KKY ei saa jättää kissoja pakkaseen

Timo P.

/ #2626 Määritelmä yleishyödyllisyydestä

20.11.2011 17:16

WIKIPEDIA kertoo seuraavaa:

"Yleishyödyllinen yhteisö on yhdistys, säätiö, osakeyhtiö tai muu juridinen yhteisö, jonka toiminnan yhteiskunnallisen hyödyn ja merkityksen katsotaan olevan niin huomattava, että sille voidaan myöntää erityisiä verovapauksia. Samalla yhteisö sitoutuu yhteiskunnallisen yhteisön kriteerien mukaisiin rajoituksiin esimerkiksi yritysvoiton määrässä ja osinkojen tuloutuksessa.

Yleishyödyllisyyden määritelmä:

Yleishyödyllisen yhteisön määritelmä löytyy nykyisin ainoastaan tuloverolaissa(TVL 1535/1992), jonka 22.1 §:n mukaan yhteisö on yleishyödyllinen, mikäli

-se toimii YKSINOMAAN JA VÄLITTÖMÄSTI YLEISEKSI HYVÄKSI aineellisessa, henkisessä, siveellisessä tai yhteiskunnallisessa mielessä

-sen toiminta ei kohdistu vain RAJOITETTUIHIN HENKILÖPIIREIHIN

-se ei tuota toiminnallaan siihen OSALLISILLE TALOUDELLISTA ETUA osinkona, voitto-osuutena taikka kohtuullista suurempana palkkana tai muuna hyvityksenä.

Kaikkien kolmen ehdon tulee toteutua yhtäaikaisesti. Vaikka suurin osa yleishyödyllisistä yhteisöistä on yhdistyksiä tai säätiöitä, voi myös osakeyhtiö olla luonteeltaan yleishyödyllinen, mikäli se täyttää edellä mainitut kolme kohtaa."

Olen merkinnyt SUURAAKKOSIN kohdat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.