VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Maalainen (vaikka jotkut sitä epäilevätkin )

/ #3328 Re: Selvennys:

24.04.2012 09:30

#3313: Eränkävijä - Selvennys:

Eränkävijä, kirjoitat taas niin asiaa! Esimerkiksi lampaankasvattajat ovat suhtautuneet suurin osa hyvin rauhallisesti susiin ja susien tekemiin vahinkoihin. Johtuisikohan kenties siitä että monille lampureille on enemmän riesaa metsästäjistä ja heidän koiristaan kuin susista? Niistä asioista jostain kumman syystä vaietaan visusti.

Täällä jos uskaltaa puolustaa susia, saa hörhön, valehtelijan tai "kaupunkilaisen kettutyön" leiman. Täällä ei jotkut kertakaikkiaan voi hyväksyä että maalla asuva, eläimiä omistava ihminen voisi olla sinut petoeläinten kanssa! En kiistä sitä etteikö petoa (joka käy TODISTETUSTI useamman kerran saman tilan eläinten päälle, tai puree ihmistä) saisi tappaa. Mutta siitä pitäisi olla todistajina muitakin kuin petovihaaja-metsästäjiä! Ja petoyhdyshenkilöiden tekemät jälkientunnistukset eivät vaan ole riittävän varmoja. Suden jälki kun on erittäin vaikea erottaa tiettyjen koirarotujen jäljistä. Esimerkiksi jos laittaisin irlanninsusikoiran liikkumaan pellolle ja kutsuisin "asiantuntijan" paikalle tunnistamaan "suden" jäljet, täydestä menisi sataprosenttisen varmasti.

Tällainen tosiseikkoihin perustumaton petoviha on järjetöntä. Mikään kuvitteellinen pelko ei ole riittävä peruste tappoluvan myöntämiselle. Ja lupaa ei todellakaan saisi myöntää paikallinen poliisi. Sehän on sama asia kuin laittaisi pukin kaalimaan vartijaksi!

Ennen kuin minkäänlaisia kaatolupia saisi myöntää, pitäisi kitkeä salametsästys pois. Salametsästäjät tunnetaan kyllä, mutta kukas nyt metsästyskaverinsa paljastaisi...

Täällä ei tunnusteta myöskään sitä että suuri osa "tavisten" tekemistä petohavainnoista on puppua. Ihmiset näkevät susina kauriita, kettuja koiria ja vaikka mitä, kun eivät erota edes hevosta hirvestä. Sitten soitellaan hätänumeroon, ihan niin kuin siellä ei olisi hätäkeskuspäivystäjillä parempaakin tekemistä. On se kumma että niistä petohavainnoista ei yleensä ole selvää kuvallista todistetta vaikka nykyään lähes kaikilla on kamerakännykät joilla saa erittäin hyviä kuvia! Täälläkin jotkut ovat kirjoittaneet kuinka pysäyttivät auton ja "sudet" vaan katselivat ja seisoivat paikoillaan, mutta eipä ole tuostakaan mitään kuvallista todistetta.

Lapissa kaikki itsestään tauteihin, nälkään ja onnettomuuksiin kuolleet porot laitetaan petojen tappamiksi ja syömiksi. Tietysti peto syö jos tapaa raadon tai loukkaantuneen poron, sehän on selvä. Kumma kyllä missään tilastoissa ei kerrota että poroja kuolisi synnytyksiin, nälkään, tauteihin tai esim. raajamurtumiin. Ihmeellisiä elukoita nuo porot!

Itse kuulun Kennelliittoon ja olen tyytyväinen siitä että Kennelliitto ei ole lähtenyt tähän naurettavaan "ajojahtiin" mukaan!