Ei ampumarataa Lapuan Ruhan kylään

Arto Isomäki

/ #82 Ampumarata näkemys Helsingistä

09.04.2012 15:38

Sivusta seuraillut mutta Kivimäen alueen hyvin tuntien koen että ampumarata asia on huonosti valmisteltu. Junttaus juttu. Tällä tavalla ei pienessä kaupungissa pidä asioita hoitaa.

Itse tunnen alueen hyvin. Olen varma että minulla on edelleen jalankuljettujen "Kivimäki kilometrien" vuosikymmen ennätys. Sen verran sitä pitkin tuli -70 luvulla ja vielä -80 luvun alkuvuosinakin hölköteltyä. Vaikka pikku harjanteen nimi onkin Kivimäki, niin sattuu olemaan niin että ympäristö niilläkin kulmin Pohjanmaata on kokolailla nevaa ja ryteikköä. Mielestäni ei kannattaisi vaurioittaa ainoata harjua joka sillä kulmakunnalla on. Mieluummin rakentaa sen ampumaradan sitten jonnekin nevalle. Ymmärrän hyvin että ammunta on hyvä harrastus ja jostain paikka sillekin pitää löytää.

Asunpaikkana Ruha on hyvä. Sen pitäisi kaupungin johto- ja luottamushenkilöiden ymmärtää. Liitetään Lapua sitten suuressa kuntauudistuksessa Kauhavaan tai Seinäjokeen niin Ruhan alueelta on hyvä kulkea vaikka Atrialle töihin. En menisi senkään takia kulmakunnalle ampumarataa rakentamaan ainakaan niin lähelle asutusta kun se nyt on tulossa.

Noin iso ja pitkälle tulevaisuuteen tehtävä ratkaisu on harkittava paremmin. Ampumarata, tehtiin se mihin tahansa, jättää luontoon syvän haavan. Mutta pahempi on jos se jättää kyläläisten sydämiin syvän haavan. Tahtoo olla että sydämeen jätetty haava ei parane koskaan. Eikä se ole hyvä edes ammunnan harrastajille.

Päätöksen teko ampumarata asiassa on ollut todella kummallista. Kaupungin johdolla ja nykyisillä luottamushenkilöillä ei noinkin merkittävään ja pitkäaikaiseen hakkeeseen ole johtamisen otetta. Näkyy puutuvan kyky johtaa. Tämän kyvyttömyyden takia ennakoin tekstissäni aiemmin että Lapua tullaan liitämään joko…jne. Menneiltä vuosilta on muistikuva siitä että Lapualta on johtajuutta löytynyt. Joskus vähän liiankin kanssa. Vaalien ollessa tulossa on äänestäjien hyvä ottaa johtajuus haltuunsa tiedostaen nykyisen johdon kyvyttömyys. Syksyn kuntavaaleissa on syytä valita luottamustoimiin jämäkät, jämptit, rehdit ja suoraselkäiset luottamushenkilöt.

"Näin on paree", pohdiskelee Arto Isomäki