siis "kiinnittyy" vain niihin olentoihin, jotka hänen luottamuksensa ja tunneperäisen suhteen häneen osaavat ja haluavat aikaisessa vaiheessa luoda. Tämä sitten vaikuttaa jatkossa siihen, onko hän ylipäänsä kykeneväinen muodostamaan luottamuksellisia suhteita tulevaisuudessa, ja myös kehen hän näitä suhteita osaa muodostaa, jos ollenkaan osaa.

Kuten näemme, lapsen elämässä on lukuisia asetuksia, mitä tulee hänen suhteisiinsa muihin ihmisiin yksilöinä ja sukupuoltensa edustajina. Pienelle lapselle seksuaalinen edustus ei ole vielä merkittävässä asemassa (joskin jos hän sitä joutuu kohtaamaan, sillä on todennäköisesti häneen suuri vaikutus), mutta sukupuolinen edustus on tärkeää alusta asti. Lapsi alkaa jo varhain kiinnostua ympäristöstään ja varsinkin eri sukupuolten edustajista ja verrata itseään näihin. Samoin hän ottaa mallikseen roolihahmoja, jotka häntä jollakin tavalla puhuttelevat - ja joihin lapsella ylipäänsä on mahdollisuus tutustua.

"Tämänhetkiset tutkimustulokset eivät vain ole kovin rohkaisevia, sillä muissakaan kuin eheytyspuoskaroinnissa pysyviä tuloksia orientaatiossa ei olla saavutettu. Pedofilian suhteen on pystytty hillitsemään käytöskaavaa, samoin kuin vaikkapa homoja tai heteroita voidaan vaihtelevalla menestyksellä opettaa selibaattiin."

Selibaatti on enemmän mielenhallintaa kuin sukupuolinen tila, ja koen myös tähänastisten "eheytysten" pohjautuvan enemmän mielenhallintaan kuin todelliseen sisäiseen muutokseen. Se ei siis ole todellinen muutos ollenkaan. Sukupuolisen suuntauksen vaihtaminen - jos se siis oikeasti edes on mahdollista enää muodostuttuaan "peruuttaa" - edellyttää tunnetason muutoksen: minun on voitava "kiinnittyä" toisen sukupuolen edustajiin kuin mitä olen tähän asti voinut. Jos kyseessä on pelkkä "kiintyminen", asia lienee vielä helpompi, sillä ainakin silloin se on kuin vaihtaisi makkaradieetistä parsakaaliin.

Mielenkiintoista on myös ajatus siitä, että niin hetero kuin homokin valitsee kumppaninsa hyvin tarkkaan koko tarjolla olevasta valikoimasta. Meitä ihmisiä on lukuisia eri tyyppejä ihan saman alueenkin kansalaisissa, ja vain harva meistä tykästyy "kehen tahansa" naiseen tai mieheen. Olemme yleensä aika tarkkoja siitä, mitä ominaisuuksia - sekä fyysisiä että psyykkisiä - odotamme tulevalta kumppaniltamme, ja mihin ihastumme tai mistä kiinnostumme. Toiset tykkäävät vaaleista, toiset tummista, jotkut haluavat vilkkaan ja toiset rauhallisen kumppanin, ja niin päin pois.

Luulen kuitenkin, että melkein kuka tahansa olisi valmis tinkimään ainakin jostakin "ihannekuvansa" ominaisuudesta, mikäli tapaavat jonkun, joka muuten puhuttelee. Miksi tämä "tinkiminen" ei ulotu sukupuolten välille - vai voisiko ulottua, muillakin kuin biseksuaaleilla?

Osaavathan useimmat meistä ystävystyä ("kiintyä") oman seksuaalisen halun kohdistumisen vastaisesti, eli hetero samanneuvoisten kesken ja homot vastakkaisen sukupuolen kanssa. Missä kulkee "ystävyyden" ja "suhteen" raja yleensäkään? Monen mielestä juuri seksissä, mutta onko tämä muuta kuin tietoinen päätös yleisen koodin mukaisesti?

Voi myös tämän pohjalta aiheellisesti kysyä, onko vannoutunut heterous tai homous muuta kuin ahdasmielistä suhtautumista omaan luontaiseen seksuaalisuuteensa? Olisimmeko pohjimmiltamme sosiaalisesti seksuaalisia, kuten lemppariesimerkkimme bonobot? Onko koko homouden ja heterouden kysymys pelkkä sosiaalinen neuroosi, ahdasmielistä ja luontaista olemustamme rajoittavaa ajattelua, joka vaikuttaa jopa varttumisemme lopputulokseen ohjaavasti, ja homouden tai heterouden "kammo" (eli "en halua sitä tai tätä") vain tämän tunnepohjaisen ajattelun ilmentymä?

