Kannabis laittomaksi!

Järvenpää

/ #43 Hihaheha.

03.02.2010 03:28

Johann Wolfgang Von Goethe kirjoitti:

" "Tämä lienee lähinnä herjausta adressille, joka ajaa kannabiksen laillistamista Suomessa. Tuskinpa tätä moni ottaa todesta."

Sama pätee tuohon em. laillistamiseen pohjautuvaan adressiin. Tuskinpa sitä yksikään päättäjä ottaa tosissaan tietäen sen, jottei yksikään polttelija päättäjän pallille voi itseään nostaa - pohjalta on vaikea nousta muutenkin normaaliin elämään...

Yhä edelleen kuvainnollisena esimerkkinä: en jää auttamaan, jos katuojassa makaatte. Nouskaa itse."

Enpä jaksanut näin typerryttävästä adressista kaikkia kommentteja edes lukea, mutta kyllä Van Goethen toteamus, jonka mukaan "huumeidenkäyttäjät" eivät voi nostaa itseään korkeaan asemaan, tai edes normaaliin elämään hymyilytti. Taitaa löytyä kannabiksen, ja toki ikävä kyllä muidenkin laittomien päihteiden käyttäjiä ihan proletariaatista ylimpään johtoportaaseen.

Lopun kuvainnollinen esimerkki lienee kuvainnollinen osittain ainakin siitä syystä, ettei se kannabiksen kohdalla käytäntöön sovikaan. Raise of hands, kuinka moni on nähnyt joskus pelkästään kannabiksen vaikutuksen alaisena olevan ihmisen "katuojassa" tai muuten vaan sammuneena julkiselle paikalle? Entäs alkoholin vaikutuksen alaisena? Ainakin oman kokemuksen nojalla tilastot puhuu puolestaan.

Ei kyllä lakkaa meikäläistä hämmästyttämästä, miten umpimielisiä ihmiset voivat tämän asian tiimoilla olla. Kannabista demonisoidaan asiasta mitään tietämättä, kun taas kuningas Alkoholia pidetään täysin sosiaalisesti hyväksyttävänä ja sen lukemattomat haittavaikutukset painetaan villaisella, koska kyllähän suomalaisen nyt kuuluu jo perinteitä kunnioittaakseen juoda kossua. Vieläpä surullisen usein vain käyttäytyäkseen idioottimaisesti, aggressiivisesti ja kanssaeläjien elämänlaatua heikentävästi. Seuraava päivä meneekin mukavasti myrkytystilassa vessanpönttöä halaillen, usein täysin toimintakyvyttömänä. Siinä voi sitten todeta polttimot mustina heränneelle vaimolle, että olin vaan kännissä, ei ollut tarkoitus hakata ja heittää koko perhettä pihalle pakkaseen.

Yleistämistä, totta kai, mutta ei mikään varsinainen harvinaisuus suomalaisissa perheissä. Ja yleistämisestä ei voi mielestäni alkoholin kritisoijia syyttää niin kauan, kun pienetkin kannabikseen liittyvät rikokset nostetaan näyttävästi tapetille, jotta saadaan pidettyä kannabiksen epärealistisen huonoa mainetta yllä. Lähes poikkeuksetta asiaan oikeasti paneutuneet ovat kuitenkin valtaväestön mielipidettä vastaan.

Jo kauan sitten ihmisten mieliin juurrutettua propagandaproosaa ei noin vain pyyhitä pois. Sääli. Onneksi kuitenkin parempaan päin ollaan menossa.