Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#7122 Re: Re:

06.04.2013 21:21

#7100: - Re: Juutalaiset puhuvat hyvin selkeästi, että he eivät saisi harjoittaa samoja tekoja kuin Egyptissä tai Kaanaassa, jota olivat liitot kahden miehen välillä, liitot kahden naisen välillä ja liitot naisen ja kahden miehen välillä. Raamatussa ei ole kaikkia samoja historiallisia tekstejä joihin nuo ohjeet perustuvat, mutta juuri niiden valossa voi hyvin ymmärtää mihin  

 

Itse asiassa kyse ei ollut todellakaan liitoista kahden miehen tai kahden naisen välillä, vaan temppeleissä harjoitetusta prostituutiosta. Yksikään teologi ei ole vielä voinut varmaksi todistaa, että Paavali olisi tarkoittanut homoseksuaalisuutta kokonaisuudessaan, eikä tätä prostituutiota, joka oli tunnettu noiden mainitsemiesi kansojen keskuudessa. Siihen viittaa myös Paavalin aiempi kirjoitus siitä, mitä hän sanoo kuvien palvomisesta, palvoivat luotua, eivät luojaa. Ja Paavali käyttää juuri termiä arsenokoites, joka on se, mihin perustuu väite homoseksuaalisuudesta. Miksi Pyhä Johannes Paastoaja sitten puhuu arsenokoitia-synnistä, jota miehet harjoittavat jopa vaimojensa kanssa??

Vastaukset


Vieras

#7152 Re: Re: Re:

2013-04-06 22:50:21

#7122: - Re: Re: Itse asiassa kyse ei ollut todellakaan liitoista kahden miehen tai kahden naisen välillä, vaan temppeleissä harjoitetusta prostituutiosta. Yksikään teologi ei ole vielä voinut varmaksi todistaa, että Paavali olisi tarkoittanut homoseksuaalisuutta kokonaisuudessaan, eikä tätä prostituutiota, joka oli tunnettu noiden mainitsemiesi kansojen keskuudessa. Siihen viittaa myös Paavalin aiempi kirjoitus siitä, mitä hän sanoo kuvien palvomisesta, palvoivat luotua, eivät luojaa. Ja Paavali käyttää juuri termiä arsenokoites, joka on se, mihin perustuu väite homoseksuaalisuudesta. Miksi Pyhä Johannes Paastoaja sitten puhuu arsenokoitia-synnistä, jota miehet harjoittavat jopa vaimojensa kanssa??

#7100: - Re: Juutalaiset puhuvat hyvin selkeästi, että he eivät saisi harjoittaa samoja tekoja kuin Egyptissä tai Kaanaassa, jota olivat liitot kahden miehen välillä, liitot kahden naisen välillä ja liitot naisen ja kahden miehen välillä. Raamatussa ei ole kaikkia samoja historiallisia tekstejä joihin nuo ohjeet perustuvat, mutta juuri niiden valossa voi hyvin ymmärtää mihin

 

Sinä viittaat siihen, että Paavalin ohje olisi häneltä itseltään ja liittyisi hänen aikalaistensa elämään. Minä johdin tuon varhaisempaan ilmoitukseen, jossa Jumala on ohjeistanut mitä ei saa harjoittaa nojaten Egyptiin ja Kaanaaseen. Paavali on tuntenut tekstit ja hänessä on Sanan mukaan vaikuttanut Pyhä Henki. Ei Paavali ole siinä luonut mitään uutta ohjetta.

Voit tietenkin väittää, että Paavali ei ole tarkoittanut homoseksuaalisuutta kokonaisuudessaan, mutta mihin pohjaat väitteen? Paavalin käsitys avioliiton tarpeesta aukeaa 1. Korinttolaiskirjeen 7 luvun 9 jakeesta. Siinä hän käyttää samoja käsitteitä syynä solmia miehen ja naisen välinen avioliitto kuin hän tuomitsee samaa sukupuolta olevat liitot. Mielestäni asia tulee sekä historiallisen taustan, että Paavalin oman ilmoituksen valossa niin selväksi, että muun selityksen hakeminen on nimenomaan hakemista. Tottakai voidaan tulkita, että voit vaikka viedä pallokentältä jalkapallon kotiin, kun se on sinne jätetty. Seuraavana päivänä sinne tulevat lapset voivat kuitenkin oikeutetusti kaivata sitä. Laki on heidän puolellaan, vaikka voit tulkita sitä omalta kannaltasi edullisestikin, silti tulkintasi ei muuttaisi tilannetta.