Mutta palatakseni tätä kautta alkuperäiseen kysymykseen, luulen että koko tunnepohjainen ajattelumme seksuaalisuudestamme on kulttuurillisista syistä melko tiukkaa ja kaavoittunutta, ja tästä syystä koemme myös, ettemme osaa muuttua, vaikka haluaisimme, emmekä edes halua muuttua, sillä pelkäämme seurauksia. Uutuus, joka koskee sisintä olemustamme, ei viehätä, se pelottaa. Ymmärrän myös, että kun ihminen vakiintuu olemukseensa (mikä se sitten sattuu lopulta olemaankin), hän ei koe mitään syytä lähteä sitä vaihtamaan. Jos hän jo seurustelee homosuhteissa tai heterosuhteissa, hän on vakiinnuttanut olemassaolonsa omanlaiseensa tilaan, ja joutuisi muuttuessaan hylkäämään koko asetelman.

Siksi voisin kuvitella, että helpoiten voisi muuttua ihminen, joka vielä on elämänsä kynnyksellä, eikä vielä ole "lukinnut" itseään johonkin tiettyyn oletusasetelmaan, ja siinä samassa sitouttanut myös muita ihmisiä hänen ympärilleen. Toinen vaihtoehtoinen "muuttuja" olisi ihminen, joka on nykyisellä tiellään kohdannut "seinän", eikä löydä muuta ulospääsyä kuin itsensä totaalisen muuttamisen.

Mutta onko sukupuolisuutensa vaihtaminen lopultakaan mikään erityisen iso juttu? Rakastamaan oppinut osaa rakastaa ketä tahansa, kohteesta riippumatta, ja mikäli osaa ystävystyä sukupuolesta riippumatta kenen kanssa tahansa, askel on pieni siihen, että hyvän ystävänsä kanssa muodostaisi pienen yhteisön ja voisi myös yhteisestä kiinnostuksesta ruveta harrastamaan seksiä.

Ymmärrettävänä esteenä näkisin sen (ellei jo tässä vaiheessa joku mainituista tee tiukkaa), että sukupuolisella tasolla kokee vastenmielisyyttä "oman seksuaalisen suuntauksen" vastaista seksuaalista toteuttamista kohtaan. Mutta onko tämä sitten mitään muuta kuin merkki opitusta psyykkisestä lukosta?

Todellinen ongelma lienee kuitenkin "kiinnittymisessä" tai sen poisjäännissä: ellet ole "kiinnittynyt" kyseiseen sukupuoleen, et myöskään todennäköisesti voi kokea siihen yhteenkuuluvuutta. Aversio pahentaa asiaa entisestään.

Huomatkaa, etten puhu erikseen homojen muuttumisesta heteroiksi, vaan käsittelen koko seksuaalisen suuntauksen kirjoa samalla kertaa. En nyt myöskään väitä mitään, vaan esitän rohkeita spekulaatioita tiukan moraalin tai ehdottoman käsityksen omaaville sukupuolisuutensa toteuttajille. Olisiko minusta toimimaan omaa käsitystäni vastaan?

Kiitos muuten vaihteeksi asiallisen keskustelun osallisille!


Vieras

#24871 Re: Osa 2: Mutu ja tiede, homotutkimuksesta vielä

2013-11-17 00:55:04

#24835: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hesarin tärkeä artikkeli sitoutumisesta

"Vaikka psykologiatieteessä kaikkea ei ole varmasti löytynyt ihmismielestä, kannattanee yhteiskunnallisessa päätöksenteossa kuitenkin edetä sen tämänhetkisten tulosten eikä keittiön pöydän ääressä harrastettujen fundeerausten perustalta."

Niin, noin kai se menee, sekä hyvässä että mahdollisessa pahassa. Näen kuitenkin "keittiöpsykologisoinnin" ja "mutu-ajattelun" ei tieteen vihollisena vaan itse asiassa eräänä tieteellisen ajattelun aktivoivana ilmiönä. "Musta tuntuu" on juuri se ajatus, joka löytää kysymyksiä ja aktivoi perehtymään asioihin tarkemmin.

