Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Strange fruit

#13720 Re: Re: Re: Re: Näin naapurissa...

17.05.2013 06:53

#13704: taku - Re: Re: Re: Näin naapurissa... 

 Vaikea on käsittää sitäkään, että vaikka Raamatun kymmenessä käskyssä aivan selvästi sanotaan:" Älä tapa", niin sen enempää kristinusko ,kuin muutkaan uskonnot eivät ole yhdessä, eivätkä erikseen saaneet  (edes) sotia maapallolta loppumaan. Sotia ovat aina johtaneet miehet ja niihin on aina johdettu, kuin teuraslaumaa, nuoria miehiä toisiaan tappamaan. Koko olemassaolonsa ajan kirkko on aina siunannut tämän. Siunannut joukot, siunannut sankarivainajat ,pitänyt jumalanpalveluksia joissa poikien isille ja äideille on puhuttu "uhrausten isänmaalle"  olevan tärkeitä jne. Se,että Raamatussa sodat toisaalta otetaan itsestäänselvyytenä ja toisaalta ihmisen tappaminen noin selvästi, Jumalan auktoriteetilla, kielletään tekee siitä jo itsessään mitä ristiriitaisimman(!) kirjoituskokoelman.Tämäkin on silti  on vain e r ä s  tuon kirjan ristiriitaisuuksista. Turha tässä yhteydessä puuttua niihin muihin, sillä lyhyesti sanottuna, niin paljon niitä on. Millään kirkolla ei saisi enää olla mitään oikeutta Raamattuun vedoten tuomita rakkautta,eikä erotiikkaakaan  samansukupuolisten kesken . Näin tehdessään kirkko ylittää valtuutensa ja ne rajat, joiden puitteissa sen toiminta voidaan vielä nykyaikana yleisesti hyväksyä. Se voi toimia vielä eräänlaisena uskonnollisena seremoniainstituutiona, mutta ei enää toimia maallisten vallanpitäjien tukena pitäen ihmisiä otteessaan.  niin kuin esim. 1800-luvulla. Ei siis omien metaforiensa mukaisesti "juopua kuin portto vallan pikarista". Juuri näin ollaan nyt Venäjällä tekemässä ja siihen on nyt syytä uskovaistenkin havahtua.

Vastaukset

taku

#13728 Re: Re: Re: Re: Re: Näin naapurissa...

2013-05-17 07:53:19

#13720: Strange fruit - Re: Re: Re: Re: Näin naapurissa...

siin olet kyllä oikeassaettä on kummallista että jotkut kristityt hyväksyvät kuolemantuomion. siinä olen samaa mieltä.Mutta uskonnot ovat kaikki hyvin monimuotoisia.Mutta on tilanteita jolloin on vähän niin kuin pakko taistella. Mietitäänpämiten Suomen olisi käynyt jos emme olisi taistelleet toisessa maailmansodassa.Tämä on varsin vaikea kysymys.Sanotaan näin että hyväksyn sodan silloin kun muita vaihtoehtoja ei ole mutta ainakaanöljyn ja rahan takia ei pitäisi sotia.

Jos olet lukenut tätä ketjua niin täällä on myös käyty läpi sitä että uskonnon käsite on varsin epämääräinen.Uskontoa ja kirkkoa ei kuitenkaan pidä sekoittaa.Sanottakoon että minäkään en pidä välttämättä hyvänä jos kirkko toimii poliittisena valankäyttäjänä.Etiikkaan se toki saa ottaa kantaa ja kaikki eettiset kannanotot tuppaavat olemaan epäsuoria poliittisia kannanottoja.


Vieras

#13741 Re: Re: Re: Re: Re: Näin naapurissa...

2013-05-17 16:16:02

#13720: Strange fruit - Re: Re: Re: Re: Näin naapurissa...

"Älä tapa" 2. Moos. 20:13 Kymmenen käskyn lain antamisen yhteydessä tärkeä pääperiaate oli, että ihmisten tuli rakastaa Jumalaa ja noudattaa käskyjä. Muita jumalia ei saanut olla, ei saanut kumartaa eikä myöskään saanut palvella niitä. "jos te halveksitte minun käskyjäni ja ylenkatsotte minun lakejani ettekä noudata kaikkia minun säädöksiäni, vaan rikotte liiton, niin minä rankaisen teitä." 3. Moos. 26:15-16 "Minä käännyn teitä vastaan, niin että viholliset lyövät teidät taistelussa. Teidän vihamiehenne hallitsevat teitä" 3.Moos. 26:17 Ihmisten niskoitellessa Jumalaa vastaan heillä meni huonosti ja vastaavasti kun eivät niskoitelleet, heillä meni paremmin.

#13720:ssa kommentoija tulkitsi, että Raamattu on ristiriitainen. Ajattelisin, että Raamattuakin voi lukea monella tapaa. Esimerkiksi "älä varasta" -käsky ei mielestäni tee Raamattua itseään ristiriitaiseksi sen suhteen, että Raamatussa joku henkilö meni kuitenkin sitten varastamaan.  Tapaukset "älä tapa" ja "älä varasta" ovat tietenkin kovin erilaisia tapauksia. Arvostan Raamattua.