Emme äänestä sukupuolineutraalia avioliittoa kannattavia

Vieras
Vieras

/ #543 Re: Re: Re: Re: sori nyt vaan mut..

05.12.2010 09:47

#542: Juhani Heinonen - Re: Re: Re: sori nyt vaan mut.. 

Mihin "Vieraan" viestiin viittaat? Yllä on yhdeksän Vieraan kirjoittamaa viestiä, joten en ota selvää.

Tuoreimmassa viestissäsi on ristiriitaisuuksia, joihin haluaisin selvennystä. Sanot ensin "Eli lesbo on tervetullut kirkkoon, mutta hänen on ko. laitoksessa toimittava niin kuin muut ihmiset ainakin." Olen samaa mieltä; samat oikeudet ja velvollisuudet koskevat jokaista seurakuntalaista.

Seuraavaksi sanot: "Eli kirkossa ei kukaan enemmistön tai vähemmistön edustaja voi vedota mihinkään "vähemmistö- tai enemmistökorttiin" ja vaatia sillä perusteella mitään erityisasemaa kirkon sisällä." Olen samaa mieltä, mikäli tuolla tarkoitat sitä, että homojen ei tulisi vähemmistöasemansa vuoksi olla oikeutetumpia tekemään jotain. Heidänhän tulisi olla tasa-arvoisia kaikkien kanssa.

Mutta seuraavaksi juttusi menee epäselväksi. "Eikä sekään ole mitenkään perusteltua, että joku ryhmittymä ev.lut. kirkon sisällä alkaa vaatia esim. lesboille täyttä vapautta pääsemissä erilaisiin kirkon luottamustehtäviin, esim. kolehdin kantajaksi, kirkkokuoron laulajaksi tai siulunhoidolliseksi esirukoilijaksi." Miten yhtäkkiä aloitkin sotimaan omaa sanaasi vastaan? Juurihan edellisessä virkkeessäsi toitotat tasa-arvoisuuden puolesta ja samaan hengenvetoon tallot juuri sanomasi. Mikä logiikka tässä on? Sitä paitsi miksi kukaan ryhmä muutenkaan noiden oikeuksien puolesta alkaisi erikseen taistelemaan, sillä homot ja lesbot ovat jo oikeutettuja kaikkiin kirkon luottamustehtäviin. Tilanne olisi toinen, mikäli kirkon sisällä tapahtuisi jotain seksuaalisuudesta johtuvaa syrjintää. Silloin ymmärtäisin täysin näiden oikeuksien vaatimista takaisin.

Tätä seuraavaakaan kommenttia luottamustehtäviin liittyen en oikein ymmärrä. Haluaisitko selventää?

"-ettei hän itseään suosittele ko. luottamustehtäviin."

Miksi kirkon sisällä toimiva ihminen ei voi asettua ehdolle mihinkään luottamustehtäviin?

Seuraavaankin kommenttiin kaipaisin hieman selvennystä:

"Ja usein vielä tapahtuu, että itse Iänkaikkinen Jumala suosittelee henkilöä ko. luottamustoimeen."

Mitä tarkoitat tällä? Eli toimitaanko seurakunnassa todellakin näin, että kukaan ei ilmaise olevansa kiinnostunut esimerkiksi kirkkokuoron laulajan paikasta, vaan se onkin itse Iänkaikkinen Jumala, joka suosittelee heitä tähän? Eikö se ole hieman epäkäytännöllistä? Miten tämä Jumalan suosittelu sitten käytännössä tapahtuu?

"Eli mikään pyrkyryys tai joidenkin eturyhmien suorittama lobbaus esim. homojen kohdalla heidän mahdollisuuksiensa parantamiseksi kirkollisiin vastuutehtäviin ei ole mitenkään suotavaa kirkon sisällä oli kysymys sitten mistä kristillisestä seurakunnasta tahansa."

Ja niin kuin sanottua, tuskin lobbarit kovinkaan kiinnostuneita olisi mainitsemiisi kampanjoihin, sillä homoseksuaalien oikeudet kuitenkin ovat jo samat muiden seurakuntalaisten rinnalla - siis kun luottamustehtävistä puhutaan.