"Voisitko sitten selittää, mihin pyrit sillä väittämällä, että homoperheiden tutkimus on vääristynyt, koska heille lasten saanti on nykyään niin suuri lottovoitto...? Ja jos tässä suhteessa ei ole eroa homo- ja heteroperheiden välillä, aihe ei kuulu tänne vaan sinne kaks plus-lehden keskustelupalstalle."

Halusin tällä vain korostaa näiden pienten otosten pohjalta tehtyjen, ja otosten luonteeltaan korostuneiden luonnepiirteiden pohjalta tehtyjen tutkimusten kyseenalaista informaatiosisältöä. Antaumuksellisten kasvattajien tutkiminen antaa luonnollisesti antaumuksellisen kasvatuksen suuntaisen lopputuloksen, eli on kuin tutkisi oluen alkoholiprosentteja käyttämällä vain vahvoja oluita, jolloin lopputuloksena olisi oluen alkoholipitoisuuksista hyvin vääristynyt kuva.

Tältä pohjalta ei voi tietenkään myöskään väittää, että homot keskimäärinkään olisivat heteroita huonommin lastenkasvatukseen soveltumattomia. Olen myös korostanut, että heteroiden kirjavassa joukossa on huonoista kasvattamisominaisuuksista valitettavan runsaasti näyttöä. Mutta kuten homojenkaan osalta ei heteroidenkaan kasvatuskyvykkyydestä voi tehdä yleistyksiä, vaan on katsottava koko joukkiota tapaus kerrallaan.

Heterot ovat toisaalta jo "näyttäneet kyntensä" koko oletusjoukkonsa voimin, mitä homot eivät ole niinkään vielä käytännön syistä voineet tehdä. Olemme vasta nähneet tuloksia homojen "valiojoukoista", jos näin voi leikkisästi sanoa. Jos homot saavat avio-oikeuden ja sitä kautta avoimen adoptio-oikeuden (mikä myös varmasti tulee mahdollistamaan ja siksi lisäämään omaehtoisten lastenhankintatapojen käyttöä), tämä suhde tulee varmasti huomattavassa määrin muuttumaan.

Homotkaan eivät ole mikään homogeeninen massa, jotka kaikki olisivat samanlaisia olemukseltaan tai kyvyiltään. Poikkeaako sitten homojen joukko heteroiden joukosta kvaliteettiensa puolesta, tai muutenkin kuin pelkän kiinnittymisen ja seksuaalisen käyttäytymisen suhteen?

Heteroiden joukossa on yksilöitä, jotka eivät selvästikään ole ihanteellista vanhempainmateriaalia. Miten lienee homojen joukossa? Homojen eduksi lienee tässä asiassa toki myös laskettavissa, ettei kovin suuri osa homoista ehkä lopultakaan edes halua lapsia.

Täytyy tunnustaa, että oma mielikuvani homojen - tai sanotaan jatkossa "Setalaisten", sillä tämä muutos koskee heitä kaikkia  - itsestään julkisuudessa luomasta vaikutelmasta on melko pessimistisiä ajatuksia herättävä. Joukko on ulospäin iloinen, värikäs ja innokas, mutta heijastaa läpi kuitenkin paljon piirteitä, joita en laskisi aikuisille ihmisille - ja varsinkaan lasten kasvattajille - välttämättä eduksi.

Korostan, että aikomukseni on vain verrata kahdesta eri ihmisryhmistä saamiani mielikuvia toisiinsa, eikä tehdä luonnehdintaa erillisistä "Setalaisista" ihmisinä. Vaikka havaintoni ovat ihan henkilökohtaisesti omiani, ne eivät silti edusta minun näkemyksiäni Setan edustamista ihmisryhmistä (tämä tarkoittaa, että vaikka olen ollut huomaavinani tällaista, se ei silti tarkoita, että katsoisin tämän olevan välttämättä ainakaan koko totuus asiasta), eikä niistä siksi kannata loukkaantua, mutta kyseenalaistaa ja kommentoida saa mielellään.

