KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Timo Peltoniemi
Vieras

/ #420 Re: Eläinsuojeluvalvoja

19.12.2010 13:26

#397: - Eläinsuojeluvalvoja 

Nämä adressiviestit ovat olleet äärimmäisen mielenkiintoista luettavaa. En aikonut tähän osallistua, mutta nyt on pakko oikaista sellainen väärä tieto, joka ei liity adressiin, mutta jostain syystä asiaa on ruvettu täällä vatvomaan.

Nimimerkki kirjoitti seuraavasti: "SEY:n valvojana toimimiseen ei vaikuta toimiminen jossakin muussakin eläinten auttamiseksi perustetussa vapaaehtoisjärjestössä."

Väite on valitettavasti valetta. Minulla on siitä näyttöä. Olen nähnyt virallisen päätöksen asiasta, joka osoittaa nimimerkin lauseen valeeksi. Toisaalta, ehkä nimimerkki ei ole aiemmin törmännyt vastaavaan. En minäkään.

Mutta nyt se on totta. Suomessakin, jossa on kansalaisten yhdistymisvapaus turvattu perustuslaissa, ei silti ole mahdollista toimia samanaikaisesti SEY:n eläinsuojeluvalvojana ja KKY:n jäsenenä ja aktiivitoimijana. Tai itse asiassa toiminnan tasokaan ei kai vaikuta. Se ei päätöksestä selviä. 

Joten jos valvojana toimivan on päätettävä, kumman toimintatavan kahdesta asetetusta vaihtoehdoista valitsee, niin ei kai se ole henkilön itsensä vika, että sellaisen valinnan joutuu tekemään. Kylläpähän se vastuu tällaisesta vastakkainasettelusta on sen asettajalla, joka laittaa kansalaisen tällaiseen tilanteeseen.

Jotenkin asia tuntuisi luonnolliselta, jos kyseessä olisi toiminta, joka on ristiriidassa eläinsuojelutyön kanssa. Esimerkiksi jos vaikkapa Valkeakosken Kokoomuksen paikallisjärjestön jäsen olisikin vaikkapa paikallisen Vasemmistoliiton jäsen samanaikaisesti. Siinä olisi kaiketi selvä eturistiriita. Joidenkin mielestä. Mutta mitä ihmettä voi KKY:ssä olla niin pahaa, että SEY on JÄLKIKÄTEEN havainnut yhdistyksessä toimimisen "ongelmalliseksi"?

Nimimerkki on kirjoituksen sisällöstä päätellen hyvin perillä eläinsuojeluvalvojan tehtävistä. "Haiskahtaa" tutulta. Mahtaako olla ollut jopa päätöksen asianosainen jollain tavalla?

Jos joku on kiinnostunut keskustelemaan ENEMMÄN eläinsuojeluvalvojan työstä kuin kissojen pelastamisesta, niin kannattaa perustaa oma keskustelupalsta tai vaikkapa adressi, jos jokin siinä touhussa kaihertaa.