Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto
Kommentoitu viesti
Vieras |
#12524 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nii-in yleistä j04.05.2013 06:47Teksti on todella pitkä, laitan tähän vai pätkän siitä: "Osa tekstikritiikin löydöistä on merkittäviä: on monta myöhempää lisäystä alkuperäiseen raamatulliseen tekstiin Johanneksen evankeliumin rakastettu kertomus Jeesuksesta, joka armahtaa aviorikoksesta syytetynnaisen ei ole kuulunut alkuperäiseen Johanneksen evankeliumiin - se on myöhempi lisäys(Joh.7:53–8:11). Samoin Markuksen evankeliumin loppuosa jakeen kahdeksan jälkeen (Mark.16:9–20) on lisätty jälkeenpäin. Alkuperäinen Markuksen evankeliumi loppui 16. luvun kahdeksanteen jakeeseen. Ylipäätään antiikin ajan kirjurien tekemät virheet (sekä sanojen lisäykset tai poistot) teksteihin olivat niin tavallisia, että Ilmestyskirjan tekijä laittoi loppuun uhkauksen tuomiosta kaikille, jotka ottavat jotain pois tai lisäävät Ilmestyskirjaan. Kuten Bart D. Ehrman toteaakin, voitaisiin jatkaa lähes loputtomiin puhumalla kohdista, joissa Uuden testamentin teksti on muuttunut, joko vahingossa tai tarkoituksellisesti. Esimerkit sellaisista muutoksista eivät jää satoihin, vaan niitä on tuhansittain.”We could go on nearly forever talking about specific places in which the texts of the New Testament came to be changed, either accidentally or intentionally. As I have indicated, the examples are not just in the hundreds but in thousands” (s. 98).Varhaisimpina kristillisinä vuosisatoina alkukirkon käyttämät kirjurit olivat amatöörejä eikä ammattilaisia ja niinpä kopioinnin jälki oli sen mukaista Uuden testamentin kirjoituksissa: paljon tahallisia tai vahingossa tulleita virheitä. Vasta neljänneltä vuosisadalta alkaen kirjurit olivat ammattilaisia ja jäljentämisen laatu parani. Kristinusko on nimenomaan kirjallinen uskonto, jossa tietyt pyhinä pidetyt kirjoitukset ovatarvovaltaisessa, jumalallisen sanan asemassa. On ironista, että niitä alkuperäisiä arvovaltaisia tekstejä ei ole olemassakaan, vaan ne ovat säilyneet vain tuhansittain virheitä sisältävinä jäljennöksinä, jotka lisäksi poikkeavat toisistaan. Suurin osa virheistä on kuitenkin pieniä ja1 Eräs tekstikriittinen olettamus on, että ”vaikeampi” lukutapa on alkuperäisempi kuin ”helpompi”, silotellumpi - mikä on hyvin järkeenkäypä oletus.2 Robert M. Price: The Incredible Shrinking Son Of Man. How reliable is the Gospel Tradition?, s.22.3 harmittomia opillisesti - mutta eivät kuitenkaan kaikki käsikirjoituksien virheet ole merkityksettömiä, on myös syvällisesti oppiin vaikuttavia virheitä. Mitään taivaasta tiputettua yhtä ainoaa ja ”kertakaikkisesti pyhille annettua uskoa” ei ole ollutkaan,eikä Raamattu ole virheetön, yhtenäinen, jossain kulttuurityhjiössä jumalallisesti ”ilmoitettu” kirja, joka pitäisi nostaa jalustalle kritiikin tavoittamattomiin (”paperipaaviksi”) - siinä on tämän tutkielman keskeinen sanoma. Kaiken lisäksi tutkijatkaan, tavallisista Raamatun lukijoista puhumattakaan, eivät tiedä kaikissa tapauksissa, mitkä Raamatun alkuperäiset sanat olivat tietyissä tekstikohdissa. Joudutaan tekemään olettamuksia ja eri tutkijoilla voi olla erilaisia hypoteeseja. Tutkijat ovat omilla tekstikriittisillä metodeillaan jäljittäneet sellaisten tekstien todennäköisen merkityksen. Jo tämä tosiasia vie perustanpois siltä uskolta, että Raamattu olisi erehtymätön, luotettava ja ”selkeä” opaskirja ”Kaikkivaltiaalta Jumalalta” ihmisille3. Tekstikritiikki ja sen löytöjen pohjalta tehtävät mahdolliset filosofisteologiset johtopäätökset kutsuvat ihmisiä jättämään pois uskonnolliset auktoriteetit henkisinä kainalosauvoina ja Raamatun asemasta selvittämään itsenäisesti ajatellen elämänsä arvot. Samoinkuin etsimään itse ymmärryksellään vastauksia erilaisiin eettisiin ja yhteiskunnallisiin kysymyksiin, tukeutuen uusimpaan tieteelliseen tietoon auktoriteettiuskon ja antiikin aikaisten täysin inhimillisten perimätietojen asemasta. Se tie on epävarmuuden tie aikaisemman, Raamatun perusteettomaan jumalallistamiseen liittyvän luulotellun varmuuden asemasta - mutta sitä tietä voi kulkea ja löytäävastauksia, jotka toimivat arjessa ainakin riittävän hyvin!" |
Vastaukset
p. |
#12527 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nii-in yleis2013-05-04 07:17:35Kiitos vaivannäöstä! Tuohon olis kiva saada rinnalle sitten myös toisenkinlaista arviota. Ehkä myöhemmin. |
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
50146 Luotu: 27.09.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
706 Luotu: 13.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2772 Luotu: 07.10.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
3444 Luotu: 02.11.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
874 Luotu: 05.11.2024
Suomen valtion on pyydettävä anteeksi Israelilta
4860 Luotu: 27.09.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
325 Luotu: 07.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
853 Luotu: 15.05.2023
Vetoomus Launeen lähikirjaston säilyttämisen puolesta
188 Luotu: 05.11.2024
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1060 Luotu: 08.10.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28403 Luotu: 08.10.2024
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
18071 Luotu: 01.03.2023
Wileniuksen perinnetelakan tulevaisuuden ja porvoolaisen monisatavuotisen puuvenekulttuurin puolesta
3090 Luotu: 13.01.2023
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
596 Luotu: 15.10.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14945 Luotu: 15.07.2023
Palaute Murronväljän aurinkovoimalan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan (OAS) sekä kaavan valmisteluvaiheen aineistoon
57 Luotu: 10.11.2024
Yrttisuonperhepuistoa ei tule lakkauttaa!
133 Luotu: 07.11.2024
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
1588 Luotu: 25.10.2024
En avveckling av hälsovården i Kristinestad kan inte accepteras. Terveydenhuollon alasajo Kristiinankaupungissa ei ole hyväksyttävää.
626 Luotu: 01.11.2024
Piilolankankaan lähiötuvan toiminnan on jatkuttava
32 Luotu: 14.11.2024