Näistä "läpikuultavista piirteistä" on paljon havaittavissa jo tämänkin palstan yhteydessä - joskin kuvaa saattavat toki sotkea myös ne heterot, jotka täällä ponnekkaasti ajavat homojen asiaa. Verrattuna kantaväestöön, yleisenä mielikuvanani on "Setalaisten" (eli kaikki ne, jotka kannattavat Setan ajamaa asiaa) keskimääräistä herkkänahkaisempi suhtautumistapa. Se lienee osaltaan positiivistakin "herkkyyttä", joka saattaa ilmetä mm. taiteellisuutena, luovuutena ja ihmissuhdeasioissa vaikkapa empaattisuutena ja suvaitsevaisuutena, mutta myös haavoittuvuutena, marttyyriutena, ärsytysherkkyytenä ja sitä kautta myös (piilo)aggressiivisuutena, kieroiluna ja muina tunnetason oikkuina (josta on ollut jo puhetta "agendan" yhteydessä). Tähän vaikuttaa tietenkin suoraan myös ympäristön käyttäytyminen (enkä suinkaan sano, että "Setalaisilla" olisi näissä tunnepohjaisissa käyttäytymismalleissa minkäänlaista monopoliasemaa!), mutta täytyy muistaa, että käyttäytyminen on pitkälti vastavuoroisuutta.

Ilottelu ja leikkisyys ovat terveitä ominaisuuksia myös aikuisella, mutta jossakin tule vastaan raja, jolloin ne muuttuvat oireellisiksi. Katsellessani sateenkaariväen kulkueita, kinkyilyä tai myös monen henkilökohtaista "lookkia", vahvoja meikkejä, pukuja ja muuta rekvisiittaa, tulee väkisin mieleeni ihmisjoukko, joka ei ole saanut toteuttaa itseään lapsina, vaan joutuvat läpielämään jotakin kadotettua vaihettaan aikuisuudessa. Koen heidän olevan pahasti eksyksissään omasta, todellisesta sisäisestä identiteetistään, ja "tälläytymällä" ja roolia vetämällä yrittävät löytää itselleen yhteenkuuluvuuden kautta omaa keinotekoista identiteettiä.

Se, mikä ehkä kuitenkin eniten ihmetyttää, on se ilmeisen pieni todellinen henkilökohtaisen tason näkyvyys, joka "Setalaisilla" julkisuudessa on, vaikka heidän olemassaoloaan ja olemustaan jatkuvasti ruoditaan. On kuin olisi joku "puolestapuhujien" joukko, joka pitää isän tai äidin lailla näiden ihmisten puolta heitä uhkaavia inhottavia setiä ja tätejä vastaan. Niin harva homo tai lesbo on astunut esiin kertomaan itsestään, kertomaan elämästään ja olemuksestaan, ja sitä kautta hälventämään ennakkoluuloja ja esimerkillään auttamalla muodostamaan joukosta positiivisen kuvan. Tai edes pitämään puoliaan ryöpytyksessä.

On kuin heidän joukossaan ei oikein olisi montaakaan, jotka voisivat tai haluaisivat itse asiallisesti edustaa itseään ja ajamaansa asiaa. Tämä pätee mielestäni ainakin niin julkisessa sanassa kuin keskustelupalstoillakin. Saatan toki olla väärässä, mutta asiaa sivusta seuraavan mielestä on kuin heitä tosiaan edustaisi joukko hurmahenkistä karnevaaliväkeä, lauma tieteilijöitä ja innokas tiedettä seuraava heteroiden kannatusjoukko. Vahvistaako tämä sitä ajatusta, että homoilla on vahva ryhmäidentiteetti, jonka kautta elävät, muttei oikein selvää yksilötason identiteettitunnetta?

Nämä mainitsemani ominaisuudet ovat juuri niitä, joiden läsnäolo tai puuttuminen ovat lasten kasvatuksessa tärkeässä asemassa: identiteetti, itsetunto, itsenäisyys ja omavoimaisuus, henkinen tasapaino ja "täysikasvuisuus". Varmasti Setalaisten joukossa on monia, jotka hyvin täyttävät aikuisuuden ja vanhemmuuden asettamat vaatimukset. Kysymys kuuluu, onko heidän kantaväestöön nähden pienessä joukossaan kuitenkin merkittävässä määrin enemmän ihmisiä, jotka eivät välttämättä täytä ihanteellisen kasvattajan odotuksia, vai onko tämä näennäisen runsas epätasaisuus vain havainnoitsijan harhaa?

Pyydän taas etukäteen anteeksi, mikäli suorasukainen "ääneen ajatteluni" tuntuu jostakusta loukkaavalta! Loukkaaminen ei ole tarkoitukseni, vaan ajatusten herättäminen. Kommentoikaa, kumotkaa väitteeni mieluummin, sen sijaan että todistaisitte spekulaationi "herkkänahkaisuudesta" oikeiksi. :)