Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Valitse nimimerkki

#23777 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

02.11.2013 11:04

#23772: sivullinen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

"Eivät ole keskenään rinnastettavia asioita (argumentaatiovirhe: heikko analogia)."

Argumentti "homo ei voi olla kristitty, koska hän teke syntiä" on näistä kaikkein heikoin. Yleisen ymmärryksen mukaan kaikki kristityt tekevät syntiä, ja hyvin monet heistä ei sitä edes itsessään tunnista. Esimerkkinä tämä uskisten joukko täällä, joka itsensä ylen aikaa ylentää. Näin ollen yhden synniksi väitetyn asian nostaminen kristityn määritelmästä poissulkevaksi on täsmälleen yhtä mielekäs kuin esimerkkini kätisyydestä.

"Ei ole minun määritelmäni, vaan näin Jumalan pyhä sana (Raamattu) meille selkeästi opettaa:

”Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei [tahallaan] tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.” (1. Joh. 3:16)"

Tuo Raamatun sitaatti kyllä potkaisee tiukasti tulkittuna koko sakkinne kristittyjen muonavahvuudesta. Syyllistytte koko ajan fariseusten ulkokultaisen uskonnollisuuden syntiin, josta Jeesus niin monessa kohtaa meitä varoittaa. Ja teette sitä alvariinsa, vaikka teitä on siitä useaan kertaan varoitettu. Kristinuskon peruajatus kai on, että kaikki me olemme syntisiä, mutta Jumalan armo meidät kuitenkin pelastaa anteeksiantamuksen kautta. Eikä ole teidän asianne päättää, ketkä tämän armon saavat.

 

 

 


Vastaukset

sivullinen

#23781 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen

2013-11-02 12:24:59

#23777: Valitse nimimerkki - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uutuuden läsnäolon vaikutus olevaiseen 

 Huomaa, että painoarvo onkin sanassa ’tahallaan’.

Olennainen ero on siis siinä tekeekö ihminen syntiä tahattomasti, ts. lankeaa syntiin (monesti jopa aina uudelleen samaan syntiin) jonka jälkeen hän kuitenkin haluaa katua ja kääntyä Jumalan puoleen armoa ja anteeksiantamusta pyytäen - vai tekeekö ihminen syntiä tahallaan, jatkaa ts. tietoisesti synnin tekemistä/elämäntapaa (jonka tiedostaa Jumalan tahdon vastaiseksi) ilman katumusta ja mitään halua tehdä asiasta parannusta.

Tämä tietenkin on totta, että kaikki me olemme syntisiä (Room. 3:9 mukaan: ”Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla”) - mutta Jumalan armosta voimme kuitenkin aina kääntyä Jumalan puoleen ja pyytää syntejämme anteeksi. Raamattu lupaa jokaiselle syntejään katuvalle Jumalan armoa ja anteeksiantamusta Jeesuksen sovitustyön kautta.

”Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.” (Room. 8:1)

”Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: ’Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?’ Hän vastasi: ’Herra, ei kukaan.’ Niin Jeesus sanoi hänelle: ’En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee.’” (Joh. 8:10-11)