Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#17972 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re Vilkaisu peiliin vois vähän v

28.07.2013 11:06

#17957: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re Vilkaisu peiliin vois vähän virki

 

Löytäisitkö jonkun esimerkin tuosta:      vanhojen juutalaisten lainomaisten tekstien päivitystä ja suodatusta hellenistiseen maailmankuvaan ?

 

Vastaukset


Vieras

#17976 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re Vilkaisu peiliin vois väh

2013-07-28 11:57:12

#17972: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re Vilkaisu peiliin vois vähän v

En nyt ehdi niin tarkkaa analyysia tehdä sanamuodoista, joten siteeraan yliopiston oppimateriaalia:

"Paavali oli koko elinaikansa kiistelty henkilö, joka purjehti ristiriitatilanteesta toiseen. Hänen kirjeensä ovat täynnä polemiikkia vastustajia kohtaan. Yhä uudelleen ja uudelleen hän joutui puolustamaan työnäkyään ja asemaansa apostolina.

Paavalin lähtökohdat eivät olleet parhaat mahdolliset. ....Hän oli liittynyt liikeeseen ulkopuolisena, vieläpä entisenä vihollisena ja vastustajana. Hänen toimintansa valtuutus lepäsi pelkästään hänen saamansa ilmestyksen varassa, jossa ylösnoussut Jeesus oli kutsunut hänet viemään evankeliumia pakanoiden keskuuteen.

Paavalin kiivaimmat vastustajat edustivat alkukirkon vanhoillista siipeä. Heille Mooseksen laki oli yhä elämän kulmakivi, ja he halusivat, että sen säädöksistä kuten ympärileikkauksesta, ruokatavoista ja rituaalisen puhtauden vaatimuksista pidettäisiin kiinni myös ei-juutalaisten kristittyjen keskuudessa. Tätä Paavali vastusti, syistä jotka olivat osin käytännöllisiä mutta ennen kaikkea periatteellisia.

Käytännön syy oli se, että monet pakanat, jotka muuten olivat avoimia Paavalin julistukselle, vieroksuivat juutalaisia tapoja, etenkin ympärileikkausta. Tästä oli vaarassa tulla este Paavalin työn etenemiselle. Periaatteellinen syy oli se, että Paavali itse oli tehnyt elämässään täyskäännöksen kokonaan laille omistautuneesta ihmisestä kokonaan Kristukselle omistautuneeksi ihmiseksi. Tätä täyskäännöstä ei helpolla peruutettu.

Vastakkain oli kaksi erilaista tapaa ymmärtää juutalaisten pyhien kirjoitusten merkitys. Niille juutalaiskristityille, jotka korostivat lain noudattamisen tärkeyttä, Raamattu oli Jumalalta saatu elämän pyhittämisen väline. Se kertoi, miten Jumalan kansan tuli elää, sen elämä olisi turvallista, hyvää ja siunattua. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna ajatus Jumalan tahdon mukaisesta elämästä lain ulkopuolella oli sisäisesti ristiriitainen. Paavalille Raamattu taas oli ennen kaikkea kokoelma Jumalan antamia lupauksia, jotka olivat alkaneet täyttyä Jeesuksen ylösnousemuksen myötä. Näiden lupausten piiriin kuului jokainen, joka otti evankeliumin sanoman vastaan, riippumatta siitä, oliko ympärileikattu ja elikö lain säädösten mukaan vaiko ei.

Näitä vastakkaisia kantoja yritettiin sovitella niin sanotussa Apostolien kokouksessa."

 

http://www.helsinki.fi/teol/pro/_merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/movement.htm